İktisatçılar
arasında finansal piyasaların en önemli enstrümanları arasında yer alan hisse
senetlerinin getirileri ile tüketicilerin piyasa güveni arasında oldukça sıkı
bir ilişki olduğu yönünde kanı hâkimdir. Ancak iki değişken arasındaki bu
ilişkinin hangi değişkenden hangi değişkene doğru olduğu, gerek teoride gerekse
de ampirik yazında farklı biçimlerde açıklanmaktadır. Bu çalışma Türkiye’de
tüketici güven endeksi ile hisse senetleri arasındaki ilişkiyi, değişkenler
arasındaki varyans-kovaryans ilişkisini kolayca tahmin etmeye olanak sağlayan
diyagonal VECH modeli ile incelemektedir. 2002:M12-2018:M12 dönemini kapsayan
verilerle yapılan tahmin sonucunda elde edilen bulgular, Türkiye’de tüketici
güven endeksinden Borsa İstanbul BIST-100 endeksine doğru bir yayılmanın mevcut
olduğunu göstermektedir. Ortalama denkleminden elde edilen bu bulguya ilaveten
iki değişkenli olarak oluşturulan her iki modelin hata terimlerinden elde
edilen belirsizlik serileri arasında da bir yayılma ilişkisinin mevcut olduğu
tespit edilmiştir. Bu bulgular Türkiye’de tüketici güven endeksinin hisse
senedi fiyatlarının modellenmesinde kullanılabilecek bir değişken olduğunu,
hisse senedi fiyatlarının ekonomik birimlerin ekonomi ile ilgili
düşüncelerinden yakından etkilendiğini göstermektedir.
Hisse senedi piyasası Tüketici güven endeksi iki değişkenli GARCH modeli VECH modeli Yayılma Etkisi
There is a strong consensus among the economists
that there is a strong relationship between the returns of stocks which are
among the most important instruments of financial markets and the market
confidence of consumers. However, the relationship between the two variables
which is the variable from which the variable is explained in different ways in
both theory and empirical writing. In this study, we examined the relationship
between the stocks and the consumer confidence index in Turkey by employing a diagonal
VECH model which allows to capture the variance-covariance matrices. The
findings obtained from the data covering 2002:M12-2018:M12, there is a
spillover effect from the consumer confidence index to Istanbul Stock Exchange
BIST-100 Index in Turkey. In addition to this finding which obtained from the
average equation, it is determined that there is a spillover effect between the
uncertainty series obtained from the error terms of both models. These findings
suggest that the consumer confidence index can be used in the modelling of the
stock prices in Turkey.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 19, 2019 |
Acceptance Date | March 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |