Research Article
BibTex RIS Cite

YERLİ TURİSTLERİN ALANYA’YI TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN UYUM ANALİZİ KULLANILARAK İNCELENMESİ

Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 118 - 140, 29.12.2020
https://doi.org/10.46737/emid.812204

Abstract

Bu çalışmada, yerli turistlerin Alanya’yı tekrar ziyaret etme niyetleri ile ilişkili değişkenlerin belirlenmesi ve bu değişkenlerin Uyum Analizi Yöntemi kullanılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda, kolayda örnekleme yöntemine göre, Alanya’da tatil amaçlı konaklama yapmış 157 yerli turiste internete dayalı anket yapılmıştır. Elde edilen veriler ışığında, kategorik değişkenler ile Ki-kare Bağımsızlık Testi yapılmıştır. Bu testler sonucunda, yerli turistlerin Alanya’yı tekrar ziyaret etme niyetleri ile ilişkili altı kategorik değişken belirlenmiştir. Bunlar: (i) Hane halkı gelir düzeyi, (ii) Alanya’daki toplam tatil sayısı, (iii) Alanya’da en son tatildeki genel memnuniyet düzeyi, (iv) Alanya’da en son tatilin mevsimi, (v) Alanya’da en son tatilde kalınan yer ve (vi) Alanya’nın tanıtımının yapılması. Sonrasında, bu altı değişkenin kategorileri ile yerli turistlerin Alanya’yı tekrar ziyaret etme niyetlerinin kategorileri arasındaki ilişkiler Uyum Analizi Yöntemi kullanılarak ayrı ayrı incelenmiştir. Sonuç olarak, Alanya turizminin gelişimi için kullanışlı önemli göstergeler elde edilmiştir.

