Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 18, 30.06.2024

Abstract

References

  • Akgündüz, Y. (2013). Konaklama işletmelerinde iş doyumu, yaşam doyumu ve öz yeterlilik arasındaki ilişkinin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 180-204.
  • Akiri, A. A., Ugborugbo, N. M. (2009). Analytic examination of teachers’ career satisfaction in public secondary schools. Studies on Home and Community Sciences, 3(1), 51-56.
  • Akşit Aşık, N. (2010). Çalışanların iş doyumunu etkileyen bireysel ve örgütsel faktörler ile sonuçlarına ilişkin kavramsal bir değerlendirme. Türk İdare Dergisi, 467, 31-51.
  • Aliyev, Y. (2014). Örgütsel sosyalleşme ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişki: bir araştırma. (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Alonso, P. (2006). Differences in the perception of job satisfaction in a sample of administrative staff. Boletin de Psicologia, 88, 49-63.
  • Andres L., Grayson J. P, (2002). Educational attainment. occupational status and job satisfaction: a ten year portratit of canadian young women and men. Paper presented at the annual meeting of American Educational Research Association, New Orleans, 231-303.
  • Ataklı, A., Dikmentaş E., Altınışık, S. (2004). Üniversite hastanelerinde çalışan yönetici ve klinik sekreterlerinin iş doyumu. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 6(2), 157-166.
  • Avcı, S. (2013). Farklı mesleklerde çalışan kadınların yaşam doyumu, iş doyumu, tükenmişlik ve algılanan cinsiyet ayrımcılığı düzeylerinin depresyon ile ilişkisinin incelenmes. (Yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayan, S., Kocacık, F., Karakuş H. (2009). Lise öğretmenlerinin iş doyum düzeyi ile bunu etkileyen bireysel ve kurumsal etkenler: Sivas merkez ilçe örneği. Anadolu Psikiyatri Dergisi,10,18-25.
  • Aydın, R., Kutlu, Y. (2002). Hemşirelerde iş doyumu ve kişilerarası çatışma eğilimi ile ilgili değişkenler ve iş doyumunun çatışma eğilimi ile olan ilişkisini belirleme. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 37-45.
  • Aypar, S. (2018). Örgütsel özdeşleşme, tükenmişlik, iş tatmini ve işten ayrılma niyeti ilişkisi:kamu kurumunda bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bakan, İ., Taşlıyan, M., Taş, F., Aka, N. (2014). Örgüt depresyonu ve iş tatmini arasındaki ilişki; bir üniversitedeki akademisyenler üzerinde alan araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 296-315.
  • Balcı, B. (2004). Milli eğitime bağlı meslek okullarında görev yapan öğretmenlerin iş tatmini (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baltaş, A. (2000). Değişimin içinden geleceğe doğru ekip oluşturma ve liderlik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bektaş, H. (2003). İş doyum düzeyi farklı olan öğretmenlerin psikolojik belirtilerinin karşılaştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Biçen, G., Koç, H. (2019). İşgören mutluluk düzeylerinin iş tatmini ve iş performansı üzerine etkileri: konaklama işletmelerinde bir inceleme, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1450-1468.
  • Bilge, F., Akman, Y., Kelecioğlu, H. (2007). Öğretim elemanlarının iş doyumlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 32-41.
  • Bogler, R., Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20, 277-289.
  • Boyer, E. L., Altbach, P. G, & Whitelaw, M. J. (1994). The academic profession: an ınternational perspective. Princeton, New Jersey: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York & London: The Guilford Press.
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceresia, F. (2010). The Individual-Organization Fit between Organizational Culture and Individual Values as Predictor of Job Satisfaction and Organizational Commitment in a Italian Municipality: The Role of Human Resource Management in a Public Organization, Management and Service Science (MASS), 2010 International Conference on, Wuhan, 1-13.
  • Ceyhan, S., Gönüllü, H., Çiçek, H., Bektaş, M. (2020). Örgütsel özdeşleşmenin iş tatminine etkisi: Burdur ilinde bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi, 27(1), 129-142.
  • Cimete, G., Gencalp, N. S., Keskin, G. (2003). Quality of life and job satisfaction of nurses. Journal of Nursing Care Quality, 18(2), 151-158.
  • Clark, C. (1993). Transformational learning. New Directions for Adult and Continuing Education , 57, 47 56. Spring.
  • Clark A. E. (1997). Why are women so happy at work? Labour Economics, 4, 341-372.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research methods in education. London: Routledge.
  • Crossman, A., Harris, P. (2006). Job satisfaction of secondary school teachers. Educational Management Administration & Leadership, 34(1), 29-46.
  • Çakmur, H. (2011). İş doyumu kavramı ve değerlendirilmesi geliştirilmiş iş betimlemesi ölçeği. TAF Preventive Medicine Bulletin, 10(6), 759-764.
  • Çetinkaya, M., Çimenci, S. (2014). Örgütsel adalet algısının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi ve örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: yapısal eşitlik modeli çalışması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 12(23), 237-278.
  • Çırakoğlu, H. (2010). Örgütsel özdeşleşme ve iş doyumu ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dick, R. V., Wagner, R. U., Lemmer, G. (2004). Research note: the winds of change: multi identifications in the case of organizational merger. European Journal of Work and Organizational Psychology, 13(2), 121-138.
  • Doğar, N. (2013). Kişilik, örgütsel bağlılık ve iş tatmini arasındaki ilişkilerin incelenmesi: İstanbul’da faaliyet gösteren iki ticarî bankada bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Edward, M. R. (2005). Organizational identification: a conceptual and operational review. International Journal of Management Reviews, 7(4), 207-230.
  • Eğinli, A. T. (2009). Çalışanlarda iş doyumu: kamu ve özel sektör çalışanlarının iş doyumuna yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 35-52.
  • Eicholtz, M. M. (2000). Organizational identification as a negotiated relationship: the dialectics of members’ dialogue (Unpublished Ph.D. Thesis). Ohio University, USA.
  • Eren, E. (2012). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım. Ghavifekr, S., Pillai, N. S. (2016). The relationship between school’s organizational climate and teacher’s job satisfaction: Malaysian experience. Asia Pacific Education Review, 17(1), 87-106.
  • Ergün, B. (2016). İş doyumu ve yaşam doyumu arasındaki ilişki: öğretmenler üzerinde bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erkmen, T., Şencan H. (1994). Örgüt kültürünün iş doyumu üzerindeki etkisinin otomotiv sanayide faaliyet gösteren farklı büyüklükteki iki işletmede araştırılması. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using Spss (and sex and drugs and rock 'n' roll) London: Sage publications.
  • Fuller, B., Morrison, R. (1999). The effects of psychological empowerment on transformational leadership and job satisfaction. The Journal Of Social Psychology, 139(3), 389-391.
  • Galambos, J. C. (2006). Independent school teacher satisfaction: a study of commitment and intent to stay in the profession. (Unpublished doctoral thesis). Columbia University, Education in Teachers College, New York.
  • Garcia-Bernal, J., Gargallo-Castel A., Marzo- Navarro M., Rivera- Torres P. (2005). Job satisfaction: empirical evidence of gender differences. Women İn Management Review, 20(4), 279-288.
  • Green, B. S., Salkınd J. N. (2010). Using SPSS for windows and macintosh: analyzing and understanding data. Prentice Hall Press Upper Saddle River, NJ USA.
  • Gökdeniz, İ., Merdan, E. (2016). Meslek seçimi ile iş tatmini ilişkisi: bankacılık sektöründe bir uygulama. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 111-121.
  • Greenberg, J., R. A. Baron (2003). Behavior in organization: understanding and managing the human side of organization. Prentice Hall, New Jersey, USA.
  • Groot,W., Van Den Brink, H.M. (1999). Job satisfaction of older workers. International Journal Of Manpower, 20(6),343-360.
  • Gündüz, H. (2008). İlköğretim okullarında örgütsel iklim ile öğretmenlerin iş doyumları arasındaki ilişki (Gaziantep İli Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Harder, A., Gouldthorpe, J., Goodwin, J. (2015). Exploring organizational factors related to Extension employee burnout. Journal of Extension, 53(2), 1-19.
  • Heller D., Judge T. A., Watson D. (2002). The confounding role of personality and trait affectivity in the relationship between job and life satisfaction. Journal of Organizational Behavior, 23, 815-835.
  • Hee, O. H., Shi, C. H., Kowang, T. O., Fei, G.C., Ping, L. L. (2020). Factors influencing job satisfaction among academic staffs. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 9(2), 285-291.
  • Hodgetts, R. M. (1991). Organisational behaviour: theory and practice. Maxwell Macmillan Internaitonal Publishing Group.
  • Hu, L., & Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • İdi, A. (2017). İlkokul ve ortaokullarda örgütsel iklim ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kapar, G. (2016). Lise öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik ve iş doyumu düzeyleri üzerine bir çözümleme: Van örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kemaloğlu, E. (2001). A Research on the Job satisfaction of the Instructors of English at Yildiz technical university basic english department (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kerlinger, F. N. & Lee, H. B. (1999). Foundations Of Behavioral Research. New York: Harcourt College Publishers.
  • Keser, A. (2005). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi: otomotiv sektöründe bir uygulama. Çalışma ve Toplum, Ekonomi ve Hukuk Dergisi, 7 , 77-96.
  • Khalid, K., Salim, H., Loke, S., Khalid, K. (2011). Demographic profiling on job satisfaction in Malaysian utility sector. International Journal of Academic Research, 3(4), 192-198.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). Guilford Press.
