The purpose of the study is to determine whether there is a significant difference among the aggression of the students of the Department of Painting in Fine Arts High School, and general high schools‟ students taking painting lessons (optional), students not taking painting lessons. For this purpose, this is a study tested by determining the aggression as the dependent variables, and school type and status of
receiving education in visual art as the independent variables. The sample of this study consisted of 1544 students, from the existing seven regions of Turkey‟s (Ankara, Antalya, Bursa, Erzurum, Gaziantep, Izmir, Trabzon) selected 7 Fine Picture Arts and Sports College High School and 7 General High Schools.
Random Sampling was used in the selection of the sample. During the research data collection process was used by using the Aggression Scale (Tuzgöl, 1998. SPSS 15.00 program was used for analysis of the data. In the study, one-way analysis of variance, Anova statistics technics were used. At the end of the study It has been found that there exists to be significant difference between students‟ aggression attending Painting Department of Fine Arts, and Sports High Schools and General High Schools. . According to the class levels, it has beeen found that there is significant level of differentiation in the scores of aggression of the students in the Painting Department of Fine Arts . There is no significant level of differentiation in the scores of agression of the students in the General High Schools.
Bu araştırmanın amacı, Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinin Resim Bölümü öğrencileri ile, Genel Liselerde resim dersi almayan öğrencilerin saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı fark olup olmadığının belirlenmesidir. Bu çalışma öğrencilerin saldırganlık puanlarının görsel sanat eğitimini alma durumlarına göre test edildiği bir çalışmadır. İlişkisel tarama niteliği taşıyan bu araştırma, 15-19 arasında değişen ve Türkiye‟de 2009-2010 öğretim yılında ortaöğretimde öğrenim gören 1544 (655 erkek,889 kız) öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmanın tüm ölçekleri için geçerli veri alınabilen öğrenci sayısı 1544, Saldırganlık ölçeklerinden geçerli veri alınabilen öğrenci sayısı ise, (GSSL 454, GL 755) 1209‟ dur. Araştırmada okul türüne ve sınıf seviyelerine göre öğrencilerin saldırganlık düzeyleri arasındaki farkın ölçülmesi için tek faktörlü varyans analizlerinden ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmada Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Resim Bölümü ile Genel Liselere devam eden öğrencilerin saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı farklılıkların olduğu bul-gusuna ulaşılmıştır. Araştırma da ayrıca Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Resim Bölümü öğrencilerinin sınıf seviyesine göre saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu bulgusuna rastlanmıştır. Genel Lise öğrencilerinin ise sınıf seviyeleri bakımından saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı farklılığa rastlanmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 18, 2014 |
Submission Date | August 18, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 1 |