İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin
iletişim kurma istekliliğini etkileyen bağlamsal ve bireysel etmenlerin yanı
sıra öğretmenlerin öğrencilere yönelik dersteki yaklaşımları ve öğretim
yöntemleri gibi öğretmen özelliklerinin de bu duyuşsal yapı üzerinde teşvik
edici ve engelleyici etkilerinin olabileceği ilgili alan yazında öngörülmektedir.
Bu çalışmalar, öğretmen kaynaklı etmenleri anlamlandırmada oldukça etkili olsa
da öğretmenin bizzat kendisinin yabancı dil öğrenenlerin iletişim kurma
istekliliği üzerindeki öncelikli etkisini konu edinen çalışmalar nadirdir. Bu
yüzden bu çalışma, yabancı dil öğretmeninin sınıftaki uygulamalarını
inceleyerek öğrenenlerin iletişim kurma istekliliği üzerinde ne tür etkilerinin
olabileceğini araştırmaktadır. Çalışma özel bir dil okulunda, beş yetişkin
öğrenci ve ana dili İngilizce olmayan bir öğretmenin katılımıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri, bir aylık bir sürede öğrencilerle
gerçekleştirilen yarı- yapılandırılmış görüşmeler, katılımcı olmayan gözlemler,
öğrenci yansıtıcı günlükleri ve öğretmen yansıtıcı raporu aracılığıyla elde
edilmiş ve NVivo 11 Pro nitel veri analiz yazılımı aracılığıyla analiz
edilmiştir. Çalışmanın bulguları değerlendirildiğinde, öğretmenin öğrencilerine
olan desteğinin, artan bekleme süresinin, geciktirilmiş hata düzeltmesinin,
konuşma konusu ve etkinliğine dair verdiği kararların ve sınıf içinde ve
dışında öğrencilerle iletişim kurarken öğrencilerin anadilini kullanmaktan
kaçınmasının öğrencilerin yabancı dilde iletişim kurma istekliliğini teşvik
ettiği gözlemlenmiştir. Çalışmada elde edilen verilerden hareketle
öğretmenlerin, yabancı dil öğrenenlerin iletişim kurma istekliliğini teşvik
eden öğretmen kaynaklı eylemler hakkında farkındalıklarının artması ve
böylelikle sınıftaki uygulamalarında daha bilinçli ve etkili olabilmelerine
katkı sağlanması umulmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | October 1, 2018 |
Acceptance Date | November 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 2 |