  • Koustelios, A. D. (2001). Personal characteristics and job satisfaction of grek teachers. The International Journal Of Educational Management, 15(7), 354-358.
  • Köroğlu, Ö. (2011). İş doyumu ve motivasyon düzeylerini etkileyen faktörlerin performansla ilişkisi: turist rehberleri üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kreiner, G. E., Ashforth, B. E. (2004). Evidence toward an expanded model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 25(1), 1-27.
  • Kuo, Y. F., Chen, L. S. (2004). Individual demographic differences and job satisfaction among ınformation technology personnel: an empirical study in taiwan. International Journal of Management, 21(2), 221-231.
  • Lacy, F. J., Sheehan, B. A. (1997). Job satisfaction among academic staff: an ınternational perspective. Higher Education, 34(3), 305-322.
  • Locke, E. (1983). Narure and causes of job satisfaction handbook of ındustrial and organizational psychology. (Ed) Durnette, John Wiley and Sons, USA.
  • Luddy, N. (2005). Job satisfaction amongst employees at a public health institution in the western cape. (Unpublished master thesis). University of the Western Cape, Republic of South Africa.
  • Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: a partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 103-123.
  • Miller, V. D., Allen, M., Casey, M. K., Johnson, J. R. (2000). Reconsidering the organizational identification questionnaire. Management Communication Quarterly, 13(4), 626-658.
  • Miner, J. B. (1992). Industrial-organizational psychology. Mcgraw-Hill Book Company.
  • Morçin, S. E., Çarıkçı, İlker, H. (2016). Dönüştürücü/etkileşimci liderliğin iş tatminine etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: Antalya’daki beş yıldızlı otel işletmeleri örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 97-108.
  • Nal, M., Nal, B. (2018). Sağlık çalışanlarının iş doyumu düzeylerinin incelenmesi bir kamu hastanesi örneği. ODTÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(1), 131-140.
  • Nartgün, Ş. S., Kalay, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ile örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1361-1376.
  • Okpara, J. O. (2006). Gender and the relationship between perceived fairness ın pay, promotion, and job satisfaction ın a sub-saharan african economy. Women in Management Review, 21(3), 224-240.
  • Oshagbemi, T. (2003). Personal correlates of job satisfaction: emprical evidence form uk universities. International Journal Of Social Economics, 30(12),1210-1232.
  • Öncel, T. A. (1998). Üniversite Öğretim Elemanlarının Meslek Doyum Düzeylerine İlişkin Bir Araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özaydın, M. M., Özdemir, Ö. (2014). Çalışanların bireysel özelliklerinin iş tatmini üzerindeki etkileri: bir kamu bankası örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi,6(1), 251-281.
  • Özdemir, A. (2013). Öğretim elemanlarının kullandıkları güç kaynakları ile öğretmen adaylarının örgütsel özdeşleşmeleri arasındaki ilişki: iç motivasyonun aracılık rolü. GUJGEF, 33(2), 269-291.
  • Öztürk, M., Şahbudak, E. (2015). Akademisyenlikte iş doyumu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 494-501.
  • Platsidou, M., Diamantopoulou, G. (2009). Job satisfaction of Greek university professors: is it affected by demographic factors, academic rank and problems of higher education?” G. K. Zarifis (Ed.), Educating the Adult Educator: Quality Provision and Assessment in Europe, Conference Proceedings içinde (s.535-545) Thessaloniki: Grafima Publications. Poon, J. M. (2004). Effects of performance appraisal politics on job satisfaction and turnover intention. Personnel review, 33(3), 322-334.
  • Saari, L . M ., Judge, T . ( 2004). A employee attıtudes and job satısfactıon. Human Resource Management, 43(4), Wiley Periodicals, Inc. Published Online in Wiley Inter Science, (www.interscience.wiley.com).
  • Saba, I. (2011). Measuring the job satisfaction level of the academic staff in Bahawalpur Colleges. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 1(1), 12-19.
  • Sabuncuoğlu, Z., Tüz, M. (2001). Örgütsel psikoloji. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Saraf, N., Langdon, C. S., Gosain, S. (2007). Is application capabilities and relational value in interfirm partnerships. Information Systems Research, 18(3), 320-339.
  • Sarpkaya, A., (2017). Öğretmenlerin iş doyumu ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide benlik saygısının rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Scott, S. G., Lane, V. R. (2000). A stakeholder approach to organizational identity. Academy of Management Review, 25(1), 43-62.
  • Schweiger, D. M., & Denisi, A. S. (1991). Communication with employees following a merger: A longitudinal field experiment. Academy of Management Journal, 34(1), 110-135.
  • Silah, M. (2000). Çalışma psikolojisi. Ankara: Selim Kitabevi.
  • Singh, G. (2007). Job satisfaction of teacher educators in relation to their attitude towards teaching. Journal of All India Association of Educational Research, 19(3-4), 34-37.
  • Skaalvik, E. M., Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: a study of relations. Teaching and Teacher Education,26, 1059-1069.
  • Solmuş, T. (2004). İş yaşamında duygular ve kişilerarası ilişkiler, psikoloji penceresinden insan kaynakları yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sökmen, A. ve Bıyık, Y. (2016). Örgütsel bağlılık, örgütsel özdeşleşme, kişi-örgüt uyumu ve iş tatmini ilişkisi: bilişim uzmanlarına yönelik bir araştırma. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(2), 221-226.
  • Sökmen, A. (2019). Örgütsel özdeşleşme, örgütsel bağlılık ve iş tatmini ilişkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 980-990.
  • Spear, M., Gould, K., Lee, B. (2000). Who would be a teacher? A review of factors motivating and demotivating prospective and practicing teachers. Slough: National Foundation for Educational Research.
  • Ssesanga, K., Garrett, R. M. (2005). Job satisfaction of university academics: perspectives from Uganda. Higher Education, 50(1), 33-56.
  • Sune, A. (2016). Okul müdürlerinin örgütsel özdeşleşme düzeyleri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Suyatno, Wantini, Baidi, & Amurdawati, G. (2019). The influence of values and achievement motivation on teacher professionalism at Muhammadiyah 2 high school Yogyakarta, Indonesia. Pedagogika, 133(1), 105–127.
  • Şahin, İ. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 142-167.
  • Şahin, H., Dursun, A. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumları: Burdur örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 160-174.
  • Şangar, Z. (2016). İş doyumu ve yaşam kalitesi: akademik personel üzerinde bir çalışma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tak, B. ve Aydemir, B. A. (2004). Örgütsel özdeşleşme üzerine iki görgül çalışma. 12. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiri Kitabı. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Taşdan, M., Tiryaki, E. (2008). Özel ve devlet ilköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 33(147), 54-70.
  • Terzi, S. (2017). Öğretmenlerin iş doyumları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(17), 475-487.
  • Thakur, M. (2007). Job satisfaction in banking: a study of private and public sector banks. The Icfai Journal Of Bank Management, 6(4),60-68.
  • Toker, B. (2011). Job Satisfaction of academic staff: an empirical study on Turkey. Quality Assurance in Education, 19(2),156-169.
  • Toker, B. (2007). Demografik değişkenlerin iş tatminine etkileri: izmir’deki beş ve dört yıldızlı otellere yönelik bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(1), 92-107.
  • Tunç, S. (2019). İş doyumunun yaşam memnuniyetine etkisi: öğretmenler üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tuzgöl Dost, M., Cenkseven, F. (2008). Öğretim elemanlarının sosyo-demografik değişkenlere ve üniversitelerini değerlendirmelerine göre iş doyumları. Eğitim ve Bilim, 33(148), 28-39.
  • Umaru, R. I., Ombugus, D. A. (2017). Determinants of job satisfaction of colleges of education lecturers: a study of nasarawa state college of education. Akwanga, 2(1), 8-13.
  • Van Maele, D., Van Houtte, M. (2012). The role of teacher and faculty trust in forming teachers’ job satisfaction: Do years of experience make a difference? Teaching and Teacher Education, 28(6), 879-889.
  • Vural, B. (2004). Yetkin-ideal-vizyoner öğretmen. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Wagner, S. L., Rush, M. C. (2000). Altruistic organizational citizenship behaviour: context, disposition, and age. Journal Of Social Psychology, 140(3), 379-392.
  • Weiss, H. M. (2002). Deconstructing job satisfaction separating evaluations, beliefs and affective experiences. Human Resource Management Review, 12, 173-194.
  • Wiesenfeld, B. M., Raghuram, S., Garud, R. (1999). Communication Patterns as determinants of organizational ıdentification in a virtual organization. Organization Science, 10, 777-790.
  • Yelboğa, A. (2012). Örgütsel adalet ile iş doyumu ilişkisi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 12(2), 171-182.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yi, X., Uen, J. F. (2006). Relationship between organizational socialization and organization ıdentification of professionals: moderating effects of personal work experience and growth need strength. The Journal of American Academy of Business, 10(1), 362-372.

Examination of the Factors Affecting Teachers’ Job Satisfaction Levels with Binary Logistic Regression Analysis

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 18, 30.06.2024

Abstract

This research aims to determine the factors affecting the job satisfaction levels of the teachers. In line with this purpose, a binary logistic regression analysis was used. The research sample consists of 322 teachers working in primary schools in Siirt city centre in the 2021-2022 academic year, who were selected by a simple random sampling method. According to the research result the variables of organisational identification, gender, educational background and number of teachers significantly predict the prospect of teachers' job satisfaction levels to be in the sufficient group; and the remaining variables (marital status, duration of working with the school principal and age) were found to have no significant effect. In terms of the significance of the regression coefficients in the research model, the order of importance of the predictor variables from the largest to the smallest was determined as organisational identification, gender, number of teachers and educational background.