References

  • Akbolat, M. ve Durmuş, A. (2017). “Hizmet Kalitesi ve Destinasyon İmajının Tekrar Ziyaret Etme Niyetine Etkisi: Yozgat İli Termal Turizm Örneği”. Kadir Özköse (Ed.), Galip Akın (Ed.), Esra Ünal Çakır (Ed.), Nilüfer İlhan (Ed.) ve Gülşah Gödek (Ed.). II. Uluslararası Bozok Sempozyumu Bildiri Kitabı (569-586). Yozgat: Bozok Üniversite Yayınları.
  • Akış, A. (2007). “Alanya’da Turizm ve Turizmin Alanya Ekonomisine Etkisi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17: 15-32.
  • Akkılıç, M. E. ve Çetintaş, H. (2015). “Termal Turizm İşletmelerinde Hedonik ve Faydacı Tüketim Eğiliminin Davranışsal Niyetler Üzerine Etkisi”. International Review of Economics and Management, 3(2): 123-142.
  • Akova, İ. (1999). “Alanya’nın Turizm Olanakları”. Coğrafya Dergisi, 1: 183-207.
  • Akova, İ. (2000). “Alternatif Turizm Olanaklarımız”. Coğrafya Dergisi, 8: 71-84.
  • Aktaş, E. (2018). “Destinasyon Marka Denkliğinin Turist Memnuniyeti ve Yeniden Ziyaret Niyetine Etkisi: Eskişehir Örneği”. Burak Darıcı (Ed.), Murat Ertuğrul (Ed.) and Fatih Ayhan (Ed.). ICOAEF’18 IV. International Conference on Applied Economics and Finance & Extended with Social Sciences Full Paper Proceeding (257-267). Kuşadası: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Alanya Belediyesi, http://www.alanya.bel.tr/#, Erişim Tarihi: 10.09.2020.
  • Alanya Ticaret ve Sanayi Odası, Alanya Ekonomik Rapor 2019, http://altso.org.tr, Erişim Tarihi: 10.09.2020.
  • Albayrak, A. ve Örnek, E. (2017). “Müşterilerin Yalova-Armutlu’da Yer Alan Termal Tesislerden Memnuniyet Düzeyi ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri”. International Journal of Social Science, 62: 295-315.
  • Artuger S. (2020). “Hizmet Ortamı, Müşteri Memnuniyeti ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti İlişkisi: Resort Otellerde Bir Araştırma”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3): 2441-2455.
  • Artuger S. ve Çetinsöz, B .C. (2017). “The Impact of Destination Image and THE Intention to Revisit: A Study Regarding Arab Tourists”. European Scientific Journal, 13(5): 82-98.
  • Aşık, N. A. (2018). “Turistlerin Yerel Mutfak Tüketim Değeri Boyutlarının Destinasyona Yönelik Olumlu Tutum, Tavsiye Etme ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetine Etkisi”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2): 548-562.
  • Aşık, N. A. (2019). “Termal Turizmde Hizmet Kalitesi, Tüketim Duyguları ve Tekrar Ziyaret Niyeti İlişkisi: Balıkesir’de Bir Araştırma”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2): 102-111.
  • Aydoğdu, A., Koç, Y. Z. ve Koç, D. E. (2018). “Yerli Ziyaretçilerin Ilgaz Destinasyonunu Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri Üzerine Bir Araştırma”. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1): 207-226.
  • Aydoğdu, A., Okay, E. Ö. ve Köse, Z. C. (2016). “Destinasyon Tercihinde Gastronomi Turizminin Önemi: Bozcaada Örneği”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2): 120-132.
  • Birdir, K. ve Bal, E. (2013). “Turist Tatmini ve Şikâyetleri ile Geri Dönme Eğilimleri Arasındaki İlişki: Antalya’ya Gelen Yabancı Turistler Üzerine Bir Araştırma”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2): 63-81.
  • Boz, M. (2019). “Turizmin Gelişmesinde Alternatif Turizm Pazarlamasının Önemi: Antalya Örneği”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4): 977-994.
  • Duman, T. ve Öztürk, A. B. (2005). “Yerli Turistlerin Mersin Kızkalesi Destinasyonu ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri ile İlgili Algılamaları Üzerine Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1): 9-23.
  • Esen, F. .Ö. (2019). “Destinasyon İmajı, Turist Memnuniyeti ve Destinasyon Sadakati İlişkisi Açısından Afyonkarahisar’da Termal Turizm”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4): 949-963.
  • Hoffman, D. L. ve Franke, G. R. (1986). “Correspondence Analysis: Graphical Representation of Categorical Data in Marketing”. Journal of Marketing Research, 23(3): 213-227.
  • İbiş, S. ve Batman, O. (2018). “Japonya ve Güney Kore’den İstanbul’a Gelen Turistlerin Seyahet Motivasyonları ve Yeniden Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Bir Araştırma”. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(2): 246-262.
  • Organ, A. ve Soydaş, M. E. (2012). “Yerli Turistlerin Hizmet Kalitesi ve Tekrar Ziyaret Niyetlerine Yönelik Tutumları: Karahayıt’ta Bir Uygulama”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12: 63-72.
  • Özdemir, P. (1999). “Türkiye’de İç Turizm”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2): 159-168.
  • Öztürk, H. ve Başarangil, İ. (2019). “Kamp Deneyiminin Ziyaretçi Memnuniyeti ve Yeniden Ziyaret Niyeti Üzerine Etkisi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(65): 1189-1201.
  • Öztürk, Y. Ve Şahbaz, R. P. (2017). “Algılanan Destinasyon İmajının Tekrar Ziyaret Niyeti ve Tavsiye Davranışı Üzerine Etkisi”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2): 3-21.
  • Saruhan, Ş. C. ve Özdemirci, A. (2016). Bilim, Felsefe ve Metodoloji. İstanbul: Beta Basım.
  • Sourial, N., Wolfson, C., Zhu, B., Quail, J. Fletcher, J. Karunananthan, S. Roche, K., B., Belandand F. Ve Bergman H. (2010). “Correspondence Analysis is a Useful Tool to Cover the Relationships Among Categorical Variables”. Journal of Clinical Epidemiology, 63: 638-646.
  • Rencher, A. C. (2002). Methods of Multivariate Analysis. USA: A John Wiley & Sons, Inc. Publication.
  • Ter, B. ve Cajo, J. F. (1985). “Correspondence Analysis of Incidence and Abundance Data: Properties in Terms of a Unimodal Response Model”. Biometrics, 41(4): 859-873.
  • Turanlı, M. ve Güriş, S. (2005). Temel İstatistik. İstanbul: DER Yayınları.
  • Uğur, İ., Gökkaya, S. ve Acar, A. (2018). “Yerli Turistlerin Destinasyon İmajına İlişkin Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri: Safranbolu Üzerine Bir Çalışma”. Safran Kültür ve Turizm Araştırma Dergisi, 1(1): 29-40.
  • Uzgören, N. (2007). “Uyum Analizinin Teorik Esasları ve Rgresyon Analizi ile Benzerliğinin Grafiksel Boyutta Karşılaştırılması”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18: 1-20.
  • Yıldız, S. B. ve Kılıç, S. N. (2016). “Kültür Turizmine Katılan Yerli Turistlerin Kapadokya Algısının Tekrar Ziyaret Etme ve Tavsiye Etme Davranışı Üzerindeki Etkisi”. Akademik Bakış Dergisi, 53: 166-185.
  • Yüce, A. ve Samsa, Ç. (2019). “Destinasyon İmajının Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Etkisi: Kars İli Örneği”. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19): 131-150.
Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 118 - 140, 29.12.2020
https://doi.org/10.46737/emid.812204

