The object of this study is to determine of teachers’ opinions on the impacts of exam for the Transition from Basic Education to Secondary Education TEOG system on their teaching activities in visual arts, technology and design, music and physical education courses that are not covered by the TEOG exam. This research was conducted as a survey study and the study group was determined by the purpose of sampling strategy, data analysis plan and easy accessibility approach. This research was carried out with 35 teachers who teach visual arts, physical education, technology and design, and music courses in public schools in Ankara. Teachers’ opinions were obtained with a form containing five open-ended questions and demographic and occupational characteristics of the teachers. A descriptive analysis approach was applied to the written opinions of the teachers. As a result of this research according to the opinions of teachers; visual arts, technology and design, music and physical education courses which are not included by the TEOG exams were considered to be insignificant by students, school administrators and parents. In addition, teachers stated that the TEOG system affected their teaching and evaluation activities negatively in the classroom, and the teachers were unable to evaluate their students objectively due to the TEOG system, and students, administrators and parents expected or demanded the teacher to give higher grades. Because of these situations, the relations between the teachers, students, school administrators and parents were affected negatively.
Bu çalışmanın amacı, dersi TEOG sınavı kapsamında
olmayan ortaokul öğretmenlerinin; öğrencileri, okul yöneticileri ve velilerle
ilişkileri ile derslerinin öğretim ve değerlendirme boyutlarını, TEOG sınavının
nasıl etkilediğine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma, Ankara’nın
merkezinde ve tümü devlet okulu statüsünde yedi okuldaki toplam 35 görsel
sanatlar, beden eğitimi, teknoloji ve tasarım ve müzik dersi öğretmeni ile
gerçekleştirilmiştir. Öğretmen görüşleri beş açık uçlu soru ve öğretmenlere ait
demografik ve mesleki bazı özellikleri içeren bir anket formu ile alınmıştır.
Verilerin analizi nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi tekniği ile
yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğretmenlerin görüşlerine göre; TEOG
sınavı kapsamında yer almadığı için, öğrenciler,
okul yöneticileri ve veliler görsel sanatlar, teknoloji ve tasarım, müzik ve beden eğitimi derslerini önemsiz görmektedirler. Bu durum
öğretmenlerle öğrenciler, okul yöneticileri ve velilerin ilişkilerini olumsuz
yönde etkilemektedir. Ayrıca sınavın sınıf içi öğretim ve değerlendirme
etkinliklerini de olumsuz yönde etkilediği, öğretmenlerin objektif
değerlendirme yapamadıklarını ve öğrenciler, idareciler ve velilerin
kendilerinden yüksek not bekletisi veya talebi içinde olduklarını
belirtmişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2019 |
Acceptance Date | October 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 1 |