Yirmi birinci yüzyılda emojilerin iletişim platformlarında geniş bir kullanım alanı oluşmuştur. Bunun bir sonucu olarak emojiler ölçeklerde kullanılmaya başlanmıştır. Ancak ölçeklerde emojilerin Likert tipi tepki kategorilerinin yerine kullanılmasının etkisi üzerine incelenen alanyazında kısıtlı sayıda araştırma olduğu gözlenmiştir. Buradan hareketle gerçekleştirilen bu araştırmanın odak noktası ölçeklerde emoji ve Likert tipi tepki kategorileri kullanılmasının ortaya çıkarabileceği farklılıkları incelemektir. Bu amaçla Türkiye’nin farklı bölgelerinde yer alan iki devlet üniversitesinde öğrenim gören 341 öğrenciye 3’lü, 5’li ve 7’li puanlanan Likert tipi ve emoji tepki kategorilerinden oluşan Psikolojik İyi Oluş Ölçeği uygulanmıştır. Tepki kategorileri farklılaşan altı forma cevap veren katılımcıların verileri üzerinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile güvenirlik analizleri gerçekleştirilmiştir. Sonuçta açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile güvenirlik analizlerinde anlamlı farklılıklar bulunmadığı belirlenmiştir. Ancak korelasyonel analizler incelendiğinde, özellikle tepki kategori sayısı arttıkça emoji ve Likert tepki kategorilerinden elde edilen verilerin korelasyonunun azaldığını gözlenmiştir.
In the twenty-first century, the wide use of emojis in communication platforms has emerged. As a result, emojis have started to be used in scales. However, there are a limited number of studies in the literature that focuses on the effect of using emojis instead of Likert-type response categories in scales. Therefore, the focus of this study is to examine the differences that may arise from using emoji and Likert-type response categories in scales. For this purpose, the 3, 5, and 7-point Likert-type and 3, 5, and 7 emoji response categories Psychological Well-Being Scale was applied to 341 students studying at two state universities located in different regions of Turkey. Exploratory and confirmatory factor analyses and reliability analyses were carried out on the data of the participants who answered the six forms with different response categories. As a result, it was determined that there were no significant differences in exploratory and confirmatory factor analyses and reliability analyses. However, when correlational analyses were examined, it was observed that as the number of reaction categories increased, the correlation scores of emoji and Likert-type scales decreased.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Acceptance Date | May 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 2 |