In general terms, play can be defined as a natural learning tool that can be played with or without a specific purpose, with or without rules, in which the child participates voluntarily. At the same time, play is the child's work. Games can be grouped according to many elements such as the way they are played, the areas played, the materials used, etc. The concept of gender is one of these elements. While gender refers to whether an individual is biologically male or female, the concept of gender is the roles that people, societies and cultures expect from individuals within the scope of gender. In short, gender refers to the behaviors that society expects from masculinity and femininity. In this study, in which traditional children's games are examined in terms of gender, content analysis and literature review techniques were used using the survey model. As a result of the literature review, 40 children's plays selected from 17 children's books were analyzed in terms of gender. Among the games analyzed, 8 games were determined as games played by girls, 16 games played by boys and 16 games played by both girls and boys.
Oyun genel çerçevede bakıldığında belirli amaca yönelik olan ya da amaçsız şekilde oynanabilen, kurallı veya kuralsız fark etmeden çocuğun kendi isteğiyle katıldığı doğal bir öğrenme aracı olarak tanımlanabilir. Aynı zamanda oyun çocuğun işidir. Oyunlar oynanış şekilleri, oynanan alanlar, kullanılan materyaller vb. birçok ögeye bağlı olarak gruplandırılabilir. Cinsiyet kavramı da bu ögelerden bir tanesidir. Cinsiyet bireyin biyolojik olarak erkek veya dişi olmasını ifade ederken toplumsal cinsiyet kavramı insanların, toplumların ve kültürlerin cinsiyet kapsamında bireyden beklediği rollerdir. Kısacası toplumsal cinsiyet erkek ve dişilikten toplumun beklediği davranışları ifade eder. Geleneksel çocuk oyunlarının toplumsal cinsiyet açısından incelendiği bu çalışmada; tarama modeli kullanılarak içerik analizi ve literatür tarama tekniklerine yer verilmiştir. Literatür çalışması sonucu tespit edilen 17 çocuk kitap içinde seçilen 40 çocuk oyunu toplumsal cinsiyet açısından ele alınarak incelenmiştir. İncelenen oyunlardan 8 oyunun kızların oynadığı oyun, 16’sının erkeklerin oynadığı oyun ve 16 oyunun da hem kız hem de erkeklerin oynadığı oyunlar olarak belirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Anthropology of Gender and Sexuality |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2025 |
Submission Date | August 30, 2024 |
Acceptance Date | March 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 39 Issue: 1 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.