İş koşullarının ve rekabetin değişkenlik gösterdiği günümüz iş dünyasında, örgütlerin faaliyetlerinde başarılı ve sürdürülebilir olmaları stratejik yönetim olgusuna bağlıdır. Stratejik yönetim süreci birçok evreden oluşmakta olup, en önemli evrelerinden biri de stratejik yönlendirmedir. Stratejik yönlendirmeyi oluşturan unsurların başında ise misyon ve vizyon gelmektedir. Bu çalışmada Türk kamu bankalarının misyon ve vizyonlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, çalışmada nitel araştırma yöntemi kapsamında içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bu doğrultuda, kamu bankalarının misyon ve vizyon ifadeleri bankaların kurumsal web sitelerinden taranarak incelenmiş, misyon ve vizyonlar karşılaştırılarak misyon ve vizyon arasında bir uyum olup olmadığı ve literatüre uygunlukları tartışılmıştır. Araştırma sonucunda, kamu bankalarının misyon ve vizyonlarının kısmen uyumlu olduğu, misyon ve vizyon ifadelerinin literatüre kısmen uygun olduğu, ifadelerden misyon ve vizyon arasındaki ayrımın yeterince anlaşılamadığı belirlenmiştir.
Akgemci, T. ve Güleş, H. K. (2009). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Ankara: Gazi Kitabevi.
Aktan, C. C. (2008). “Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama”. Çimento İşveren Dergisi, 22(4): 4-21.
Aytar, O. ve Soylu, Ş. (2017). “Türk Bankacılık Sektörünün Misyon ve Vizyon İfadelerine Yönelik Bir İçerik Analizi”. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3): 117-131.
Barrowclough, D., Marois, T., ve McDonald, D. A. (2020). Introduction: Public Banks Matter att A Time of Covid-19. In D. A. McDonald, T. Marois, & D. Barrowclough, Public Banks and Covid-19 Combatting The Pandemic vith Public Finance. Kingsto-Geneva-Brussels: Municipal Services Project (Kingston), UNCTAD (Geneva) and Eurodad (Brussels).
Bilgiç, A. (2013). “Stratejik Yönetim Düşüncesinin Evrimi”. Denetişim, (11): 69-75.
Bozkuş Kahyaoğlu, S. ve Balkan, B. (2018). “Kurumsal Yönetim Kapsamında Vizyon, Misyon ve Değerler: Türk Bankacılık Sektörü Üzerine Bir Değerlendirme”. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, Özel Sayı: 485-507. doi: 10.29067/muvu.394151
Devletdestekli. (2021). Devlet Bankaları Hangileridir? Doğru Liste. Devletdestekli "doğru bilgi": https://www.devletdestekli.com/devlet-bankalari-hangi-bankalardir, (Erişim Tarihi: 06.06.2021).
Güçlü, N. (2003). “Stratejik Yönetim”. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2): 61-85.
Güler, H. N. (2020). “Türkiye’ de Faaliyet Gösteren Bankaların Vizyon ve Misyonlarına Yönelik Bir Araştırma”. Pearson Journal Of Social Sciences and Humanities, 5(5): 85-106.
Halkbank. (2021). Vizyon, Misyon ve Değerler. https://www.halkbank.com.tr/tr/bankamiz/bizi-taniyin/bizi-taniyin/vizyon--misyon-ve-degerler.html, (Erişim Tarihi: 14.06.2021).
Igor Ansoff, H. (1987). “Strategic Management of Technology”. Journal of Business Strategy, 7(3): 28-39. doi: 10.1108/eb039162
İlbank. (2021). Misyon ve Vizyon. https://www.ilbank.gov.tr/sayfa/misyon-ve-vizyon, (Erişim Tarihi: 20.06.2021).
Kılıç, M. (2010). “Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki”. Sosyoekonomi Dergisi, 13: 81-98.
Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). “İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu”. Selçuk İletişim, 4(3): 21-28.
Makadok, R., Burton, R., ve Barney, J. (2018). “A Practical Guide for Making Theory Contributions Strategic Management”. Strategic Management Journal, 39(6): 1530-1545. doi: 10.1002/smj.2789
Marshall, W. C., ve Rochon, L.-P. (2019). “Public Banking and Post-Keynesian Economic Theory”. International Journal of Political Economy, 48(1): 60-75. doi: 10.1080/08911916.2018.1550947
Muslu, Ş. (2014). “Örgütlerde Misyon ve Vizyon Kavramlarının Önemi”. HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(5): 150-171.
