In this study, it was aimed to develop a scale to determine the satisfaction levels of bank customers and analyzed with structural equation modeling. With the developed scale, the factors that reveal the satisfaction levels of the bank customers were determined and the current satisfaction levels of the customers were tried to be determined through these factors. In the developed scale, there are 6 sub-factors such as "Physical appearance, Reliability, Enthusiasm, Sensitivity, Organizational Loyalty and Adequate Assurance" that affect the satisfaction levels of bank customers. The questionnaire, consisting of a total of 34 items, 7 of which was demographic variable and 27 items of the developed scale, was applied to 250 bank customers. Confirmatory factor analysis was performed on the obtained data under structural equation modeling with the help of SPSS and AMOS package programs and the fit indexes were calculated as x²/sd 2.291<3, RMR 0.066<0.08, RMSEA 0.072<0.08. It was determined that the model created by confirmatory factor analysis was compatible with the data, and it was shown that the construct validity was ensured. However, in the analysis performed to determine the reliability level of the scale, the Cronbach α value was found to be 0.940, and it was revealed that the scale showed excellent reliability. Finally, the difference of the mean values of the obtained factors according to the demographic variables was examined using parametric techniques.
Bank Customer Satisfaction Structural Equation Model Explanatory and Confirmatory Factor Analysis Parametric Techniques
Bu çalışmada banka müşterilerinin memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi için bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmış ve yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir. Geliştirilen ölçek aracılığıyla banka müşterilerinin memnuniyet düzeylerini ortaya koyan faktörler belirlenmiş ve bu faktörler aracılığıyla müşterilerin mevcut memnuniyet düzeyleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Geliştirilen ölçekte banka müşterilerinin memnuniyet düzeylerini etkileyen “Fiziki Görünüm”, “Güvenilirlik”, “Heveslilik”, “Duyarlılık”, “Kuruma Bağlılık” ve “Yeterli Güvence” şeklinde 6 alt faktör bulunmaktadır. 7’si demografik değişken, 27’si geliştirilen ölçeğin maddeleri olmak üzere toplam 34 maddeden oluşan anket 250 banka müşterisine uygulanmıştır. Elde edilen verilere SPSS ve AMOS paket programları yardımıyla yapısal eşitlik modellemesi altında doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve uyum indeksleri x²/sd 2,291<3, RMR 0,066<0,08, RMSEA 0,072<0,08 şeklinde hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi ile oluşturulan modelin verilere uyum gösterdiği belirlenmiş, yapı geçerliliğinin sağlandığı gösterilmiştir. Bununla birlikte ölçeğin güvenilirlik düzeyinin belirlenmesi için yapılan analizde Cronbach α değeri 0,940 bulunarak ölçeğin mükemmel düzeyde güvenilirlik gösterdiği ortaya çıkmıştır. Son olarak, elde edilen faktörlerin ortalama değerlerinin demografik değişkenlere göre farklılığı parametrik teknikler kullanılarak incelenmiştir.
Banka Müşteri Memnuniyeti Yapısal Eşitlik Modeli Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi Parametrik Teknikler
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2022 |
Acceptance Date | September 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |