It has been observed that many different techniques have developed periodically within the art of painting and found their place in works of art. In order to reflect the expression effectively, the use of elements such as color, light and perspective in the works has varied and enriched the expression. Techniques with varying definitions have manifested themselves under the concept of illusion. Terms called trompe l'oeil, quadratura, rakursi are concepts closely related to the concept of illusion in painting. In the research, definitions of the concepts of Trompe l'oeil, quadratura and rakursi and the artists who technically applied these concepts in their works were included. It is aimed to examine the form and content of works that can be evaluated in the context of relevant terms. Written and visual resources on the subject were scanned, and the work analysis method was applied as a method in the subheadings containing the visuals. Examples of works by artists Andrea Mantegna (painter, 1431-1506, Italy), Gambattista Tiepolo (painter, 1696-1770, Italy), Johann Baptist Zimmermann (painter, 1680-1758, Germany), Raffaello Sanzio (painter, 1483-1520, Italy), Guercino (painter, 1591-1666, Italy), Pietro da Cortona (painter, 1596-1669, Italy), Pere Borrell del Caso (painter, 1835-1910, Spain) and Annibale Carracci (painter, 1560-1609, Italy) and evaluated accordingly. While the works of the artists were evaluated from a technical perspective with the Investigative Art Criticism method, applications that highlight the illusion effect were also emphasized.
Resim sanatı içerisinde dönemsel olarak pek çok farklı tekniğin gelişim göstererek sanat eserlerinde yer bulduğu görülmüştür. Anlatımın etkili bir biçimde yansıtılması için renk, ışık, perspektif gibi unsurların eserlerde kullanımı çeşitlilik göstererek ifadeyi zenginleştirmiştir. Değişen tanımlamalarla karşılaşılan teknikler, yanılsama kavramı altında kendini göstermiştir. Trompe l’oeil, quadratura, rakursi olarak adlandırılan terimler resim sanatında yanılsama kavramı ile yakından ilişkili olan kavramlar olmuştur. Araştırmada Trompe l’oeil, quadratura ve rakursi kavramlarının tanımlamalarına ve bu kavramları teknik anlamda eserlerinde uygulayan sanatçılara yer verilmiştir. İlgili terimler bağlamında değerlendirilebilecek eserlerin biçim ve içeriklerini incelemek amaçlanmıştır. Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynaklar taranmış, görsellerin yer aldığı alt başlıklarda yöntem olarak eser analizi yöntemi uygulanmıştır. Eser örnekleri sanatçılar Andrea Mantegna (ressam, 1431-1506, İtalya), Gambattista Tiepolo (ressam, 1696-1770, İtalya), Johann Baptist Zimmermann (ressam, 1680-1758, Almanya), Raffaello Sanzio (ressam, 1483-1520, İtalya), Guercino (ressam, 1591-1666, İtalya), Pietro da Cortona (ressam, 1596-1669, İtalya), Pere Borrell del Caso (ressam, 1835-1910, İspanya) ve Annibale Carracci (ressam, 1560-1609, İtalya) ‘in eserleri ile sınırlandırılmış, bu doğrultuda değerlendirmelerde bulunulmuştur. Araştırıcı Sanat Eleştirisi yöntemi ile sanatçıların eserleri teknik açıdan değerlendirilirken yanılsama etkisini öne çıkaran uygulamalar üzerine de durulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Submission Date | July 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 37 Issue: 3 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.