Bu çalışma ortaokulda
öğrencilerin matematik başarılarını ve matematik başarılarındaki gelişimi
etkileyen öğrenci ve okul değişkenlerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma evrenini, Ankara
ilinde 2008 yılında ortaokula başlayıp 2011 yılında ortaokuldan mezun
olan ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem için seçkisiz olmayan, tipik durum örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Araştırma örneklemini, Ankara ilindeki 40 ortaokuldan,
2008 yılında ortaokula başlayıp 2011 yılında mezun olmuş, 3715 öğrenci
oluşturmaktadır. Öğrencilerin üç yıllık eğitim-öğretim sürecini aynı okulda
geçirmeleri dikkate alınmıştır. Öğrencilerin
matematik başarıları ve matematik başarılarındaki gelişimi etkileyen öğrenci ve
okul değişkenleri incelendiği için bu çalışma nedensel karşılaştırma modelindedir.
Çalışmada kullanılan veriler Milli Eğitim Bakanlığı ile yapılan yazışmalar
sonucu elde edilmiştir. Öğrencilerin ilgili eğitim-öğretim dönemlerinde
uygulanan SBS matematik alt testi ham puanları bağımlı değişken olarak analize
dahil edilmiştir. “Cinsiyet, altıncı sınıftaki yılsonu matematik not ortalaması
ve altıncı sınıftaki okula devam durumu” öğrenci düzeyi değişkenlerini
oluştururken “okul türü ve büyüklüğü” okul düzeyi değişkenlerini
oluşturmaktadır. Değişkenlerin etkilerinin incelenebilmesi için verilerin
analizinde üç düzeyli hiyerarşik lineer gelişim modeli kullanılmıştır.
Öğrencilerin SBS matematik alt testi ham puanları üç düzeyli hiyerarşik lineer
gelişim modeline bağlama yapılarak dahil edilmiştir. Üç düzeyli hiyerarşik
lineer gelişim modeli analizi sonucunda öğrencilerin matematik başarılarında
bir gelişme olmadığı ancak, altıncı sınıfta “okula devam durumu, yılsonu
matematik not ortalamasının ve okul türünün” öğrencilerin altıncı sınıftaki
matematik başarılarını istatistiksel olarak etkiledikleri görülmüştür.
matematik başarısı matematik başarısı gelişimi üç düzeyli hiyerarşik lineer model gelişim modeli eşit yüzdelikli yöntem
The purpose of this study is
to investigate the effects of several student and school level variables on
students’ mathematical achievement and mathematical achievement growth in middle
school. The research population consisted of students in Ankara who started
middle school in 2008 and graduated in 2011. Using
a non-random typical case sampling method, 3715 students were sampled from 40 middle schools. The data
used in this study were obtained from the
Ministry of National Education with express written
permission. Student Placement raw mathematics subtest scores from
2009 to 2011 were used as the dependent
variable in the analysis. “Gender, mathematics grade point average in 6th
grade, and school attendance at sixth grade” comprised the student level
variables whereas “school type and school size” variables comprised the
school-level variables. A three-level
hierarchical linear growth model was used to investigate the effects of these
variables. Students’ raw mathematics subtest scores in Students Placement Test were
included in the model after these scores were
equated. The results of the model analysis indicated that there was no
growth in students’ mathematical achievement. It was also observed that school attendance, sixth-grade mathematics
grade point average and school type had a statistically significant effect on
students’ sixth-grade mathematical achievement.
Math Achievement Growth in Math Achievement Three-Level Hierarchical Linear Model Growth Model Equipercentile Method
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2019 |
Acceptance Date | March 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 1 |