Student evaluations are the most commonly used tool for assessing lecturer performance and competencies throughout the world. Student evaluations continue to be popular despite objections in terms of reliability and validity check issues, since students may not be able to assess lecturer effectiveness in every aspect. Regarding lecturer self-assessment, it would be intriguing to investigate the correlations between lecturers’ and students’ perceptions of lecturer performance. This study aims to find out what students think about their lecturers’ performance along with lecturers’ self-perceptions of themselves using the same poll, specifically the poll developed by Bursa Technical University School of Foreign Languages. The participants consist of 139 students and 19 lecturers. The present study also intends to see how honest the lecturers are with themselves in terms of teaching competencies and performance with respect to student evaluations. The results are analyzed and discussed regarding lecturers’ nationality (Turkish and foreign) and teaching experience. The main conclusion of the study emphasizes the importance of reflective-teaching and underlines how significant it is for lecturers to be aware of their performances and capabilities for self-improvement.
Öğrenciler, öğretmenlerin mesleki performanslarını bütün yönleriyle değerlendiremeyeceği için öğrenci değerlendirmeleri geçerlilik ve güvenirlik açısından tartışmalı bir konudur. Buna rağmen öğrenci değerlendirmeleri tüm dünyada öğretmenlerin mesleki performanslarının değerlendirilmesinde kullanılan en yaygın ölçme araçlarından biridir. Öte yandan öğretmenlerin öz değerlendirmeleri ve öğrencilerin öğretmenlere vermiş oldukları puanların korelasyonu araştırmaya değer bir konudur. Bu çalışmada Bursa Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından geliştirilmiş performans değerlendirme anketi kullanılarak öğrencilerin öğretmenleri ve öğretmenlerin kendi öz değerlendirmeleri arasındaki ilişkiyi araştırmak hedeflenmektedir. Bu çalışmaya 139 öğrenci ve 19 öğretmen katılmıştır. Aynı zamanda bu çalışma öğretmenlerin öğrenci değerlendirmeleri açısından kendi yeterliliklerinin ne kadar farkında olduklarını da ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Elde edilen sonuçlar öğretmenlerin ulusları ve tecrübeleri göz önünde bulundurularak değerlendirilmiştir. Çalışmanın ana bulgusu yansıtıcı öğretmenin önemini ortaya koymakla birlikte öğretmenlerin mesleki gelişimleri açısından mesleki yeterlilikleri ve performanslarının farkında olmalarının gerekliliğini vurgulamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2015 |
Submission Date | May 21, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 2 |