Bu çalışmada hedonik fiyat yaklaşımı ile Erzurum ili örneği üzerinden konut fiyatları ve konut özellikleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Analizler kapsamında rassal olarak seçilen 154 örnekleme ilişkin toplanan veriler EViews 8 programıyla sınanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre çevresel, yapısal ve sosyal faktörlere ilişkin 14 değişkenden sekizinin (oda sayısı, banyo, konut m2, ısıtma, asansör, site içerisinde olması, kamu alanlarına yakınlık ve komşuluk) konut değerini artırdığı, altısının (konutun yaşı, çok katlı olması, aidat ve eşyalı olması, uzaklık, cephe) ise konut değerini azalttığı tespit edilmiştir.
These study summaries the investigation of housing prices in Erzurum by using Hedonic Price Approach. In the context, 154 samples were collected from randomly selected 14 environment, structure and social factors in the three categories and tested by using EViews 8 version for analysis. The results show that 8 in14 factors (number of rooms, number of bathroom, house m2, heating, elevator, site area, proximity to public areas and neighborliness) positively affected and 6 in 14 factors (the age of the housing, multi-storey housing, maintance fee, be furnished, distance and face of housing) negatively affected housing values in Erzurum.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 9, 2016 |
Submission Date | February 9, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 2 |