The purpose of this study is to determine the level of sports information according
to various branches of primary school teacher candidates. For his purpose, the test
of the detection about level of sports information on athletics, basketball, football,
volleyball, handball, wrestling, racket sports and winter sports, has been applied to
92 (49 female and 43 male), teacher candidates, studying in the Department of Primary
School Teaching, Education Faculty of Erzincan University, and took the
courses such as physical education, teaching game and sports culture . Obtained
data has been applied the analysis of normality, Mann-Whitney U, and Kruskal-
Wallias-H tests by SPSS package program. Over 100 points for the evaluation, significant
differences (p <0.05) were found between groups according to their gender
and their following sporting events. In general, achievement scores appear to be
under 50 points for all groups. As a result, primary school age is crucial because
the fundamentals of sports training are taken in this period. If primary school teachers
do not have sufficient knowledge in the fields of sports, children will be deprived
of the requirements for physical education and sport in this critical period. In
addition, the country will have inevitable problems about training athletes. Therefore,
more comprehensive and more practical courses in physical education and
sports fields are recommended to the teacher training program in primary school
teaching department.
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının, çeşitli spor dallarına ilişkin branşlara spor bilgi düzeylerini belirle-mektir. Bu amaç doğrultusunda Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğret-menliği Bölümünde öğrenim gören beden eğitimi ve oyun öğretimi ile spor kültürü gibi dersleri almış olan 92 (49 bayan ve 43 erkek) öğretmen adayına atletizm, bas-ketbol, futbol, voleybol, hentbol, güreş, raket sporları ve kış sporları hakkında hazır-ladığımız bilgi düzeyi belirleme testi (BDBT) uygulanmıştır. Elde edilen verilere SPSS paket programında normallik analizi yapılarak Mann-Whitney-U ve Kruskal-Wallias-H testleri yapılmıştır. 100 tam puan üzerinden yapılan değerlendirmeye göre cinsiyetlere ve sportif olayları takip etme durumlarına göre gruplar arasında p<0,05 düzeyinde anlamlı fark tespit edilmiştir. Genel olarak tüm grupların başarı puanlarının 50 puanın altında oldukları görülmektedir. Sonuç olarak, spor eğitimi-nin temellerinin atıldığı ilköğretim döneminde gelecekte görev alacak sınıf öğretmen adaylarının spor bilgi düzeylerindeki bu olumsuz durumun etkili olabileceği ve böy-lece sporcu yetiştirme konusunda ülke çapında sorunlar yaşanabileceği düşünülmektedir. Bu nedenle sınıf öğretmenliği öğretmen yetiştirme programında beden
eğitimi ve spor alanlarına yönelik daha fazla ders konulması, içerik olarak geniş bir
yapıya sahip olan beden eğitimi ve spor derslerinin uygulama alanı yanında, teorik
bilgiye de geniş yer verilmesi tavsiye edilmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2011 |
Submission Date | July 9, 2014 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 4 Issue: 2 |