Bu araştırmada erken çocukluk ve çocukluk çağında, çocukların motor gelişimini değerlendirmek için yapılan ulusal ve uluslararası ‘Motor Değerlendirme Ölçekleri’ nin incelenmesi amaçlanmıştır. Çocuklarda motor gelişim refleks hareketlerle başlar ve bu süreç vücudun bir çok kısmının dahil edildiği daha koordineli ve amaca yönelik hareketler bütünü olarak devam eder. Fiziksel büyüme ve sinir sisteminin gelişmesine bağlı olarak normal bir büyüme seyri gösteren her çocuk belli başlı hareket becerilerini planlama ve uygulama konusunda başarılı olur. Bu hareket becerilerini kazanmada belli motor gelişim dönemleri vardır. Yapılması beklenen hareketlerden lokomotor hareketler; bireyin bedeni sabit bir yerden başka bir yere taşıması, manipülatif hareketler; bireyin kullanacağı nesne ile yapmış olduğu hareketler ve dengeleme hareketler ile bireyin belirli bir süre için denge hareketlerini içermektedir. Araştırmaya dahil edilen ‘Motor Gelişim Ölçekleri’ bu alanda yapılan çalışmalarda yaygın olarak kullanılan ölçekler arasından değerlendirmeye dahil edilmiştir. Araştırmanın yöntemi ‘geleneksel derleme modeline’ göre tasarlanmıştır. Araştırmaya konu olan motor gelişim ölçekleri; TGMD-2 (Test of Gross Motor-2), CHAMPS Motor Beceriler Protokolü, BOT-2 (Bruininks- Oseretsky Motor Yeterlilik Testi2), Çocuk Beden Koordinasyon Testi ( Körperkoardinations Test Für Kinder, KTK), Çocuk Movement ABC-2 (Çocuk Hareket Değerlendirme Bataryası), BüKBÖT (Büyük Kas Beceri Ölçme Testi) olarak toplam 7 adet test değerlendirilmiş olup, geçerlik ve güvenirlik puanları, testlerin kullanım amaçları, yaş grupları, güçlü ve zayıf yönleri gibi değerlendirmeleri yapılmış ve incelenmiştir.
Motor Gelişim Motor Değerlendirme Ölçekleri Kaba Motor İnce Motor
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği, Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | 2021 Aralık |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2 |