Research Article
BibTex RIS Cite

'CLICKBAIT' REFLECTIONS ON INTERNET SITES PRODUCING SOCIAL CONTENT

Year 2022, , 539 - 558, 29.06.2022
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1066782

Abstract

The fact that the traditional media has started to be replaced by the new generation media has led to some applications. One of them is internet tricks to increase the click-through rate of the new generation of media. These tricks, which are called 'clickbait' in the literature, are called 'clickbait' in our language. Although clickbait is viewed negatively in terms of the target audience in internet journalism, newspapers apply this method to increase the number of readers in the internet environment. In this direction, the subject of the study includes the examination of clickbait methods on websites that produce entertainment and social content. Scope of work; It is aimed to analyze the clickbait news headlines on mynet, onedio, and neoldu.com websites with the content analysis method, to identify the clickbait news headlines and to explain how such headlines are used. The study was inspired by the analysis of mainstream media, which is an extension of traditional media, and examined news headlines on websites that only produce entertainment content. As a result, it has been determined that clickbait news headlines are frequently used on websites that produce entertainment and social content, and a total of ten clickbait headlines are common on such sites. It has been observed that clickbait methods are frequently used in the selection of titles for the currently published news.

References

  • Aral, E. (2019). Yeni bir haber mecrası olarak internet gazeteciliği: Facebook ve Twitter kullanımları üzerine bir araştırma. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(2), 153-175. https://dergipark.org.tr/en/pub/iled/issue/43342/527447
  • Basım, N. (2002). Aaa, bilgisayarlar aralarında konuşuyor. İçinde S. Yedig & H. Akman, İnternet çağında gazetecilik (1. Baskı). Metis Yayınları.
  • Bulunmaz, B. (2011). İnternet gazeteciliğinin medya dünyası içindeki rolü ve ekonomik boyutları. Marmara İletişim Dergisi, 18, 27-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruid/issue/25223/266660
  • Cambridge Dictionary. (2021). Clickbait. dictionary.cambridge.org
  • Çakır, H. (2007). Geleneksel gazetecilik karşısında internet gazeteciliği. Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 123-149.
  • Çelik, R. (2020). Tık odaklı habercilikte tık yemi taktiği: Koronavirüs (kovid-19) örneği. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9(2), 14-25. https://dergipark.org.tr/en/pub/ssrj/issue/54392/720107
  • Çevikel, T. (2004). Türkçe haber siteleri ve Türkiye'de internet gazeteciliğinin gelişimini sınırlayan faktörler. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 1, 147-163.
  • Çoban, B. (2019). Post truth çağında dijital gazetecilik ve haber başlıklarında tık tuzağı. Kurgu, Prof. Dr. Alâeddin Asna anısına yeni zamanlar ve halkla ilişkiler sempozyumu özel sayısı. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 27(4), 35-49. https://dergipark.org.tr/en/pub/kurgu/issue/54877/752380
  • Dönmez, İ. H. (2010). İnternet haberciliğinde tıklanma kaygısı ve kapan manşetler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 14, 105-127. https://dergipark.org.tr/en/pub/akil/issue/48081/607924
  • Dorduncukuvvetmedya. (2014). www.dorduncukuvvetmedya.com
  • Karaduman, M. (2002). Değişen iletişim ortamı, yeni medya ve internet gazeteciliği. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Kırçıl, A. G., & Karagüler, T. (2003). Dijital çağda iletişime yeni yaklaşım: Online gazetecilik. Akademik Bilişim Konferansı, 3-5.
  • Koloğlu, O. (2015). Osmanlı'dan 21. yy'a basın tarihi (3. Baskı). Pozitif Yayınları.
  • Özdemir, E. (2017, 10 26). Teknolojinin gelişim süreci. www.erenozdemir.net
  • Özel, E. K., & Deniz, Ş. (2019). Tık ve etik arasında sıkışan gazetecilik: İnternet gazeteciliğinin ortaya çıkardığı yeni etik sorunlar ve gazetecilerin konuya bakış açısı üzerine bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 443-466. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.426458
  • Özgüç, B. (2019). Clickbait nedir?. mediaclick. mediaclick web sitesi: www.mediaclick.com.tr
  • Özyal, B. (2016). Tık odaklı habercilik: Tık odaklı haberciliğin türk dijital gazetelerindeki kullanım biçimleri. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 273-301.
  • Shu, K., Wang, S., Le, T., Lee, D., & Liu, H. (2018). Deep headline generation for clickbait detection. EEE International Conference on Data Mining (ICDM), 467-476. doi: 10.1109/ICDM.2018.00062.
  • Vural, N. E., & Sütçü, C. S. (2019). Çevrimiçi gazetelerde ziyaretçi trafiği ve ziyaretçi süresini arttırmaya yönelik metotlar. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 11, 19-34. https://dergipark.org.tr/en/pub/euifydhed/issue/46530/555930
  • Wikipedia Wiki/Zaman_(gazete). (2021, 9 4). wikipedia: tr.wikipedia.org
  • Yüksel, E., & Gürcan, H. İ. (2005). Haber toplama ve yazma (1. Baskı). Tablet Kitabevi.
  • https://finans.mynet.com/haber/detay/ekonomi/cocuk-parasi-ne-zaman-yatar-basvuru-sartlari-neler/419697/
  • https://finans.mynet.com/haber/detay/ekonomi/kilosu-3-bin-tl-ureticisini-zengin-ediyor/419702/
  • https://www.mynet.com/gorenler-polisi-aradi-gercek-bambaska-cikti-110106805771
  • https://onedio.com/haber/fatih-altayli-muhabirlere-tetikci-gibi-davranmayi-ogretirseniz-olacagi-budur-983212
  • https://www.mynet.com/gercegi-10-yil-sonra-ogrendi-bademcik-iltihabi-dediler-tas-cikti-110106805699
  • https://www.mynet.com/pulumur-vadisi-nde-bahar-guzelligi-doga-tutkunlarinin-gozdesi-oldu190101257119
  • https://www.mynet.com/saglik-bakanligi-acikladi-iste-22-mayis-2021-koronavirus-tablosu-110106805849
  • https://www.mynet.com/yer-erzincan-yiyecek-arayan-domuz-surusu-boyle-goruntulendi-110106805954
  • https://www.mynet.com/mutfaginizda-yenilebilir-ciceklere-yer-acin-1206008-myyemek
  • https://www.neoldu.com/huawei-telefon-modelleri-41535h.htm