Abstract

References

  • Akbolat, M. ve Durmuş, A. (2017). “Hizmet Kalitesi ve Destinasyon İmajının Tekrar Ziyaret Etme Niyetine Etkisi: Yozgat İli Termal Turizm Örneği”. Kadir Özköse (Ed.), Galip Akın (Ed.), Esra Ünal Çakır (Ed.), Nilüfer İlhan (Ed.) ve Gülşah Gödek (Ed.). II. Uluslararası Bozok Sempozyumu Bildiri Kitabı (569-586). Yozgat: Bozok Üniversite Yayınları.
  • Akış, A. (2007). “Alanya’da Turizm ve Turizmin Alanya Ekonomisine Etkisi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17: 15-32.
  • Akkılıç, M. E. ve Çetintaş, H. (2015). “Termal Turizm İşletmelerinde Hedonik ve Faydacı Tüketim Eğiliminin Davranışsal Niyetler Üzerine Etkisi”. International Review of Economics and Management, 3(2): 123-142.
  • Akova, İ. (1999). “Alanya’nın Turizm Olanakları”. Coğrafya Dergisi, 1: 183-207.
  • Akova, İ. (2000). “Alternatif Turizm Olanaklarımız”. Coğrafya Dergisi, 8: 71-84.
  • Aktaş, E. (2018). “Destinasyon Marka Denkliğinin Turist Memnuniyeti ve Yeniden Ziyaret Niyetine Etkisi: Eskişehir Örneği”. Burak Darıcı (Ed.), Murat Ertuğrul (Ed.) and Fatih Ayhan (Ed.). ICOAEF’18 IV. International Conference on Applied Economics and Finance & Extended with Social Sciences Full Paper Proceeding (257-267). Kuşadası: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Alanya Belediyesi, http://www.alanya.bel.tr/#, Erişim Tarihi: 10.09.2020.
  • Alanya Ticaret ve Sanayi Odası, Alanya Ekonomik Rapor 2019, http://altso.org.tr, Erişim Tarihi: 10.09.2020.
  • Albayrak, A. ve Örnek, E. (2017). “Müşterilerin Yalova-Armutlu’da Yer Alan Termal Tesislerden Memnuniyet Düzeyi ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri”. International Journal of Social Science, 62: 295-315.
  • Artuger S. (2020). “Hizmet Ortamı, Müşteri Memnuniyeti ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti İlişkisi: Resort Otellerde Bir Araştırma”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3): 2441-2455.
  • Artuger S. ve Çetinsöz, B .C. (2017). “The Impact of Destination Image and THE Intention to Revisit: A Study Regarding Arab Tourists”. European Scientific Journal, 13(5): 82-98.
  • Aşık, N. A. (2018). “Turistlerin Yerel Mutfak Tüketim Değeri Boyutlarının Destinasyona Yönelik Olumlu Tutum, Tavsiye Etme ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetine Etkisi”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2): 548-562.
  • Aşık, N. A. (2019). “Termal Turizmde Hizmet Kalitesi, Tüketim Duyguları ve Tekrar Ziyaret Niyeti İlişkisi: Balıkesir’de Bir Araştırma”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2): 102-111.
  • Aydoğdu, A., Koç, Y. Z. ve Koç, D. E. (2018). “Yerli Ziyaretçilerin Ilgaz Destinasyonunu Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri Üzerine Bir Araştırma”. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1): 207-226.
  • Aydoğdu, A., Okay, E. Ö. ve Köse, Z. C. (2016). “Destinasyon Tercihinde Gastronomi Turizminin Önemi: Bozcaada Örneği”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2): 120-132.
  • Birdir, K. ve Bal, E. (2013). “Turist Tatmini ve Şikâyetleri ile Geri Dönme Eğilimleri Arasındaki İlişki: Antalya’ya Gelen Yabancı Turistler Üzerine Bir Araştırma”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2): 63-81.
  • Boz, M. (2019). “Turizmin Gelişmesinde Alternatif Turizm Pazarlamasının Önemi: Antalya Örneği”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4): 977-994.