References

  • Akgündüz, Y. (2013). Konaklama işletmelerinde iş doyumu, yaşam doyumu ve öz yeterlilik arasındaki ilişkinin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 180-204.
  • Akiri, A. A., Ugborugbo, N. M. (2009). Analytic examination of teachers’ career satisfaction in public secondary schools. Studies on Home and Community Sciences, 3(1), 51-56.
  • Akşit Aşık, N. (2010). Çalışanların iş doyumunu etkileyen bireysel ve örgütsel faktörler ile sonuçlarına ilişkin kavramsal bir değerlendirme. Türk İdare Dergisi, 467, 31-51.
  • Aliyev, Y. (2014). Örgütsel sosyalleşme ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişki: bir araştırma. (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Alonso, P. (2006). Differences in the perception of job satisfaction in a sample of administrative staff. Boletin de Psicologia, 88, 49-63.
  • Andres L., Grayson J. P, (2002). Educational attainment. occupational status and job satisfaction: a ten year portratit of canadian young women and men. Paper presented at the annual meeting of American Educational Research Association, New Orleans, 231-303.
  • Ataklı, A., Dikmentaş E., Altınışık, S. (2004). Üniversite hastanelerinde çalışan yönetici ve klinik sekreterlerinin iş doyumu. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 6(2), 157-166.
  • Avcı, S. (2013). Farklı mesleklerde çalışan kadınların yaşam doyumu, iş doyumu, tükenmişlik ve algılanan cinsiyet ayrımcılığı düzeylerinin depresyon ile ilişkisinin incelenmes. (Yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayan, S., Kocacık, F., Karakuş H. (2009). Lise öğretmenlerinin iş doyum düzeyi ile bunu etkileyen bireysel ve kurumsal etkenler: Sivas merkez ilçe örneği. Anadolu Psikiyatri Dergisi,10,18-25.
  • Aydın, R., Kutlu, Y. (2002). Hemşirelerde iş doyumu ve kişilerarası çatışma eğilimi ile ilgili değişkenler ve iş doyumunun çatışma eğilimi ile olan ilişkisini belirleme. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 37-45.
  • Aypar, S. (2018). Örgütsel özdeşleşme, tükenmişlik, iş tatmini ve işten ayrılma niyeti ilişkisi:kamu kurumunda bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bakan, İ., Taşlıyan, M., Taş, F., Aka, N. (2014). Örgüt depresyonu ve iş tatmini arasındaki ilişki; bir üniversitedeki akademisyenler üzerinde alan araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 296-315.
  • Balcı, B. (2004). Milli eğitime bağlı meslek okullarında görev yapan öğretmenlerin iş tatmini (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baltaş, A. (2000). Değişimin içinden geleceğe doğru ekip oluşturma ve liderlik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bektaş, H. (2003). İş doyum düzeyi farklı olan öğretmenlerin psikolojik belirtilerinin karşılaştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Biçen, G., Koç, H. (2019). İşgören mutluluk düzeylerinin iş tatmini ve iş performansı üzerine etkileri: konaklama işletmelerinde bir inceleme, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1450-1468.
  • Bilge, F., Akman, Y., Kelecioğlu, H. (2007). Öğretim elemanlarının iş doyumlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 32-41.
  • Bogler, R., Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20, 277-289.
  • Boyer, E. L., Altbach, P. G, & Whitelaw, M. J. (1994). The academic profession: an ınternational perspective. Princeton, New Jersey: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York & London: The Guilford Press.
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceresia, F. (2010). The Individual-Organization Fit between Organizational Culture and Individual Values as Predictor of Job Satisfaction and Organizational Commitment in a Italian Municipality: The Role of Human Resource Management in a Public Organization, Management and Service Science (MASS), 2010 International Conference on, Wuhan, 1-13.
  • Ceyhan, S., Gönüllü, H., Çiçek, H., Bektaş, M. (2020). Örgütsel özdeşleşmenin iş tatminine etkisi: Burdur ilinde bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi, 27(1), 129-142.
  • Cimete, G., Gencalp, N. S., Keskin, G. (2003). Quality of life and job satisfaction of nurses. Journal of Nursing Care Quality, 18(2), 151-158.
  • Clark, C. (1993). Transformational learning. New Directions for Adult and Continuing Education , 57, 47 56. Spring.
  • Clark A. E. (1997). Why are women so happy at work? Labour Economics, 4, 341-372.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research methods in education. London: Routledge.
  • Crossman, A., Harris, P. (2006). Job satisfaction of secondary school teachers. Educational Management Administration & Leadership, 34(1), 29-46.