SOSYAL İÇERİK ÜRETEN İNTERNET SİTELERİNDE ‘CLICKBAIT’ YANSIMALARI

Year 2022, , 539 - 558, 29.06.2022
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1066782

Abstract

Geleneksel medyanın yerini yeni nesil medyaya bırakmaya başlaması beraberinde birtakım uygulamalar da getirmesine neden olmuştur. Bunlardan bir tanesi yeni nesil medyanın tıklanma oranının artması adına yapılan internet hileleridir. Literatürde ‘clickbait’ olarak adlandırılan bu hileler, dilimizde ‘tık tuzağı’ şeklinde isimlendirilmektedir. Clickbait, internet gazeteciliğinde hedef kitle açısından olumsuz karşılansa da internet ortamında gazeteler okuyucu sayısını artırmak için bu yöntemi uygulamaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın konusu, eğlence ve sosyal içerik üreten internet sitelerindeki clickbait yöntemlerinin incelenmesini içermektedir. Çalışma kapsamında; mynet, onedio ve neoldu.com internet sitelerindeki clickbait haber başlıklarının içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek, clickbait haber başlıklarını tespit etmek ve bu tür başlıkların nasıl kullanıldığını açıklamak amaçlanmaktadır. Çalışma, genel olarak geleneksel medya uzantısı olan ana akım medyaların incelenmesinden esinlenmiş ve sadece eğlence içeriği üreten internet sitelerindeki haber başlıkları incelemiştir. Sonuç olarak, clickbait haber başlıklarının eğlence ve sosyal içerik üreten internet sitelerinde sıklıkla kullanıldığı ve bu tür sitelerde toplam on adet clickbait başlık kullanımın yaygın olduğu saptanmıştır. Güncel olarak yayınlanmakta olan haberler için başlık seçiminde clickbait yöntemlerine sıklıkla baş vurulduğu görülmüştür.

