Bu araştırmanın amacı, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Resim-İş Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan öğrencilerin değer tercihlerinin cinsiyet ve sınıf değişkenleri arasındaki ilişki analizinin incelenmesidir. Araştırmanın yönteminde ilişkisel tarama modeli kullanılmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesin Güzel Sanatlar Eğitimi Resim-İş Anabilim Dalında okuyan 1. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu araştırma 2012-2013 eğitim-öğretim yılı içerisinde yapılmıştır. Çalışma grubu 8 anasanat atölyesinde okuyan toplam 148 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veriler Schwartz Değerler Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ölçeğin başarı, yardımseverlik ve güvenlik alt boyutu cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Bu fark kız öğrencilerin lehinedir. Kız öğrencilerin bu ölçeğin başarı, yardımseverlik ve güvenlik alt boyutlarından daha yüksek puan aldıkları görülmektedir
The aim of this research is to examine the relational analysis of gender and class parameters in the value preferences of students studying at the Division of Art and Craft Education in Marmara University. Relational scanning model was used as the method of the research. The research is based on first and fourth grade students studying at the Marmara University Ataturk Education Faculty Fine Arts Education Art and Craft Department. This research was carried out during the 2012-2013 academic year. 148 students studying in eight main arts workshops in the branch of painting teachers were taken as the sample group. Data gained during the research was collected using the Schwartz Values Theory measurement. Research findings indicate that achievement, benevolence and security sub-dimensions of the measurement show significant differences according to gender differences. This difference is in favor of female students with them geting higher scores in the achievement, benevolence and security sub-dimensions of the measurement
Other ID | JA22MM63TF |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 19, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 1 - Volume 9, Issue 1, 2014 |