Scientific studies are expected to be used by school principals via assessing them as sources of knowledge. The aim of this research is to investigate experiences of school principals with the use of research findings on school administration. Phenomenological design was used in this qualitative study. The study group comprised of 50 school principles working in preschool, elementary and secondary education institutions in Tokat. The principals were selected through maxiumum variation sampling method which is a kind of purposeful sampling. Accordingly, level of schools (preschool, elemantary school and secondary school), the region in which the schools located (village, town and city center) and the seniority as a school principal were taken into consideration for the selection of school principals. Content analysis was utilized in the analysis of the data obtained through interviews. It was identified according to results of the study that majority of the school principals do not have any training as to scientific research and they do not regularly follow an educational periodical. It was revealed that school principals consider research on education or educational administration as necessary but most of them do not rely on educational research in order to support their thoughts on their administrative duties (meetings, practices in school and so on). Furthermore, it was found out that most of the school principals do not benefit from educational research. The findings of this research put forth evidence related to the fact that the school principals do not use the knowledge produced within the field of education, specifically educational administration. It seems that the problematic relationship between research and practice in education is also valid for school principals
Scientific research educational research school principal school administration research use
Bilimsel araştırmaların okul müdürleri tarafından bilgi kaynağı olarak değerlendirilip kullanılması beklenmektedir. Bu bağlamda mevcut araştırmanın amacını, okul yönetiminde araştırma kullanımına ilişkin okul müdürlerinin deneyimlerinin incelenmesi oluşturmaktadır. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Tokat il merkezi ile merkeze bağlı köy ve kasabalarda görev yapan 50 okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmada okul müdürleri amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemine uygun olarak seçilmiştir. Buna göre okul müdürlerinin seçiminde okul düzeyi (okulöncesi, ilköğretim ve ortaöğretim), okulun bulunduğu yerleşim yeri (köy, kasaba ve şehir merkezi) ve okul müdürü olarak kıdemleri dikkate alınmıştır. Görüşme tekniği ile toplanan verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; okul müdürlerinin çoğunluğunun bilimsel araştırma ile ilgili herhangi bir eğitime sahip olmadıkları ve eğitimle ilgili düzenli takip ettikleri süreli bir yayının bulunmadığı belirlenmiştir. Okul müdürlerinin eğitim veya eğitim yönetimi araştırmalarını gerekli gördükleri ama çoğunun yönetici olarak yaptığı işlerde (toplantı, okul içi uygulamalar vb.) düşüncelerini desteklemek amacıyla bir eğitim araştırmasını dayanak olarak göstermediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca çoğu okul müdürünün eğitim araştırmalarından yararlanmadıkları bulunmuştur. Bu çalışmanın bulguları, eğitim alanında ve özelde eğitim yönetimi alanında üretilen bilginin okul müdürleri açısından pratikte kullanılmadığına ilişkin kanıtlar ortaya koymaktadır. Eğitimde araştırma ve uygulama arasındaki problematik ilişki okul müdürleri açısından geçerli gözükmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 1 |