Bu araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının matematik kimlik algılarının problem çözmeye yönelik kavramsal ve işlemsel yaklaşımlarına göre incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama yönteminin kullanıldığı bu çalışma, Türkiye’nin iki farklı üniversitesinde eğitim gören 244 sınıf öğretmeni adayı ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında “Problem Çözümüne Kavramsal/İşlemsel Yaklaşım Ölçeği” ve “Matematik Kimlik Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 22 programıyla analiz edilmiştir. Araştırmada; sınıf öğretmeni adaylarının orta düzeyde matematik kimlik algısına sahip oldukları, sınıf öğretmeni adaylarının matematik kimlik algılarının cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaşmadığı, problem çözmeye yönelik daha çok işlemsel yaklaşımı kullandıkları, sınıf öğretmeni adaylarının matematik kimlik algılarının işlemsel yaklaşıma sahip öğretmen adayları lehine anlamlı bir şekilde farklılaştığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Mathematics identity perception, Problem solving, Conceptual/operational approach, Pre-service primary teachers
This study aimed to examine the mathematics identity perceptions of pre-service primary school teachers according to their conceptual and operational approaches to problem-solving. This study, in which the survey method, one of the quantitative research methods, was used, was conducted with 244 pre-service primary school teachers studying at two universities in Türkiye. “Conceptual/Operational Approach to Problem-Solving Scale” and “Mathematic Identity Scale” were used to collect data. The collected data were analyzed with the SPSS 22 program. The study concluded that pre-service primary school teachers had a moderate level of mathematics identity perception, that pre-service primary school teachers’ perceptions of mathematics identity did not differ according to gender and grade variables, they used more operational approaches to problem-solving, and that pre-service primary school teachers’ mathematical identity perceptions differed significantly in favor of pre-service teachers with the operational approach.
Mathematics identity perception, Problem solving, Conceptual/operational approach, Pre-service primary teachers
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors |
|
Publication Date | August 30, 2023 |
Acceptance Date | April 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |
APA | Ergen, Y. , Güler, E. , İnal, S. , Avğin, İ. & Özoğlu, M. (2023). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kimlik Algılarının Problem Çözmeye Yönelik Kavramsal ve İşlemsel Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi . Eurasian Journal of Teacher Education , 4 (2) , 83-95 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ejte/issue/79585/1208573 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .