Bu çalışmanın amacı; fiziksel aktivite içeren sanal gerçeklik oyunu oynayarak antrenman yapanların,
egzersiz motivasyonlarını bazı demografik değişkenlere göre incelemektir. Araştırmanın örneklemini,
olasılığa dayalı olmayan kolayda örnekleme yöntemi ile ayrım yapılmaksızın çalışmaya katılmayı kabul eden
18 yaşını doldurmuş; Türkiye’de kapalı alanda haftada en az 1 kez sanal gerçeklik oyunu oynayarak bisiklet
antrenmanı yapan 476 kişi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olan ve araştırmacı tarafından Likert tipinde
geliştirilen “Fiziksel Aktivite İçeren Sanal Gerçeklik Oyunu Oynama Motivasyonu Ölçeği”nin geçerlik ve
güvenirlik testleri için 307 kişiye ön uygulama yapılmış; AFA, DFA, madde analizi ve güvenirlik analizi
sonucunda 19 maddeden oluşan ölçme aracının; 6 faktörlü bir yapıya sahip olduğu görülmüştür. Normal
dağılım gösterdiği tespit edilen ölçek sonuçlarına parametrik testlerden, t testi ve ANOVA testi ile Tukey
test teknikleri uygulanmıştır. Katılımcıların ölçeğe verdikleri cevaplar; cinsiyet ve fiziksel aktivite içeren
sanal gerçeklik oyunu oynama sıklığı değişkenlerine göre istatiksel olarak anlamlı farklılıklar göstermezken
(p>0,05); yaş ve eğitim durumu değişkenlerine göre istatiksel olarak anlamlı farklılıklar göstermiştir (p<0,05).
Sonuç olarak fiziksel aktivite içeren sanal gerçeklik oyunu oynayarak antrenman yapmanın; cinsiyet ve
fiziksel aktivite içeren sanal gerçeklik oyunu oynama sıklığının egzersiz motivasyonunu etkilemediği, yaş
ve eğitim durumu seviyesinin ise egzersiz motivasyonunu etkilendiği anlaşılmıştır. Katılımcıların öncelikli
olarak; başarı hissini hissetmek, madalya-kupa vb kazanarak kendisiyle gurur duymak, antrenmanla ilgili
anlık geri bildirim almak, benzer hedeflere sahip diğer bireylerle zaman geçirmek, uyarıcı ve heyecan verici
fiziksel aktiviteler içeren eğlenceli egzersizlerle zaman geçirmekten motive oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Fiziksel aktivite sanal gerçeklik oyunu egzersiz motivasyonu
The aim of this study was to examine of the exercise motivations of those who training by playing a virtual
reality game that contains physical activity according to some demographic variables. The sample of the
study was made up of 476 people over the age of 18 in Turkey who agreed to participate in the study
with the non-probability easy sampling method and performing cycling training by playing virtual reality
games in a closed area at least once a week. Data collection tool which called “Motivation Scale of Virtual
Reality Game Playing Which Contains Physical Activity” was developed by the researcher in the Likert
type. The pre-test were applied 307 people in order to determine the validity and reliability of the scale. As
the result of AFA, DFA, item analysis, and reliability analysis; it has been found that the scale have 6-factor
structure consisting of 19 items. T-test, ANOVA test and Tukey test techniques were applied to the results
of the scale which shown normally distributed. The answers were given by the participants to the scale;
statistically significant difference were not showed according to the gender and frequency of virtual reality
game playing which contains physical activity variables (p>0,05); showed statistically significant differences
according to age and education level variables (p<0,05). As the result, performing training by playing
virtual reality game which contains physical activity; it has been understood that gender and the frequency
of virtual reality game playing which contains physical activity does not affect exercise motivation, but age
and education level affects exercise motivation. Besides, it is concluded that the participants are motivated
to feel the sense of achievement, to be proud of themselves by winning medals-trophies, etc., to receive
instant feedback about training, to spend time with others who have similar goals and to spend time with
enjoyable exercises which contain stimulating and exciting activities.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | 2020 Haziran |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 |