Najimudinova, S. (2017). “Content Analyses on Mission Statements of the Commercial Banks in Kyrgyzstan”. International Conference of Eurasian Economies, (ss. 44-53). Istanbul.
Özdaşlı, K. ve Çelikkol, Ö. (2012). “Psikolojik Sözleşme: Kavramsal Çerçeve ve Bir İçerik Analizi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7): 141-154.
Ramazanoğlu, F. ve Bahçeci, B. (2006). “Örgütlerde Vizyon ve Misyon Kavramı”. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 5(1): 52-56.
Ritson, N. (2011). Strategic Management. Frederiksberg: Ventus Publishing ApS.
Rocky Mountain Public Banking Institute. (2021). Addressing a Major Problem With Local Solutions-What is a Public Bank? It's Our Money!: http://bankingoncolorado.org/what-are-public-banks-and-how-do-they-benefit-us/, (Erişim Tarihi: 25.08.2021).
Uçarkaya, S. (2006). Kamu Bankalarının Bankacılık Sistemindeki Rolü. Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Bankacılık ve Finansal Kuruluşlar Genel Müdürlüğü, Ankara
Soygür, C. İ. (2018). “Kamu ile Yerli ve Yabancı Özel Sektör Bankalarının Vizyon ve Misyon Farkları Üzerine Bir Değerlendirme”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(3): 987-1004.
TBB. (2021). 06.06.2021 Tarihi İtibariyle Gruplar Bazında, Banka ve Bankaların Şube Sayıları. Türkiye Bankalar Birliği: https://www.tbb.org.tr/modules/banka-bilgileri/banka_sube_bilgileri.asp, (Erişim Tarihi: 06.06.2021).
TKBB. (2021). Banka Genel Bilgileri. Türkiye Katılım Bankaları Birliği: https://tkbb. org.tr/banka-bilgileri, (Erişim Tarihi: 06.06.2021).
Türk Eximbank. (2021). Bankamız Hakkında- Banka Amaç ve Faaliyetleri.https://www.eximbank.gov.tr/tr/hakkimizda/kurumsal/bankamiz-hakkinda, (Erişim Tarihi: 15.06.2021).
Ülgen, H. ve Mirze, S. K. (2018). İşletmelerde Stratejik Yönetim (Güncellenmiş 9. b.). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
Vakıfbank. (2021). Hakkımızda-Vizyon, Misyon ve Değerlerimiz. https://www.vakifbank.com.tr/vizyon-misyon-ve-degerlerimiz.aspx?pageID=2456, (Erişim Tarihi: 14.06.2021).
Vakıf Katılım. (2021). Hakkımızda-Vizyon ve Misyon. https://vakifkatilim.com.tr/tr/hakkimizda/vizyon-ve-misyon, (Erişim Tarihi: 20.06.2021).
Wiesen, G. (2013). What is Strategic Orientation? https://www.infobloom.com/what-is-strategic-orientation.htm, (Erişim Tarihi: 03.08.2021).
Ziraat Bankası. (2021). Vizyon ve Misyon. https://www.ziraatbank.com.tr/tr/bankamiz/hakkimizda/vizyon-ve-misyon, (Erişim Tarihi: 14.06.2021).
In today's business world where business conditions and competition vary, the success and sustainability of organizations in their activities depends on the phenomenon of strategic management. The strategic management process consists of many phases, and one of the most important phases is strategic orientation. Mission and vision are at the forefront of the elements that make up the strategic direction. In this study, it is aimed to examine the mission and vision of Turkish public banks. For this purpose, content analysis technique was used within the scope of qualitative research method in the study. In this direction, the mission and vision statements of public banks were scanned from the banks' corporate websites, the mission and visions were compared and whether there was a harmony between the mission and vision and their compatibility with the literature were discussed. As a result of the research, it has been determined that the mission and vision of the public banks are partially compatible, the mission and vision statements are partially compatible with the literature, and the distinction between mission and vision is not sufficiently understood from the statements.
Akgemci, T. ve Güleş, H. K. (2009). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Ankara: Gazi Kitabevi.
Aktan, C. C. (2008). “Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama”. Çimento İşveren Dergisi, 22(4): 4-21.
Aytar, O. ve Soylu, Ş. (2017). “Türk Bankacılık Sektörünün Misyon ve Vizyon İfadelerine Yönelik Bir İçerik Analizi”. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3): 117-131.
Barrowclough, D., Marois, T., ve McDonald, D. A. (2020). Introduction: Public Banks Matter att A Time of Covid-19. In D. A. McDonald, T. Marois, & D. Barrowclough, Public Banks and Covid-19 Combatting The Pandemic vith Public Finance. Kingsto-Geneva-Brussels: Municipal Services Project (Kingston), UNCTAD (Geneva) and Eurodad (Brussels).
Bilgiç, A. (2013). “Stratejik Yönetim Düşüncesinin Evrimi”. Denetişim, (11): 69-75.
Bozkuş Kahyaoğlu, S. ve Balkan, B. (2018). “Kurumsal Yönetim Kapsamında Vizyon, Misyon ve Değerler: Türk Bankacılık Sektörü Üzerine Bir Değerlendirme”. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, Özel Sayı: 485-507. doi: 10.29067/muvu.394151
Devletdestekli. (2021). Devlet Bankaları Hangileridir? Doğru Liste. Devletdestekli "doğru bilgi": https://www.devletdestekli.com/devlet-bankalari-hangi-bankalardir, (Erişim Tarihi: 06.06.2021).
Güçlü, N. (2003). “Stratejik Yönetim”. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2): 61-85.
Güler, H. N. (2020). “Türkiye’ de Faaliyet Gösteren Bankaların Vizyon ve Misyonlarına Yönelik Bir Araştırma”. Pearson Journal Of Social Sciences and Humanities, 5(5): 85-106.
Halkbank. (2021). Vizyon, Misyon ve Değerler. https://www.halkbank.com.tr/tr/bankamiz/bizi-taniyin/bizi-taniyin/vizyon--misyon-ve-degerler.html, (Erişim Tarihi: 14.06.2021).
Igor Ansoff, H. (1987). “Strategic Management of Technology”. Journal of Business Strategy, 7(3): 28-39. doi: 10.1108/eb039162
İlbank. (2021). Misyon ve Vizyon. https://www.ilbank.gov.tr/sayfa/misyon-ve-vizyon, (Erişim Tarihi: 20.06.2021).
Kılıç, M. (2010). “Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki”. Sosyoekonomi Dergisi, 13: 81-98.
Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). “İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu”. Selçuk İletişim, 4(3): 21-28.
Makadok, R., Burton, R., ve Barney, J. (2018). “A Practical Guide for Making Theory Contributions Strategic Management”. Strategic Management Journal, 39(6): 1530-1545. doi: 10.1002/smj.2789
Marshall, W. C., ve Rochon, L.-P. (2019). “Public Banking and Post-Keynesian Economic Theory”. International Journal of Political Economy, 48(1): 60-75. doi: 10.1080/08911916.2018.1550947
Muslu, Ş. (2014). “Örgütlerde Misyon ve Vizyon Kavramlarının Önemi”. HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(5): 150-171.
Najimudinova, S. (2017). “Content Analyses on Mission Statements of the Commercial Banks in Kyrgyzstan”. International Conference of Eurasian Economies, (ss. 44-53). Istanbul.
Özdaşlı, K. ve Çelikkol, Ö. (2012). “Psikolojik Sözleşme: Kavramsal Çerçeve ve Bir İçerik Analizi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7): 141-154.
Ramazanoğlu, F. ve Bahçeci, B. (2006). “Örgütlerde Vizyon ve Misyon Kavramı”. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 5(1): 52-56.
Ritson, N. (2011). Strategic Management. Frederiksberg: Ventus Publishing ApS.
Rocky Mountain Public Banking Institute. (2021). Addressing a Major Problem With Local Solutions-What is a Public Bank? It's Our Money!: http://bankingoncolorado.org/what-are-public-banks-and-how-do-they-benefit-us/, (Erişim Tarihi: 25.08.2021).