  • Duman, T. ve Öztürk, A. B. (2005). “Yerli Turistlerin Mersin Kızkalesi Destinasyonu ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri ile İlgili Algılamaları Üzerine Bir Araştırma”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1): 9-23.
  • Esen, F. .Ö. (2019). “Destinasyon İmajı, Turist Memnuniyeti ve Destinasyon Sadakati İlişkisi Açısından Afyonkarahisar’da Termal Turizm”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4): 949-963.
  • Hoffman, D. L. ve Franke, G. R. (1986). “Correspondence Analysis: Graphical Representation of Categorical Data in Marketing”. Journal of Marketing Research, 23(3): 213-227.
  • İbiş, S. ve Batman, O. (2018). “Japonya ve Güney Kore’den İstanbul’a Gelen Turistlerin Seyahet Motivasyonları ve Yeniden Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Bir Araştırma”. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(2): 246-262.
  • Organ, A. ve Soydaş, M. E. (2012). “Yerli Turistlerin Hizmet Kalitesi ve Tekrar Ziyaret Niyetlerine Yönelik Tutumları: Karahayıt’ta Bir Uygulama”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12: 63-72.
  • Özdemir, P. (1999). “Türkiye’de İç Turizm”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2): 159-168.
  • Öztürk, H. ve Başarangil, İ. (2019). “Kamp Deneyiminin Ziyaretçi Memnuniyeti ve Yeniden Ziyaret Niyeti Üzerine Etkisi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(65): 1189-1201.
  • Öztürk, Y. Ve Şahbaz, R. P. (2017). “Algılanan Destinasyon İmajının Tekrar Ziyaret Niyeti ve Tavsiye Davranışı Üzerine Etkisi”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2): 3-21.
  • Saruhan, Ş. C. ve Özdemirci, A. (2016). Bilim, Felsefe ve Metodoloji. İstanbul: Beta Basım.
  • Sourial, N., Wolfson, C., Zhu, B., Quail, J. Fletcher, J. Karunananthan, S. Roche, K., B., Belandand F. Ve Bergman H. (2010). “Correspondence Analysis is a Useful Tool to Cover the Relationships Among Categorical Variables”. Journal of Clinical Epidemiology, 63: 638-646.
  • Rencher, A. C. (2002). Methods of Multivariate Analysis. USA: A John Wiley & Sons, Inc. Publication.
  • Ter, B. ve Cajo, J. F. (1985). “Correspondence Analysis of Incidence and Abundance Data: Properties in Terms of a Unimodal Response Model”. Biometrics, 41(4): 859-873.
  • Turanlı, M. ve Güriş, S. (2005). Temel İstatistik. İstanbul: DER Yayınları.
  • Uğur, İ., Gökkaya, S. ve Acar, A. (2018). “Yerli Turistlerin Destinasyon İmajına İlişkin Tekrar Ziyaret Etme Niyetleri: Safranbolu Üzerine Bir Çalışma”. Safran Kültür ve Turizm Araştırma Dergisi, 1(1): 29-40.
  • Uzgören, N. (2007). “Uyum Analizinin Teorik Esasları ve Rgresyon Analizi ile Benzerliğinin Grafiksel Boyutta Karşılaştırılması”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18: 1-20.
  • Yıldız, S. B. ve Kılıç, S. N. (2016). “Kültür Turizmine Katılan Yerli Turistlerin Kapadokya Algısının Tekrar Ziyaret Etme ve Tavsiye Etme Davranışı Üzerindeki Etkisi”. Akademik Bakış Dergisi, 53: 166-185.
  • Yüce, A. ve Samsa, Ç. (2019). “Destinasyon İmajının Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Etkisi: Kars İli Örneği”. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19): 131-150.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Selim Tüzüntürk 0000-0002-8987-2280

