Health communication is a field of study that has recently attracted attention. When the studies on this subject are examined, it is seen that the examination of the use of multimedia technology, which is a combination of elements such as video, audio, text, graphics and interaction, in the field of surgery from the perspective of health communication has been neglected. Based on the phenomenon of sharing health information with individuals, groups and society, which is one of the definitions of health communication, it was aimed to keep a projection on the situation especially among surgeons, who are characterized as health professionals. Doctors working in surgical branches in the field of medicine also use multimedia components intensively for different purposes such as education, information and promotion, and produce content for different target audiences such as colleagues, students and patients. In this context, how and why surgeons use multimedia technologies, their views on emerging audio and video technologies, the problems they face, their suggestions for solutions, and their predictions about how surgery and multimedia technologies will develop together in the future are gaining importance. In this study, interviews were conducted with a sample of surgeon faculty members from Ege University Faculty of Medicine, Departments of Surgical Sciences, who have participated in live surgical broadcasts and produced educational videos, interactive CD/DVD and podcast content in the field of medicine and surgery. In the study designed as an open-ended questionnaire interview, 30 questions were asked to the participants. With the prepared standard question set, it was aimed to analyze the surgeons' experiences, attitudes, thoughts, intentions, comments, mental perceptions and reactions regarding the use of multimedia and multimedia components such as video, audio, graphics, text and interaction elements.
health communication multimedia digital media telemedicine new media
Sağlık iletişimi son dönemde ilgi gören bir çalışma alanıdır. Bu konuda yapılan çalışmalar incelendiğinde video, ses, yazı, grafik ve etkileşim gibi unsurların birleşiminden oluşan multimedya teknolojisinin cerrahi alanındaki kullanım pratiklerinin sağlık iletişimi perspektifinden incelenmesinin ihmal edildiği görülmektedir. Sağlık iletişiminin tanımlarından biri olan sağlık bilgisinin kişi grup ve toplumla paylaşılması olgusundan hareketle özellikle sağlık profesyonelleri olarak nitelendirilen cerrahlar arasındaki duruma bir projeksiyon tutulmak istenmiştir. Tıp alanında cerrahi branşlarda çalışan doktorlar da eğitim, bilgilendirme ve tanıtım gibi farklı amaçlara yönelik olarak multimedya bileşenlerini yoğun olarak kullanmakta, meslektaşları, öğrencileri ve hastaları gibi farklı hedef kitleler için içerik üretimi yapmaktadırlar. Bu bağlamda cerrahların multimedya teknolojileri nasıl ve niçin kullandıkları, gelişmekte olan ses ve görüntü teknolojileri hakkındaki görüşleri, karşılaştıkları sorunlar, çözüm önerileri ve gelecekte cerrahi ile multimedya teknolojilerinin birlikte nasıl bir gelişim göstereceğine dair öngörüleri önem kazanmaktadır. Bu çalışmada Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Cerrahi Bilimlere bağlı anabilim dallarından canlı cerrahi yayınlarına katılmış, tıp ve cerrahi alanında eğitim videoları, etkileşimli CD/DVD ve podcast içeriği üretmiş cerrah öğretim üyeleri arasından oluşturulan örneklem profili ile mülakat tekniği kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Açık uçlu anket görüşmesi olarak tasarlanan çalışmada katılımcılara 30 adet soru yöneltilmiştir. Hazırlanan standart soru seti ile cerrahların multimedya ve multimedyayı oluşturan bileşenlerden video, ses, grafik, yazı ve etkileşim öğelerinin kullanımı ile ilgili deneyim, tutum, düşünce, niyet, yorum, zihinsel algı ve tepkilerinin analiz edilmesi hedeflenmiştir.
sağlık iletişimi multimedya sayısal medya teletıp yeni medya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları, Medya Teknolojileri, Yeni İletişim Teknolojileri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Eurasian Journal of Media Communication and Culture Studies by İzmir Katip Çelebi University is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi tarafından yayımlanan Eurasian Journal of Media Communication and Culture Studies Attribution-NonCommercial 4.0 International ile lisanlanmıştır.