Uçarkaya, S. (2006). Kamu Bankalarının Bankacılık Sistemindeki Rolü. Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Bankacılık ve Finansal Kuruluşlar Genel Müdürlüğü, Ankara
Soygür, C. İ. (2018). “Kamu ile Yerli ve Yabancı Özel Sektör Bankalarının Vizyon ve Misyon Farkları Üzerine Bir Değerlendirme”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(3): 987-1004.
TBB. (2021). 06.06.2021 Tarihi İtibariyle Gruplar Bazında, Banka ve Bankaların Şube Sayıları. Türkiye Bankalar Birliği: https://www.tbb.org.tr/modules/banka-bilgileri/banka_sube_bilgileri.asp, (Erişim Tarihi: 06.06.2021).
TKBB. (2021). Banka Genel Bilgileri. Türkiye Katılım Bankaları Birliği: https://tkbb. org.tr/banka-bilgileri, (Erişim Tarihi: 06.06.2021).
Türk Eximbank. (2021). Bankamız Hakkında- Banka Amaç ve Faaliyetleri.https://www.eximbank.gov.tr/tr/hakkimizda/kurumsal/bankamiz-hakkinda, (Erişim Tarihi: 15.06.2021).
Ülgen, H. ve Mirze, S. K. (2018). İşletmelerde Stratejik Yönetim (Güncellenmiş 9. b.). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
Vakıfbank. (2021). Hakkımızda-Vizyon, Misyon ve Değerlerimiz. https://www.vakifbank.com.tr/vizyon-misyon-ve-degerlerimiz.aspx?pageID=2456, (Erişim Tarihi: 14.06.2021).
Vakıf Katılım. (2021). Hakkımızda-Vizyon ve Misyon. https://vakifkatilim.com.tr/tr/hakkimizda/vizyon-ve-misyon, (Erişim Tarihi: 20.06.2021).
Wiesen, G. (2013). What is Strategic Orientation? https://www.infobloom.com/what-is-strategic-orientation.htm, (Erişim Tarihi: 03.08.2021).
Ziraat Bankası. (2021). Vizyon ve Misyon. https://www.ziraatbank.com.tr/tr/bankamiz/hakkimizda/vizyon-ve-misyon, (Erişim Tarihi: 14.06.2021).
Esmer, Y., & Yüksel, M. (2022). TÜRK KAMU BANKALARININ MİSYON VE VİZYONLARINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, 5(2), 233-245. https://doi.org/10.46737/emid.1139079
AMA
Esmer Y, Yüksel M. TÜRK KAMU BANKALARININ MİSYON VE VİZYONLARINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi. December 2022;5(2):233-245. doi:10.46737/emid.1139079
Chicago
Esmer, Yusuf, and Muhammet Yüksel. “TÜRK KAMU BANKALARININ MİSYON VE VİZYONLARINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi 5, no. 2 (December 2022): 233-45. https://doi.org/10.46737/emid.1139079.
EndNote
Esmer Y, Yüksel M (December 1, 2022) TÜRK KAMU BANKALARININ MİSYON VE VİZYONLARINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi 5 2 233–245.
IEEE
Y. Esmer and M. Yüksel, “TÜRK KAMU BANKALARININ MİSYON VE VİZYONLARINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA”, Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, vol. 5, no. 2, pp. 233–245, 2022, doi: 10.46737/emid.1139079.
ISNAD
Esmer, Yusuf - Yüksel, Muhammet. “TÜRK KAMU BANKALARININ MİSYON VE VİZYONLARINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi 5/2 (December 2022), 233-245. https://doi.org/10.46737/emid.1139079.
JAMA
Esmer Y, Yüksel M. TÜRK KAMU BANKALARININ MİSYON VE VİZYONLARINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi. 2022;5:233–245.
MLA
Esmer, Yusuf and Muhammet Yüksel. “TÜRK KAMU BANKALARININ MİSYON VE VİZYONLARINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, vol. 5, no. 2, 2022, pp. 233-45, doi:10.46737/emid.1139079.
Vancouver
Esmer Y, Yüksel M. TÜRK KAMU BANKALARININ MİSYON VE VİZYONLARINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi. 2022;5(2):233-45.