In 2002, Indian Parliament enacted a Competition Act which seeks to replace the Monopolies and Restrictive Trade practices Act, 1969. The erstwhile law, MRTP Act, 1969, was enacted in the era of licences, permit and control and was based on the social and economic philosophy enshired in the directive principles of the state policy contained in lndian constitution. In pursuit of globalization, India has responded by opening up its economy, removing controls and resorting to liberalization which geared its market geared to face competition from within and outside. Thus, keeping in view the economic developments of the country, to prevent practices having adverse effect on competition, to promote and sustain competition in markets, to protect the interest of consumers and to ensure freedom of trade carried on by participants in markets, in India, a new competition regime has been enacted which has made a historic shift bringing Indian competition laws and policies in the line of competition prevailing in the global market. The new act seeks to prohibit anti competitive agreements, abuse of dominance, and to regulate combinations. Far achieving the purposes of the act, the act empowers the Central Government to establish Competition Commission of
India which is mandated to eliminate practices having adverse effect on competition, promote and sustain competition, protect the interests of consumers, and ensure freedom of trade carried on by other participants in the market in India and alsa to undertake competition advocacy far creating awareness and impart training on competition Law. The new Act brings a sea change difference in the competition law regime in India.
2002 yılında, Hindistan Parlamentosu, 1969 tarihli Tekeller ve Kısıtlayıcı Ticaret Uygulamaları Yasasının yerine geçmeyi amaçlayan bir Rekabet Yasasını kabul etti. Eski yasa olan MRTP Yasası, 1969, lisanslar, izinler ve kontrol çağında yürürlüğe girdi ve sosyal ve İktisat felsefesi, Hindistan anayasasında yer alan devlet politikasının yönlendirici ilkelerinde yer alıyordu. Hindistan, küreselleşme arayışına ekonomisini açarak, kontrolleri kaldırarak ve piyasasını içeriden ve dışarıdan rekabete göre ayarlayan liberalleşmeye başvurarak yanıt verdi. Böylece Hindistan'da, ülkenin ekonomik gelişmeleri dikkate alınarak, rekabeti olumsuz yönde etkileyecek uygulamaların önlenmesi, piyasalarda rekabetin teşvik edilmesi ve sürdürülmesi, tüketicilerin çıkarlarının korunması ve piyasa katılımcılarının yürüttüğü ticaret özgürlüğünün sağlanması amaçlanmaktadır. Hindistan rekabet yasalarını ve politikalarını küresel pazarda hakim olan rekabet çizgisine getirerek tarihi bir değişim gerçekleştiren yeni bir rekabet rejimi yürürlüğe girdi. Yeni yasa, rekabet karşıtı anlaşmaları, hakim durumun kötüye kullanılmasını yasaklamayı ve birleşmeleri düzenlemeyi amaçlıyor. Kanunun amaçlarına büyük ölçüde ulaşan kanun, Merkezi Hükümete Rekabet Komisyonu kurma yetkisi vermektedir.
Hindistan, rekabeti olumsuz yönde etkileyen uygulamaları ortadan kaldırmak, rekabeti teşvik etmek ve sürdürmek, tüketicilerin çıkarlarını korumak ve Hindistan pazarındaki diğer katılımcıların yürüttüğü ticaret özgürlüğünü sağlamak ve ayrıca farkındalık yaratmaya ve yaygınlaştırmaya yönelik rekabet savunuculuğunu üstlenmekle görevlendirilmiştir. Rekabet Hukuku eğitimi. Yeni Kanun, Hindistan'daki rekabet hukuku rejiminde büyük bir değişiklik getiriyor.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Law in Context (Other) |
Journal Section | Özel Hukuk |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 3 Issue: 1 |
Erciyes University Journal of Law Faculty by Erciyes University Law Faculty is licensed under CC BY-NC-ND 4.0