The
purpose of this research is to analyze four psychological tests which are
frequently used in the Guidance and Research Centers and in the guidance
services of the schools according to the standards for educational and
psychological testing of APA (American Psychological Association) and test
adaption standards of ITC (International Testing Commission). The tests
were determined based on the goal- oriented sample selecting method and were
selected from the most frequently used psychological tests in Guidance and
Research Centers and school’s guidance centers. These tests are: Scale of Academic
Self-Concept (Akademik Benlik Kavramı Ölçeği-ABKÖ), Evaluation of Early
Childhood Development Tool (Gazi Erken Çocukluk Gelişimi Değerlendirme Aracı-GEÇDA),
Primary Mental Abilities 7-11 (TKT 7-11), and Wechsler Intelligence Scale for
Children Revised Form (WISC-R). In this research, the chapters related to the
validity, reliability and test development and revision of “Standards For Educational And Psychological
Testing” (APA, 1999) and the adaptation standards developed by ITC were
translated into Turkish and a checklist was created by using these documents.
The checklist has got two forms as short and long form. The tests were analyzed
according to the short form of the checklist by researcher. In order to examine
the reliability of these analyses, the analyses were repeated in three weeks’
time. Data of these analyses were exported to the Statistical Package for
Social Sciences (SPSS) 20.0 and descriptive analysis was perfomed. As a result
of this research, the meeting levels of the psychological tests to the test
standards in the checklist and the features of the tests which should be
improved according to the validity, reliability, test development and revision
and test adaptation were determined. In conclusion, the standards analyzed have
not been met satisfactorily by ABKÖ and GEÇDA, and according to the analyses of
the realibility of ABKÖ, it has been found that more relibility analyses should
be done for ABKÖ. As for the results that obtained for the adapted tests, it
has been found that most of the adaptation standards have been met for WISC-R
and there are many standards that have not been met by for Primary Mental
Abilities 7-11.
Psychological tests APA standards for educational and psychological testing ITC test adaptation standards
Bu araştırmada Rehberlik ve Araştırma
Merkezleri ile okulların rehberlik servislerinde sık kullanılan psikolojik
testlerden dördünün Amerikan Psikologlar Birliği (APA-American Psychological
Association) tarafından yayınlanan Eğitim ve Psikolojide Ölçme Standartları ile
Uluslararası Test Komisyonu (ITC-International Testing Commission) tarafından
yayınlanan test uyarlama standartlarına uygunluğunu incelemesi amaçlanmıştır.
Araştırmaya alınan psikolojik testler, amaçlı örneklem belirleme yöntemiyle
belirlenmiştir ve Rehberlik ve Araştırma Merkezleri ile okulların rehberlik
servislerinde sıklıkla kullanılan psikolojik testlerden seçilmiştir. Bu testler;
Akademik Benlik Kavramı Ölçeği (ABKÖ), Gazi Erken Çocukluk Gelişimi Değerlendirme
Aracı (GEÇDA), Temel Kabiliyetler Testi 7-11 Yaş Formu (TKT 7-11) ve Wechsler
Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği Revize Edilmiş Formu (WISC-R)’dur. Araştırma kapsamında,
APA tarafından 1999’da İngilizce olarak yayınlanmış Eğitim ve Psikolojide Ölçme
Standartları kitabının geçerlik, güvenirlik ve test geliştirme ve revizyon
bölümlerindeki standartlar ile ITC tarafından geliştirilen test uyarlama
standartları Türkçeye çevrilmiş ve kontrol listesi oluşturulmuştur. Söz konusu
standartlar temel alınarak hazırlanan kontrol listesi kısa ve uzun olmak üzere
iki form halinde oluşturulmuştur. Çalışmaya alınan psikolojik testler
hazırlanan kontrol listesine göre araştırmacı tarafından incelenmiştir.
İncelemelerin güvenirliğini sağlama amacıyla her psikolojik test için yapılan
incelemeler üç hafta arayla tekrarlanmıştır. İncelemeler sonucu elde edilen
veriler SPSS 20.0 programında betimsel istatistikler kullanılarak
incelenmiştir. Araştırma sonucunda incelenen psikolojik testlerin kontrol
listesindeki standartları karşılama düzeyleri ve bu standartlar bakımından
geliştirilmesi gereken yönleri belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, ABKÖ
ve GEÇDA için incelemeye alınan standartların yeterli düzeyde karşılanmadığı
belirlenmiş ve ABKÖ için yapılan güvenirlik incelemelerinin geliştirilmesi
gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Uyarlama çalışmaları olan WISC-R ve TKT 7-11
Yaş Formu’nun test uyarlama standartlarını karşılama düzeyleri incelendiğinde
ise, WISC-R için standartların büyük çoğunluğunun karşılandığı, TKT 7-11 Yaş
Formu için ise karşılanmayan birden çok standart olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Psikolojik testler APA eğitimde ve psikolojide ölçme standartları ITC test uyarlama standartları
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Acceptance Date | September 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 4 |