Research Article
BibTex RIS Cite

Reflections on whether Islam Anticipates a Theocratic State Regime

Year 2008, Volume: 3 Issue: 2, 119 - 129, 31.12.2008

Abstract

The fact that Islam is a religion of divine origin means that the states that practice it also intensely debated whether it had a theocratic order or not has made it controversial. The most distinctive feature of the theocratic model, whose main application was seen in the medieval Christian order, is that its administrators and bodies consist of clergy who are considered to be divinely qualified. Therefore, this system allowed the formation of a special group called clergy. The aim of this study is to determine whether this feature of theocracy exists in the Islamic state model.

References

  • NİYAZİ Mehmıed, "İslam Devleti Teokratik mi?", www.zaman.com.tr, 10.20.2002,
  • PERETZ Don-MOENCH U. Riclıard-MOHSEN K. Safia, Islam Legacy of The Past, Challenge of Future, North River 1984,
  • PULLAPILLY K. Cyriac, Islam in the Contemporary World, Indiana 1980,
  • KADEMOĞLU Mahmud Rifat, "Teokrasi", www.sevde.de/islam Ans/T/T2/94.htm, 22.09.2005.
  • BERKES Niyazi, Teokrasi ve Laiklik, İstanbul 1997.
  • HATEMİ Hüseyin, İslam Hukukunda Devlet Yapısı, İstanbul 1970.
  • YOUSIF Ahmad, "Islam, Minorities and Religious Fredoom: A Challenge to Modem Theory of Pluralism", Journal of Muslim Minority Affairs, vol. 20, no. 1, 2000.
  • ARMAĞAN Servet, "Teokrasi Ne Demektir II", http://profseıvetarmagan.blogcu.com/2230098/, 1.2.2007.
  • TANNENBAUM Donald-SCHULTZ David, Siyasi Düşünce Tarihi- Filozoflar ve Fikirleri-, ( çev: DEMİRCİ Fatih), Ankara 2006.
  • MCLLWAIN Charles Howard, The Growth of Political Thought in the West, New York 1932.
  • KAPANİ Münci, Politika Bilimine Giriş, Ankara 2006.
  • KUBALI Hüseyin Nail, Anayasa Hukuku Dersleri- Genel Esaslar ve Siyasi Rejimler-, İstanbul 1971.
  • EL-ARABİ Abdullah, İslam'da Yönetim Sistemi, (çev: GÜZEL Süleyman), İstanbul 1991.
  • KOYUNCU Nuran, İslam Hukukunda ve Osmanlı Uygulamasında Şura, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya 2006.
  • ULUDAĞ Süleyman, İslam-Siyaset ilişkileri, İstanbul 1998.
  • ERDOĞAN Mustafa, Demokrasi, Laiklik, Resmi İdeoloji, Ankara 1995.
  • CİN Halil-AK.GÜNDÜZ Alnnet, Türk Hukuk Tarihi, c. 1, Konya 1995.

İSLAMİYETİN TEOKRATİK BİR DEVLET DÜZENİ ÖNGÖRÜP ÖNGÖRMEDİĞİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER

Year 2008, Volume: 3 Issue: 2, 119 - 129, 31.12.2008

Abstract

İslam'm ilahi kaynaklı bir din oluşu onu uygulayan devletlerinde teokratik bir düzene sahip olduğu veya olmadığı konusunu yoğun bir şekilde tartışılır hale getirmiştir. Asıl uygulaması ortaçağ Hıristiyan düzeninde görülen teokratik modelin en belirgin özelliği yöneticilerinin ve organlarının ilahi vasıflı olduğu kabul edilen din adamlarından oluşmasıdır. Dolayısıyla bu sistem ruhban adı verilen özel bir zümrenin oluşumuna izin vermiştir. Bu çalışmanın amacı teokrasiye ait bu özelliğin İslam devlet modelinde var olup olmadığının belirlenmesidir.

References

  • NİYAZİ Mehmıed, "İslam Devleti Teokratik mi?", www.zaman.com.tr, 10.20.2002,
  • PERETZ Don-MOENCH U. Riclıard-MOHSEN K. Safia, Islam Legacy of The Past, Challenge of Future, North River 1984,
  • PULLAPILLY K. Cyriac, Islam in the Contemporary World, Indiana 1980,
  • KADEMOĞLU Mahmud Rifat, "Teokrasi", www.sevde.de/islam Ans/T/T2/94.htm, 22.09.2005.
  • BERKES Niyazi, Teokrasi ve Laiklik, İstanbul 1997.
  • HATEMİ Hüseyin, İslam Hukukunda Devlet Yapısı, İstanbul 1970.
  • YOUSIF Ahmad, "Islam, Minorities and Religious Fredoom: A Challenge to Modem Theory of Pluralism", Journal of Muslim Minority Affairs, vol. 20, no. 1, 2000.
  • ARMAĞAN Servet, "Teokrasi Ne Demektir II", http://profseıvetarmagan.blogcu.com/2230098/, 1.2.2007.
  • TANNENBAUM Donald-SCHULTZ David, Siyasi Düşünce Tarihi- Filozoflar ve Fikirleri-, ( çev: DEMİRCİ Fatih), Ankara 2006.
  • MCLLWAIN Charles Howard, The Growth of Political Thought in the West, New York 1932.
  • KAPANİ Münci, Politika Bilimine Giriş, Ankara 2006.
  • KUBALI Hüseyin Nail, Anayasa Hukuku Dersleri- Genel Esaslar ve Siyasi Rejimler-, İstanbul 1971.
  • EL-ARABİ Abdullah, İslam'da Yönetim Sistemi, (çev: GÜZEL Süleyman), İstanbul 1991.
  • KOYUNCU Nuran, İslam Hukukunda ve Osmanlı Uygulamasında Şura, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya 2006.
  • ULUDAĞ Süleyman, İslam-Siyaset ilişkileri, İstanbul 1998.
  • ERDOĞAN Mustafa, Demokrasi, Laiklik, Resmi İdeoloji, Ankara 1995.
  • CİN Halil-AK.GÜNDÜZ Alnnet, Türk Hukuk Tarihi, c. 1, Konya 1995.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Law in Context (Other)
Journal Section Kamu Hukuku
Authors

Nuran Koyuncu

Publication Date December 31, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 3 Issue: 2

Cite

Chicago Koyuncu, Nuran. “İSLAMİYETİN TEOKRATİK BİR DEVLET DÜZENİ ÖNGÖRÜP ÖNGÖRMEDİĞİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER”. Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 3, no. 2 (December 2008): 119-29.

by-nc-nd.eu.pngErciyes University Journal of Law Faculty by Erciyes University Law Faculty is licensed under CC BY-NC-ND 4.0