  • Çakmur, H. (2011). İş doyumu kavramı ve değerlendirilmesi geliştirilmiş iş betimlemesi ölçeği. TAF Preventive Medicine Bulletin, 10(6), 759-764.
  • Çetinkaya, M., Çimenci, S. (2014). Örgütsel adalet algısının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi ve örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: yapısal eşitlik modeli çalışması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 12(23), 237-278.
  • Çırakoğlu, H. (2010). Örgütsel özdeşleşme ve iş doyumu ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dick, R. V., Wagner, R. U., Lemmer, G. (2004). Research note: the winds of change: multi identifications in the case of organizational merger. European Journal of Work and Organizational Psychology, 13(2), 121-138.
  • Doğar, N. (2013). Kişilik, örgütsel bağlılık ve iş tatmini arasındaki ilişkilerin incelenmesi: İstanbul’da faaliyet gösteren iki ticarî bankada bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Edward, M. R. (2005). Organizational identification: a conceptual and operational review. International Journal of Management Reviews, 7(4), 207-230.
  • Eğinli, A. T. (2009). Çalışanlarda iş doyumu: kamu ve özel sektör çalışanlarının iş doyumuna yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 35-52.
  • Eicholtz, M. M. (2000). Organizational identification as a negotiated relationship: the dialectics of members’ dialogue (Unpublished Ph.D. Thesis). Ohio University, USA.
  • Eren, E. (2012). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım. Ghavifekr, S., Pillai, N. S. (2016). The relationship between school’s organizational climate and teacher’s job satisfaction: Malaysian experience. Asia Pacific Education Review, 17(1), 87-106.
  • Ergün, B. (2016). İş doyumu ve yaşam doyumu arasındaki ilişki: öğretmenler üzerinde bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erkmen, T., Şencan H. (1994). Örgüt kültürünün iş doyumu üzerindeki etkisinin otomotiv sanayide faaliyet gösteren farklı büyüklükteki iki işletmede araştırılması. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using Spss (and sex and drugs and rock 'n' roll) London: Sage publications.
  • Fuller, B., Morrison, R. (1999). The effects of psychological empowerment on transformational leadership and job satisfaction. The Journal Of Social Psychology, 139(3), 389-391.
  • Galambos, J. C. (2006). Independent school teacher satisfaction: a study of commitment and intent to stay in the profession. (Unpublished doctoral thesis). Columbia University, Education in Teachers College, New York.
  • Garcia-Bernal, J., Gargallo-Castel A., Marzo- Navarro M., Rivera- Torres P. (2005). Job satisfaction: empirical evidence of gender differences. Women İn Management Review, 20(4), 279-288.
  • Green, B. S., Salkınd J. N. (2010). Using SPSS for windows and macintosh: analyzing and understanding data. Prentice Hall Press Upper Saddle River, NJ USA.
  • Gökdeniz, İ., Merdan, E. (2016). Meslek seçimi ile iş tatmini ilişkisi: bankacılık sektöründe bir uygulama. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 111-121.
  • Greenberg, J., R. A. Baron (2003). Behavior in organization: understanding and managing the human side of organization. Prentice Hall, New Jersey, USA.
  • Groot,W., Van Den Brink, H.M. (1999). Job satisfaction of older workers. International Journal Of Manpower, 20(6),343-360.
  • Gündüz, H. (2008). İlköğretim okullarında örgütsel iklim ile öğretmenlerin iş doyumları arasındaki ilişki (Gaziantep İli Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Harder, A., Gouldthorpe, J., Goodwin, J. (2015). Exploring organizational factors related to Extension employee burnout. Journal of Extension, 53(2), 1-19.
  • Heller D., Judge T. A., Watson D. (2002). The confounding role of personality and trait affectivity in the relationship between job and life satisfaction. Journal of Organizational Behavior, 23, 815-835.
  • Hee, O. H., Shi, C. H., Kowang, T. O., Fei, G.C., Ping, L. L. (2020). Factors influencing job satisfaction among academic staffs. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 9(2), 285-291.
  • Hodgetts, R. M. (1991). Organisational behaviour: theory and practice. Maxwell Macmillan Internaitonal Publishing Group.
  • Hu, L., & Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • İdi, A. (2017). İlkokul ve ortaokullarda örgütsel iklim ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kapar, G. (2016). Lise öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik ve iş doyumu düzeyleri üzerine bir çözümleme: Van örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kemaloğlu, E. (2001). A Research on the Job satisfaction of the Instructors of English at Yildiz technical university basic english department (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kerlinger, F. N. & Lee, H. B. (1999). Foundations Of Behavioral Research. New York: Harcourt College Publishers.
  • Keser, A. (2005). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi: otomotiv sektöründe bir uygulama. Çalışma ve Toplum, Ekonomi ve Hukuk Dergisi, 7 , 77-96.
