Türkiye’de fıkra denince akla
gelen önemli isimlerden birisi Nasrettin Hoca’dır. Nasrettin Hoca, kültürümüzde
bilgeliğiyle, kıvrak zekâsıyla insanlara yol göstermesinin yanında mizahi
kişiliğiyle de insanları eğlendiren ve eğlendirirken düşündüren bir halk
kahramanıdır. Geçmişten günümüze anlatılagelen Nasrettin hoca fıkraları halk
edebiyatı ürünü olarak nitelendirilebilir. Bu çalışmanın temel amacı, ortaokul
öğrencilerinin Nasrettin Hoca ile ilgili algılarını belirleyip
değerlendirmektir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim (fenomenoloji)
deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya ilinde bulunan bir
ortaokulda öğrenim görmekte olan doksan dört 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Çalışma grubunda
bulunan öğrencilerden, “Nasrettin Hoca … gibidir. Çünkü …” cümlesini
tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırma sonunda elde edilen veriler “Eğlence Unsuru”,
“Bilgelik Unsuru”, “Kahramanlık Unsuru” ve “Kültürel Unsur” olmak üzere 4 ana
temadan oluşmuştur. Ortaokul öğrencilerinin Nasrettin Hoca algılarının
genellikle eğlence ile ilgili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2017 |
Submission Date | June 29, 2017 |
Acceptance Date | May 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: 1 |