Research Article
BibTex RIS Cite

RUSYA-UKRAYNA SAVAŞI HABERLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME: SPUTNIK TÜRKİYE TWITTER HESABI ÖRNEĞİ

Year 2022, , 1055 - 1070, 30.09.2022
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1143475

Abstract

Ülke çıkarları doğrultusunda haber üreten haber ajansları, pek çok ülkede ülkelerin kendine ait dilinde haber üretimini gerçekleştirmek ve o ülkede var olabilmek adına sosyal medya platformlarından biri olan Twitter’ı aktif olarak kullanır hale gelmiştir. Anında ve hızlı bir bilgi alışverişi sağlayan Twitter ile gündem belirlenerek pek çok içerik dolaşıma girmiştir. Rusya ve Ukrayna arasında başlayan savaş sürecinde duruma ilişkin bilgi ihtiyacı artmış ve Rusya’nın haber ajansı Sputnik, Türkiye Twitter hesabından düzenli bilgi paylaşımları yapmış ve bu paylaşımlar geniş bir kitleye ulaşmıştır.
Bu çalışmada, Rusya-Ukrayna Savaşı’nın ilk başladığı gün 24 Şubat ile 24 Mart tarihleri arasındaki gerilimlerin en yüksek olduğu dönemde Sputnik Türkiye Twitter hesabı tarafından yapılan paylaşımlar incelenmiş, @sputnik_TR hesabının en çok hangi noktalara vurgu yaptığı, paylaşımların ne kadar etkileşim aldığı araştırılmış ve çalışmada içerik analizi veri analiz tekniği olarak tercih edilmiştir.
Belirlenen dönemde @sputnik_TR hesabı tarafından 540 adet paylaşım yapıldığı, bu paylaşımlarda savaşla ilgili paralel terimlerden sıklıkla söz edildiği gözlemlenmiştir. En çok kullanılan kelimelerin “müzakere” kelimesi olduğu ancak bu kelimenin paylaşımı diğer ülkelere mensup siyasilerin Rusya ve Ukrayna için çağrıları şeklinde yer bulduğu tespit edilmiştir. Bu kelimeyi savaş yerine kullanılması tercih edilen “operasyon” kelimesi izlerken üçüncü en çok kullanılan kelime ise “asker/ordu” kelimesi olmuştur. 