  • Khalid, K., Salim, H., Loke, S., Khalid, K. (2011). Demographic profiling on job satisfaction in Malaysian utility sector. International Journal of Academic Research, 3(4), 192-198.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). Guilford Press.
  • Koustelios, A. D. (2001). Personal characteristics and job satisfaction of grek teachers. The International Journal Of Educational Management, 15(7), 354-358.
  • Köroğlu, Ö. (2011). İş doyumu ve motivasyon düzeylerini etkileyen faktörlerin performansla ilişkisi: turist rehberleri üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kreiner, G. E., Ashforth, B. E. (2004). Evidence toward an expanded model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 25(1), 1-27.
  • Kuo, Y. F., Chen, L. S. (2004). Individual demographic differences and job satisfaction among ınformation technology personnel: an empirical study in taiwan. International Journal of Management, 21(2), 221-231.
  • Lacy, F. J., Sheehan, B. A. (1997). Job satisfaction among academic staff: an ınternational perspective. Higher Education, 34(3), 305-322.
  • Locke, E. (1983). Narure and causes of job satisfaction handbook of ındustrial and organizational psychology. (Ed) Durnette, John Wiley and Sons, USA.
  • Luddy, N. (2005). Job satisfaction amongst employees at a public health institution in the western cape. (Unpublished master thesis). University of the Western Cape, Republic of South Africa.
  • Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: a partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 103-123.
  • Miller, V. D., Allen, M., Casey, M. K., Johnson, J. R. (2000). Reconsidering the organizational identification questionnaire. Management Communication Quarterly, 13(4), 626-658.
  • Miner, J. B. (1992). Industrial-organizational psychology. Mcgraw-Hill Book Company.
  • Morçin, S. E., Çarıkçı, İlker, H. (2016). Dönüştürücü/etkileşimci liderliğin iş tatminine etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: Antalya’daki beş yıldızlı otel işletmeleri örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 97-108.
  • Nal, M., Nal, B. (2018). Sağlık çalışanlarının iş doyumu düzeylerinin incelenmesi bir kamu hastanesi örneği. ODTÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(1), 131-140.
  • Nartgün, Ş. S., Kalay, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ile örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1361-1376.
  • Okpara, J. O. (2006). Gender and the relationship between perceived fairness ın pay, promotion, and job satisfaction ın a sub-saharan african economy. Women in Management Review, 21(3), 224-240.
  • Oshagbemi, T. (2003). Personal correlates of job satisfaction: emprical evidence form uk universities. International Journal Of Social Economics, 30(12),1210-1232.
  • Öncel, T. A. (1998). Üniversite Öğretim Elemanlarının Meslek Doyum Düzeylerine İlişkin Bir Araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özaydın, M. M., Özdemir, Ö. (2014). Çalışanların bireysel özelliklerinin iş tatmini üzerindeki etkileri: bir kamu bankası örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi,6(1), 251-281.
  • Özdemir, A. (2013). Öğretim elemanlarının kullandıkları güç kaynakları ile öğretmen adaylarının örgütsel özdeşleşmeleri arasındaki ilişki: iç motivasyonun aracılık rolü. GUJGEF, 33(2), 269-291.
  • Öztürk, M., Şahbudak, E. (2015). Akademisyenlikte iş doyumu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 494-501.
  • Platsidou, M., Diamantopoulou, G. (2009). Job satisfaction of Greek university professors: is it affected by demographic factors, academic rank and problems of higher education?” G. K. Zarifis (Ed.), Educating the Adult Educator: Quality Provision and Assessment in Europe, Conference Proceedings içinde (s.535-545) Thessaloniki: Grafima Publications. Poon, J. M. (2004). Effects of performance appraisal politics on job satisfaction and turnover intention. Personnel review, 33(3), 322-334.
  • Saari, L . M ., Judge, T . ( 2004). A employee attıtudes and job satısfactıon. Human Resource Management, 43(4), Wiley Periodicals, Inc. Published Online in Wiley Inter Science, (www.interscience.wiley.com).
  • Saba, I. (2011). Measuring the job satisfaction level of the academic staff in Bahawalpur Colleges. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 1(1), 12-19.
  • Sabuncuoğlu, Z., Tüz, M. (2001). Örgütsel psikoloji. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Saraf, N., Langdon, C. S., Gosain, S. (2007). Is application capabilities and relational value in interfirm partnerships. Information Systems Research, 18(3), 320-339.
  • Sarpkaya, A., (2017). Öğretmenlerin iş doyumu ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide benlik saygısının rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Scott, S. G., Lane, V. R. (2000). A stakeholder approach to organizational identity. Academy of Management Review, 25(1), 43-62.
