Abstract
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun (TKHK) m. 5 ve Tüketici Sözleşmelerindeki
Haksız Şartlar Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) tüketici sözleşmelerindeki
haksız şartları düzenlemektedir. Bu düzenlemelerle, aynı zamanda Sözleşmelerdeki
Haksız Şartlara İlişkin AB Yönergesi de iç hukuka aktarılmaktadır. TKHK m. 5 f. 1’de
haksız şartın tanımı yer almaktadır. Buna göre, müzakere konusu yapılmamış bütün
sözleşme koşulları denetime tâbi tutulmakta ve böylece tüketici korunmaktadır. TKHK
m. 5 ve Yönetmelik yürürlük denetimine ilişkin TBK m. 21 gibi bir hüküm öngörmemekle
beraber, söz konusu TBK hükmü TKHK m. 5 ve Yönetmelik açısından icabı
hâlinde tamamlayıcı bir hüküm olarak uygulanma kabiliyetini haizdir. TKHK m. 5 f. 4
c. 2’de tüketici sözleşmelerinde yer alan haksız şartların yorum denetimine ilişkin olarak
belirsizlik ilkesi öngörülmektedir. Tüketici sözleşmelerindeki haksız şartlar açısından
içerik denetimi de mümkündür. TKHK m. 5 f. 1’e göre, tarafların sözleşmeden
doğan haklarında ve yükümlülüklerinde dürüstlük kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici
aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme şartları haksız şarttır. Yönetmeliğin
ekinde yer alan listede sayılan şartlar haksız şart olarak kabul edilir. Keza saydamlık
kuralına aykırı şartlar da haksız şarttır. Böyle bir tespit yapılmasının yaptırımı da TKHK
m. 5 f. 2’ye göre, söz konusu şartın kesin hükümsüzlüğüdür. Hemen ekleyelim ki böyle
bir hükümsüzlük hâlinde sözleşmenin haksız şartlar dışındaki hükümleri geçerliliğini
korur. Ancak, geri kalan sözleşme kesin hükümsüz sayılan hükümler olmadan ayakta
kalabilecek durumda olmalıdır.