References

  • Aziz, A. (2020). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri (13 b.). Nobel Yayın.
  • Bektaş, A. (2013). Kamuoyu, iletişim ve demokrasi (4. b.). Bağlam Yayıncılık.
  • Boyd-Barret, O. (2011). Rethinking news agencies, national development and information imperialism. Economic and Political Weekly, 46(13), 85-94.
  • Boyd-Barrett, O. (1998). 'Global' news agencies. İçinde O. Boyd-Barrett, & T. Rantanen (Dü), The globalization of news (ss. 19-34). Sage Publications.
  • Chomsky, N. (2002). Media control: The spectacular achievements of propaganda (Second Edition).Seven Stories Press.
  • Coleman, S. (2005). New mediation and direct representation: Reconceptualizing representation in the digital age. New Media & Society, 7(2), 177-198. https://doi.org/10.1177/1461444805050745
  • Cory, J. M. (1943). Libraries and the office of war information. ALA Bulletin, 37(2), 38-41.
  • Doğu, B., Özçetin, B., Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Aydemir, A., & İslamoğlu, G. (2014). Siyasetin yeni hali: Vaka-i sosyal medya. Kalkedon Yayınları.
  • Girgin, A. (2002). Haber ajansı. Selçuk İletişim Dergisi, 2(2), 107-116.
  • Groll, E. (2014). Kremlin’s ‘Sputnik’ newswire is the buzz feed of propaganda. Foreign Policy: https://foreignpolicy.com/2014/11/10/kremlins-sputnik-newswire-is-the-buzzfeed-of-propaganda/
  • Kotlowski, D. J. (2016). Selling America to the world: the office of war information's "The town" (1945) and the "American Scene" Series. Australasian Journal of American Studies, 35(1), 79-101.
  • Laughey, D. (2010). Medya çalışmaları teoriler ve yaklaşımlar. (Çev. A. Toprak). Kalkedon Yayınları.
  • Lippmann, W. (1998). Public opinion. Transaction Publishers.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2010). Kitle iletişim çalışmalarında iletişim modelleri (3. b.). (Çev.K. Yumlu). İmge Kitabevi.
  • Murthy, D. (2012). Towards a sociological understanding of social media: Theorizing Twitter. Sociology, 46(6), 1059-1073.
  • Nielsen, R. K. (2011). Mundane internet tools, mobilizing practices, and the coproduction of citizenship in political campaigns. New Media&Society, 13(5), 755-771. https://doi.org/10.1177/1461444810380863
  • Nye, J. (2004). Soft power, the means to success in world politics. Public Affairs.
  • Piper, G. (2014, July 26). Als Deutschland 1914 in den Dschihad zog. Germany. https://www.heise.de/tp/features/Als-Deutschland-1914-in-den-Dschihad-zog-3366458.html?seite=all
  • Pisch, A. (2016). The personality cult of stalin in soviet posters, 1929-1953: Archetypes, Inventions and Fabrications. ANU Press.
  • Riddle, L. (2017, September 13). American propaganda posters in World War II. War History Online: https://www.warhistoryonline.com/world-war-ii/american-propaganda-world-war-ii-mm.html
  • Rutenberg, J. (2017, September 13). RT, Sputnik and Russia’s new theory of war. New York Times: https://www.nytimes.com/2017/09/13/magazine/rt-sputnik-and-russias-new-theory-of-war.html
  • Sanders, M. (1975). Wellington House and British propaganda during The First World War. The Historical Journal, 18(1), 119-146.
  • Simiti, M. (2014). Rage and protest: The case of the Greek indignant movement. GreeSE- Helenic Observatory European Institue, 82, 1-35.
  • Sputnik Türkiye. (2016, Ağustos 5). AA: Sputnik'e erişim engeli kaldırıldı. tr.sputniknews.com:https://tr.sputniknews.com/20160808/sputnik-tib-erisim-engeli.1024268110.html
  • Sputnik Türkiye. (ty.). Hakkımızda. https://tr.sputniknews.com/docs/hakkimizda.html
  • Tiffen, R. (1976). A new information order? International agencies and the flow of news. Southeast Asian Journal of Social Science, 4(2), 65-76.
  • Tokgöz , O. (1972). Haber toplayan ve satan kuruluşlar: Haber ajansları. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 27(2). https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001060
  • Tokgöz, O. (1981). Temel gazetecilik. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (ty.). Türk Dil Kurumu sözlükleri. sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Dil Kurumu. (ty.). Türk Dil Kurumu sözlükleri. sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr/
  • United States Information Agency. (1978). Issue: A journal of opinion, 8(2/3), 85-87. https://doi.org/10.2307/1166664
  • VOA Through the Years. (2017, April 3). VOA public relations: https://www.insidevoa.com/a/3794247.html
  • Welch, D. (2019). 'Pandora'nın kutusunu açmak': Propaganda, güç ve ikna. İçinde D. Welch (Ed.), Propaganda güç ve ikna (Çev. S. Sezer, ss. 13-38). İnkılap Kitabevi.

A REVIEW ON THE RUSSIA-UKRAINE WAR NEWS: THE EXAMPLE OF SPUNIK TURKEY TWITTER ACCOUNT

Year 2022, , 1055 - 1070, 30.09.2022
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1143475

Abstract

News agencies that produce news in line with the interests of the country have started to actively use Twitter, which is one of the social media platforms, in order to produce news in the country's own language and to exist in that country. With Twitter, which provides an instant and rapid exchange of information, the agenda was determined and many contents were circulated. During the war between Russia and Ukraine, the need for information on the situation increased and Russia's news agency Sputnik shared information regularly on its Turkey Twitter account, and these shares reached a wide audience.
In this study, the posts made by the Sputnik Turkey Twitter account during the period when the tensions were highest between February 24 and March 24, the day the Russia-Ukraine War first started, were examined, it was investigated which points @sputnik_TR account most emphasized, how much interaction the posts received, and In the study, content analysis was preferred as a data analysis technique.
It has been observed that 540 posts were made by the @sputnik_TR account in the specified period, and parallel terms related to the war were frequently mentioned in these posts. It has been determined that the most used words are the word "negotiation", but the sharing of this word takes place in the form of calls by politicians from other countries for Russia and Ukraine. This word was followed by the word "operation", which was preferred to be used instead of war, and the word "soldier/army" was the third most used word.