  • Schweiger, D. M., & Denisi, A. S. (1991). Communication with employees following a merger: A longitudinal field experiment. Academy of Management Journal, 34(1), 110-135.
  • Silah, M. (2000). Çalışma psikolojisi. Ankara: Selim Kitabevi.
  • Singh, G. (2007). Job satisfaction of teacher educators in relation to their attitude towards teaching. Journal of All India Association of Educational Research, 19(3-4), 34-37.
  • Skaalvik, E. M., Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: a study of relations. Teaching and Teacher Education,26, 1059-1069.
  • Solmuş, T. (2004). İş yaşamında duygular ve kişilerarası ilişkiler, psikoloji penceresinden insan kaynakları yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sökmen, A. ve Bıyık, Y. (2016). Örgütsel bağlılık, örgütsel özdeşleşme, kişi-örgüt uyumu ve iş tatmini ilişkisi: bilişim uzmanlarına yönelik bir araştırma. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(2), 221-226.
  • Sökmen, A. (2019). Örgütsel özdeşleşme, örgütsel bağlılık ve iş tatmini ilişkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 980-990.
  • Spear, M., Gould, K., Lee, B. (2000). Who would be a teacher? A review of factors motivating and demotivating prospective and practicing teachers. Slough: National Foundation for Educational Research.
  • Ssesanga, K., Garrett, R. M. (2005). Job satisfaction of university academics: perspectives from Uganda. Higher Education, 50(1), 33-56.
  • Sune, A. (2016). Okul müdürlerinin örgütsel özdeşleşme düzeyleri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Suyatno, Wantini, Baidi, & Amurdawati, G. (2019). The influence of values and achievement motivation on teacher professionalism at Muhammadiyah 2 high school Yogyakarta, Indonesia. Pedagogika, 133(1), 105–127.
  • Şahin, İ. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 142-167.
  • Şahin, H., Dursun, A. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumları: Burdur örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 160-174.
  • Şangar, Z. (2016). İş doyumu ve yaşam kalitesi: akademik personel üzerinde bir çalışma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tak, B. ve Aydemir, B. A. (2004). Örgütsel özdeşleşme üzerine iki görgül çalışma. 12. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiri Kitabı. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Taşdan, M., Tiryaki, E. (2008). Özel ve devlet ilköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 33(147), 54-70.
  • Terzi, S. (2017). Öğretmenlerin iş doyumları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(17), 475-487.
  • Thakur, M. (2007). Job satisfaction in banking: a study of private and public sector banks. The Icfai Journal Of Bank Management, 6(4),60-68.
  • Toker, B. (2011). Job Satisfaction of academic staff: an empirical study on Turkey. Quality Assurance in Education, 19(2),156-169.
  • Toker, B. (2007). Demografik değişkenlerin iş tatminine etkileri: izmir’deki beş ve dört yıldızlı otellere yönelik bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(1), 92-107.
  • Tunç, S. (2019). İş doyumunun yaşam memnuniyetine etkisi: öğretmenler üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tuzgöl Dost, M., Cenkseven, F. (2008). Öğretim elemanlarının sosyo-demografik değişkenlere ve üniversitelerini değerlendirmelerine göre iş doyumları. Eğitim ve Bilim, 33(148), 28-39.
  • Umaru, R. I., Ombugus, D. A. (2017). Determinants of job satisfaction of colleges of education lecturers: a study of nasarawa state college of education. Akwanga, 2(1), 8-13.
  • Van Maele, D., Van Houtte, M. (2012). The role of teacher and faculty trust in forming teachers’ job satisfaction: Do years of experience make a difference? Teaching and Teacher Education, 28(6), 879-889.
  • Vural, B. (2004). Yetkin-ideal-vizyoner öğretmen. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Wagner, S. L., Rush, M. C. (2000). Altruistic organizational citizenship behaviour: context, disposition, and age. Journal Of Social Psychology, 140(3), 379-392.
  • Weiss, H. M. (2002). Deconstructing job satisfaction separating evaluations, beliefs and affective experiences. Human Resource Management Review, 12, 173-194.
  • Wiesenfeld, B. M., Raghuram, S., Garud, R. (1999). Communication Patterns as determinants of organizational ıdentification in a virtual organization. Organization Science, 10, 777-790.
  • Yelboğa, A. (2012). Örgütsel adalet ile iş doyumu ilişkisi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 12(2), 171-182.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yi, X., Uen, J. F. (2006). Relationship between organizational socialization and organization ıdentification of professionals: moderating effects of personal work experience and growth need strength. The Journal of American Academy of Business, 10(1), 362-372.
There are 121 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Sabir Çevik 0000-0002-8817-4747

Publication Date June 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Çevik, M. S. (2024). Examination of the Factors Affecting Teachers’ Job Satisfaction Levels with Binary Logistic Regression Analysis. Education Reform Journal, 9(1), 1-18.