Yirmi birinci yüzyılda emojilerin iletişim platformlarında geniş bir kullanım alanı oluşmuştur. Bunun bir sonucu olarak emojiler ölçeklerde kullanılmaya başlanmıştır. Ancak ölçeklerde emojilerin Likert tipi tepki kategorilerinin yerine kullanılmasının etkisi üzerine incelenen alanyazında kısıtlı sayıda araştırma olduğu gözlenmiştir. Buradan hareketle gerçekleştirilen bu araştırmanın odak noktası ölçeklerde emoji ve Likert tipi tepki kategorileri kullanılmasının ortaya çıkarabileceği farklılıkları incelemektir. Bu amaçla Türkiye’nin farklı bölgelerinde yer alan iki devlet üniversitesinde öğrenim gören 341 öğrenciye 3’lü, 5’li ve 7’li puanlanan Likert tipi ve emoji tepki kategorilerinden oluşan Psikolojik İyi Oluş Ölçeği uygulanmıştır. Tepki kategorileri farklılaşan altı forma cevap veren katılımcıların verileri üzerinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile güvenirlik analizleri gerçekleştirilmiştir. Sonuçta açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile güvenirlik analizlerinde anlamlı farklılıklar bulunmadığı belirlenmiştir. Ancak korelasyonel analizler incelendiğinde, özellikle tepki kategori sayısı arttıkça emoji ve Likert tepki kategorilerinden elde edilen verilerin korelasyonunun azaldığını gözlenmiştir.
In the twenty-first century, the wide use of emojis in communication platforms has emerged. As a result, emojis have started to be used in scales. However, there are a limited number of studies in the literature that focuses on the effect of using emojis instead of Likert-type response categories in scales. Therefore, the focus of this study is to examine the differences that may arise from using emoji and Likert-type response categories in scales. For this purpose, the 3, 5, and 7-point Likert-type and 3, 5, and 7 emoji response categories Psychological Well-Being Scale was applied to 341 students studying at two state universities located in different regions of Turkey. Exploratory and confirmatory factor analyses and reliability analyses were carried out on the data of the participants who answered the six forms with different response categories. As a result, it was determined that there were no significant differences in exploratory and confirmatory factor analyses and reliability analyses. However, when correlational analyses were examined, it was observed that as the number of reaction categories increased, the correlation scores of emoji and Likert-type scales decreased.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social |
Published Date | Yaz |
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021, Volume 12, Issue 2 |
Bibtex | @research article { epod864336, journal = {Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology}, issn = {1309-6575}, eissn = {1309-6575}, address = {}, publisher = {Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Derneği}, year = {2021}, volume = {12}, number = {2}, pages = {182 - 191}, doi = {10.21031/epod.864336}, title = {An Alternative To Likert Scale: Emoji}, key = {cite}, author = {Kılıç, Abdullah Faruk and Uysal, İbrahim and Kalkan, Bilal} } |
APA | Kılıç, A. F. , Uysal, İ. & Kalkan, B. (2021). An Alternative To Likert Scale: Emoji . Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology , 12 (2) , 182-191 . DOI: 10.21031/epod.864336 |
MLA | Kılıç, A. F. , Uysal, İ. , Kalkan, B. "An Alternative To Likert Scale: Emoji" . Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology 12 (2021 ): 182-191 <https://dergipark.org.tr/en/pub/epod/issue/63232/864336> |
Chicago | Kılıç, A. F. , Uysal, İ. , Kalkan, B. "An Alternative To Likert Scale: Emoji". Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology 12 (2021 ): 182-191 |
RIS | TY - JOUR T1 - An Alternative To Likert Scale: Emoji AU - Abdullah Faruk Kılıç , İbrahim Uysal , Bilal Kalkan Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.21031/epod.864336 DO - 10.21031/epod.864336 T2 - Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology JF - Journal JO - JOR SP - 182 EP - 191 VL - 12 IS - 2 SN - 1309-6575-1309-6575 M3 - doi: 10.21031/epod.864336 UR - https://doi.org/10.21031/epod.864336 Y2 - 2021 ER - |
EndNote | %0 Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology An Alternative To Likert Scale: Emoji %A Abdullah Faruk Kılıç , İbrahim Uysal , Bilal Kalkan %T An Alternative To Likert Scale: Emoji %D 2021 %J Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology %P 1309-6575-1309-6575 %V 12 %N 2 %R doi: 10.21031/epod.864336 %U 10.21031/epod.864336 |
ISNAD | Kılıç, Abdullah Faruk , Uysal, İbrahim , Kalkan, Bilal . "An Alternative To Likert Scale: Emoji". Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology 12 / 2 (June 2021): 182-191 . https://doi.org/10.21031/epod.864336 |
AMA | Kılıç A. F. , Uysal İ. , Kalkan B. An Alternative To Likert Scale: Emoji. JMEEP. 2021; 12(2): 182-191. |
Vancouver | Kılıç A. F. , Uysal İ. , Kalkan B. An Alternative To Likert Scale: Emoji. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology. 2021; 12(2): 182-191. |
IEEE | A. F. Kılıç , İ. Uysal and B. Kalkan , "An Alternative To Likert Scale: Emoji", Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, vol. 12, no. 2, pp. 182-191, Jun. 2021, doi:10.21031/epod.864336 |