References

  • Aziz, A. (2020). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri (13 b.). Nobel Yayın.
  • Bektaş, A. (2013). Kamuoyu, iletişim ve demokrasi (4. b.). Bağlam Yayıncılık.
  • Boyd-Barret, O. (2011). Rethinking news agencies, national development and information imperialism. Economic and Political Weekly, 46(13), 85-94.
  • Boyd-Barrett, O. (1998). 'Global' news agencies. İçinde O. Boyd-Barrett, & T. Rantanen (Dü), The globalization of news (ss. 19-34). Sage Publications.
  • Chomsky, N. (2002). Media control: The spectacular achievements of propaganda (Second Edition).Seven Stories Press.
  • Coleman, S. (2005). New mediation and direct representation: Reconceptualizing representation in the digital age. New Media & Society, 7(2), 177-198. https://doi.org/10.1177/1461444805050745
  • Cory, J. M. (1943). Libraries and the office of war information. ALA Bulletin, 37(2), 38-41.
  • Doğu, B., Özçetin, B., Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Aydemir, A., & İslamoğlu, G. (2014). Siyasetin yeni hali: Vaka-i sosyal medya. Kalkedon Yayınları.
  • Girgin, A. (2002). Haber ajansı. Selçuk İletişim Dergisi, 2(2), 107-116.
  • Groll, E. (2014). Kremlin’s ‘Sputnik’ newswire is the buzz feed of propaganda. Foreign Policy: https://foreignpolicy.com/2014/11/10/kremlins-sputnik-newswire-is-the-buzzfeed-of-propaganda/
  • Kotlowski, D. J. (2016). Selling America to the world: the office of war information's "The town" (1945) and the "American Scene" Series. Australasian Journal of American Studies, 35(1), 79-101.
  • Laughey, D. (2010). Medya çalışmaları teoriler ve yaklaşımlar. (Çev. A. Toprak). Kalkedon Yayınları.
  • Lippmann, W. (1998). Public opinion. Transaction Publishers.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2010). Kitle iletişim çalışmalarında iletişim modelleri (3. b.). (Çev.K. Yumlu). İmge Kitabevi.
  • Murthy, D. (2012). Towards a sociological understanding of social media: Theorizing Twitter. Sociology, 46(6), 1059-1073.
  • Nielsen, R. K. (2011). Mundane internet tools, mobilizing practices, and the coproduction of citizenship in political campaigns. New Media&Society, 13(5), 755-771. https://doi.org/10.1177/1461444810380863
  • Nye, J. (2004). Soft power, the means to success in world politics. Public Affairs.
  • Piper, G. (2014, July 26). Als Deutschland 1914 in den Dschihad zog. Germany. https://www.heise.de/tp/features/Als-Deutschland-1914-in-den-Dschihad-zog-3366458.html?seite=all
  • Pisch, A. (2016). The personality cult of stalin in soviet posters, 1929-1953: Archetypes, Inventions and Fabrications. ANU Press.
  • Riddle, L. (2017, September 13). American propaganda posters in World War II. War History Online: https://www.warhistoryonline.com/world-war-ii/american-propaganda-world-war-ii-mm.html
  • Rutenberg, J. (2017, September 13). RT, Sputnik and Russia’s new theory of war. New York Times: https://www.nytimes.com/2017/09/13/magazine/rt-sputnik-and-russias-new-theory-of-war.html
  • Sanders, M. (1975). Wellington House and British propaganda during The First World War. The Historical Journal, 18(1), 119-146.
  • Simiti, M. (2014). Rage and protest: The case of the Greek indignant movement. GreeSE- Helenic Observatory European Institue, 82, 1-35.
  • Sputnik Türkiye. (2016, Ağustos 5). AA: Sputnik'e erişim engeli kaldırıldı. tr.sputniknews.com:https://tr.sputniknews.com/20160808/sputnik-tib-erisim-engeli.1024268110.html
  • Sputnik Türkiye. (ty.). Hakkımızda. https://tr.sputniknews.com/docs/hakkimizda.html
  • Tiffen, R. (1976). A new information order? International agencies and the flow of news. Southeast Asian Journal of Social Science, 4(2), 65-76.
  • Tokgöz , O. (1972). Haber toplayan ve satan kuruluşlar: Haber ajansları. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 27(2). https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001060
  • Tokgöz, O. (1981). Temel gazetecilik. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (ty.). Türk Dil Kurumu sözlükleri. sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr/
  • Türk Dil Kurumu. (ty.). Türk Dil Kurumu sözlükleri. sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr/
  • United States Information Agency. (1978). Issue: A journal of opinion, 8(2/3), 85-87. https://doi.org/10.2307/1166664
  • VOA Through the Years. (2017, April 3). VOA public relations: https://www.insidevoa.com/a/3794247.html
  • Welch, D. (2019). 'Pandora'nın kutusunu açmak': Propaganda, güç ve ikna. İçinde D. Welch (Ed.), Propaganda güç ve ikna (Çev. S. Sezer, ss. 13-38). İnkılap Kitabevi.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fikret Yazıcı 0000-0003-1821-0973

Canan Apak 0000-0002-5741-3581

Publication Date September 30, 2022
Submission Date July 15, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Yazıcı, F., & Apak, C. (2022). RUSYA-UKRAYNA SAVAŞI HABERLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME: SPUTNIK TÜRKİYE TWITTER HESABI ÖRNEĞİ. Erciyes Akademi, 36(3), 1055-1070. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1143475

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.