Publication Date December 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Tüzüntürk, S. (2020). YERLİ TURİSTLERİN ALANYA’YI TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN UYUM ANALİZİ KULLANILARAK İNCELENMESİ. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, 3(2), 118-140. https://doi.org/10.46737/emid.812204
AMA Tüzüntürk S. YERLİ TURİSTLERİN ALANYA’YI TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN UYUM ANALİZİ KULLANILARAK İNCELENMESİ. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi. December 2020;3(2):118-140. doi:10.46737/emid.812204
Chicago Tüzüntürk, Selim. “YERLİ TURİSTLERİN ALANYA’YI TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN UYUM ANALİZİ KULLANILARAK İNCELENMESİ”. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi 3, no. 2 (December 2020): 118-40. https://doi.org/10.46737/emid.812204.
EndNote Tüzüntürk S (December 1, 2020) YERLİ TURİSTLERİN ALANYA’YI TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN UYUM ANALİZİ KULLANILARAK İNCELENMESİ. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi 3 2 118–140.
IEEE S. Tüzüntürk, “YERLİ TURİSTLERİN ALANYA’YI TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN UYUM ANALİZİ KULLANILARAK İNCELENMESİ”, Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, vol. 3, no. 2, pp. 118–140, 2020, doi: 10.46737/emid.812204.
ISNAD Tüzüntürk, Selim. “YERLİ TURİSTLERİN ALANYA’YI TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN UYUM ANALİZİ KULLANILARAK İNCELENMESİ”. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi 3/2 (December 2020), 118-140. https://doi.org/10.46737/emid.812204.
JAMA Tüzüntürk S. YERLİ TURİSTLERİN ALANYA’YI TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN UYUM ANALİZİ KULLANILARAK İNCELENMESİ. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi. 2020;3:118–140.
MLA Tüzüntürk, Selim. “YERLİ TURİSTLERİN ALANYA’YI TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN UYUM ANALİZİ KULLANILARAK İNCELENMESİ”. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, vol. 3, no. 2, 2020, pp. 118-40, doi:10.46737/emid.812204.
Vancouver Tüzüntürk S. YERLİ TURİSTLERİN ALANYA’YI TEKRAR ZİYARET ETME NİYETLERİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN UYUM ANALİZİ KULLANILARAK İNCELENMESİ. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi. 2020;3(2):118-40.