References

  • Aral, E. (2019). Yeni bir haber mecrası olarak internet gazeteciliği: Facebook ve Twitter kullanımları üzerine bir araştırma. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(2), 153-175. https://dergipark.org.tr/en/pub/iled/issue/43342/527447
  • Basım, N. (2002). Aaa, bilgisayarlar aralarında konuşuyor. İçinde S. Yedig & H. Akman, İnternet çağında gazetecilik (1. Baskı). Metis Yayınları.
  • Bulunmaz, B. (2011). İnternet gazeteciliğinin medya dünyası içindeki rolü ve ekonomik boyutları. Marmara İletişim Dergisi, 18, 27-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruid/issue/25223/266660
  • Cambridge Dictionary. (2021). Clickbait. dictionary.cambridge.org
  • Çakır, H. (2007). Geleneksel gazetecilik karşısında internet gazeteciliği. Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 123-149.
  • Çelik, R. (2020). Tık odaklı habercilikte tık yemi taktiği: Koronavirüs (kovid-19) örneği. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9(2), 14-25. https://dergipark.org.tr/en/pub/ssrj/issue/54392/720107
  • Çevikel, T. (2004). Türkçe haber siteleri ve Türkiye'de internet gazeteciliğinin gelişimini sınırlayan faktörler. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 1, 147-163.
  • Çoban, B. (2019). Post truth çağında dijital gazetecilik ve haber başlıklarında tık tuzağı. Kurgu, Prof. Dr. Alâeddin Asna anısına yeni zamanlar ve halkla ilişkiler sempozyumu özel sayısı. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 27(4), 35-49. https://dergipark.org.tr/en/pub/kurgu/issue/54877/752380
  • Dönmez, İ. H. (2010). İnternet haberciliğinde tıklanma kaygısı ve kapan manşetler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 14, 105-127. https://dergipark.org.tr/en/pub/akil/issue/48081/607924
  • Dorduncukuvvetmedya. (2014). www.dorduncukuvvetmedya.com
  • Karaduman, M. (2002). Değişen iletişim ortamı, yeni medya ve internet gazeteciliği. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Kırçıl, A. G., & Karagüler, T. (2003). Dijital çağda iletişime yeni yaklaşım: Online gazetecilik. Akademik Bilişim Konferansı, 3-5.
  • Koloğlu, O. (2015). Osmanlı'dan 21. yy'a basın tarihi (3. Baskı). Pozitif Yayınları.
  • Özdemir, E. (2017, 10 26). Teknolojinin gelişim süreci. www.erenozdemir.net
  • Özel, E. K., & Deniz, Ş. (2019). Tık ve etik arasında sıkışan gazetecilik: İnternet gazeteciliğinin ortaya çıkardığı yeni etik sorunlar ve gazetecilerin konuya bakış açısı üzerine bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 443-466. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.426458
  • Özgüç, B. (2019). Clickbait nedir?. mediaclick. mediaclick web sitesi: www.mediaclick.com.tr
  • Özyal, B. (2016). Tık odaklı habercilik: Tık odaklı haberciliğin türk dijital gazetelerindeki kullanım biçimleri. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 273-301.
  • Shu, K., Wang, S., Le, T., Lee, D., & Liu, H. (2018). Deep headline generation for clickbait detection. EEE International Conference on Data Mining (ICDM), 467-476. doi: 10.1109/ICDM.2018.00062.
  • Vural, N. E., & Sütçü, C. S. (2019). Çevrimiçi gazetelerde ziyaretçi trafiği ve ziyaretçi süresini arttırmaya yönelik metotlar. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 11, 19-34. https://dergipark.org.tr/en/pub/euifydhed/issue/46530/555930
  • Wikipedia Wiki/Zaman_(gazete). (2021, 9 4). wikipedia: tr.wikipedia.org
  • Yüksel, E., & Gürcan, H. İ. (2005). Haber toplama ve yazma (1. Baskı). Tablet Kitabevi.
  • https://finans.mynet.com/haber/detay/ekonomi/cocuk-parasi-ne-zaman-yatar-basvuru-sartlari-neler/419697/
  • https://finans.mynet.com/haber/detay/ekonomi/kilosu-3-bin-tl-ureticisini-zengin-ediyor/419702/
  • https://www.mynet.com/gorenler-polisi-aradi-gercek-bambaska-cikti-110106805771
  • https://onedio.com/haber/fatih-altayli-muhabirlere-tetikci-gibi-davranmayi-ogretirseniz-olacagi-budur-983212
  • https://www.mynet.com/gercegi-10-yil-sonra-ogrendi-bademcik-iltihabi-dediler-tas-cikti-110106805699
  • https://www.mynet.com/pulumur-vadisi-nde-bahar-guzelligi-doga-tutkunlarinin-gozdesi-oldu190101257119
  • https://www.mynet.com/saglik-bakanligi-acikladi-iste-22-mayis-2021-koronavirus-tablosu-110106805849
  • https://www.mynet.com/yer-erzincan-yiyecek-arayan-domuz-surusu-boyle-goruntulendi-110106805954
  • https://www.mynet.com/mutfaginizda-yenilebilir-ciceklere-yer-acin-1206008-myyemek
  • https://www.neoldu.com/huawei-telefon-modelleri-41535h.htm
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sümeyye Kahraman 0000-0002-7900-2046

Faruk Temel 0000-0001-7103-0790

Publication Date June 29, 2022
Submission Date February 2, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Kahraman, S., & Temel, F. (2022). SOSYAL İÇERİK ÜRETEN İNTERNET SİTELERİNDE ‘CLICKBAIT’ YANSIMALARI. Erciyes Akademi, 36(2), 539-558. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1066782

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.