Review
BibTex RIS Cite

THE CORNERSTONES OF THE TRANSFORMATION FROM MODERN TO POSTMODERN IN FORMS OF ARTISTIC EXPRESSION

Year 2024, Volume: 17 Issue: 2, 166 - 185, 31.12.2024
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.1391959

Abstract

While art history tells us the history of art, it also shows us the state of mind of the artist, who is in constant motion and constantly renewing himself/herself. From this point of view, we also see that each artist made progress within the framework of the conditions of his/her own era. As all the developments until the modern period show that there will be a modern period in art, we understand from the developments that the art of the modern period evolves and flows into a new period. Here, we determine that breaking points have emerged, which we see to have a great impact on a scale that will transform into a new art period. These breaking points may be many, but the great energy for change has emerged from only a few of them. This situation may change according to each artist's point of view. But there are some breaking points that are generally accepted by the majority, which alone can bend, twist or break a regular line from the moment it is formed. This development will directly or indirectly affect all subsequent developments and give them new meanings.
In our study, we bring together these developments, which have created a great deal of energy necessary for the transformation from modernism to postmodernism, and discuss them chronologically in a cause and effect relationship. It will include determinations about how these cornerstones, which became the driving force of the transformation, came into being and what they caused after themselves. In the end, the analysis of the phases through which modernism passed and how it transformed into postmodernism has been the subject of our study.

References

  • ADALI, A. (1996). Kolajın Tarihsel Oluşumu, Toplumbilim Dergisi, Sayı:4.
  • AKALIN, T, (2013). Fotoğraf, Hangar Kitap Yayınevi.
  • ANTMEN, A. (2010). 20.Yüzyıl Batı Sanatından Akımlar, Sel Yayıncılık.
  • ATALAN, O. (2002), “Ready Made Kavramı, Günümüz Sanatına ve Sanatçısına Etkisi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Yedi, Hakemli Dergi, Sayı:7, İzmir
  • BAYKAM, B. (1999). Maymunların Resim Yapma Hakkı ve Duchamp Sonrası Krizi, Literatür Yayıncılık
  • BERGER, J. (1999), “Picasso’nun Başarısı ve Başarısızlığı”, Metis yayınları, İstanbul
  • CANBAZOĞLU, N. (2022). Minimalizm Akımının Günümüzdeki ve Gelecekteki İç Mekan ve Mobilya Tasarımı Üzerindeki Etkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,
  • ECZACIBAŞI, (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yem Yayınları.
  • ERDEN, E. O. (2016). Modern Sanatın Kısa Tarihi, Hyaylperest Yayınevi, 2. Baskı.
  • GİRİTLİ, İ. (1989). Fransız İhtilali ve Etkileri, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt 5, Sayı 15.
  • HARRISON C. & WOOD P. (2011). “Sanat ve Kuram” 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi, İstanbul, Küre Yayınları.
  • LYNTON, N. (2015). Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi.
  • MCNEİLL, WİLLİAM H. (2002). Dünya Tarihi, İmge Kitabevi Yayınları.
  • OMAK, N. S. (2012). 1960 Sonrası Heykel Sanatı ve Yeni Gerçekçilik, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı, Yüksel Lisans Tezi, İzmir.
  • ÖNDİN, N. (2019). Modern Sanat, Hayalperest Yayınevi.
  • TALU, N. (2010). Modernlik Söylemi: Endişeli Bakışlarda Modern Birey. Metu.JFA.
  • TRASK, S. (2005). Fransız Devrimi'nin Gerçek Sebebi Neydi?, Çev. Bilal Canatan, Liberal Düşünce, Cilt 10, Sayı 37, Ankara. TURANİ, A. (2017). Çağdaş Sanat Felsefesi, Remzi Kitabevi. TURANİ, A. (1990). Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitabevi. YAYKIN, D. (2010). Sanat, Teknoloji, Bilim ve Fotoğraf, Kalkedon Yayınları

SANATSAL İFADE BİÇİMLERİNDE MODERN’DEN POSTMODERN’E DÖNÜŞÜMÜN TEMEL TAŞLARI

Year 2024, Volume: 17 Issue: 2, 166 - 185, 31.12.2024
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.1391959

Abstract

Sanat tarihi bizlere sanatın tarihini anlatırken, sürekli devinim halinde olan ve kendini durmadan yenileyen sanatçının ruh halini de gösterir. Buradan yola çıkarak her sanatçının kendi çağ koşulları çerçevesinde ilerleme kaydettiğini de görmekteyiz. Modern döneme gelene değin yaşanan tüm gelişmeler sanatta bir modern dönem yaşanacağını gösterdiği gibi modern dönem sanatının da evrilerek yeni bir döneme doğru aktığını yaşanan gelişmelerden anlamaktayız. Burada yeni bir sanat dönemine dönüştürecek çapta büyük etkisinin olduğunu gördüğümüz kırılma noktalarının ortaya çıktığını tespit etmekteyiz. Bu kırılma noktaları çok fazla olabilir fakat değişime gidecek büyük enerji sadece bir kaçından ortaya çıkmıştır. Bu durum her sanatçının bakış açısına göre değişebilir. Fakat genel geçer olarak çoğunluğun da kabul ettiği bazı kırılma noktaları vardır ki tek başına düzenli bir çizgiyi oluştuğu andan itibaren eğip bükebilir veya kırabilir. Bu yaşanan gelişme kendinden sonraki tüm gelişmeleri doğrudan veya dolaylı bir şekilde etkileyecek ve ona yeni anlamlar katacaktır.
Modernizmden postmodernizme dönüşüm için gerekli büyük çapta enerji ortaya çıkarmış bu gelişmeleri çalışmamızda bir araya toplayarak, neden sonuç ilişkisi içerisinde, kronolojik bir şekilde ele almaktayız. Dönüşümün itici gücü haline gelen bu temel taşların nasıl meydana geldiği ve kendinden sonra nelere sebep olduğu ile ilgili tespitler yer alacaktır. Nihayetinde modernizmin hangi evrelerden geçtiği ve postmodernizme nasıl dönüştüğü konusunda analizler çalışmamıza konu olmuştur.

References

  • ADALI, A. (1996). Kolajın Tarihsel Oluşumu, Toplumbilim Dergisi, Sayı:4.
  • AKALIN, T, (2013). Fotoğraf, Hangar Kitap Yayınevi.
  • ANTMEN, A. (2010). 20.Yüzyıl Batı Sanatından Akımlar, Sel Yayıncılık.
  • ATALAN, O. (2002), “Ready Made Kavramı, Günümüz Sanatına ve Sanatçısına Etkisi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Yedi, Hakemli Dergi, Sayı:7, İzmir
  • BAYKAM, B. (1999). Maymunların Resim Yapma Hakkı ve Duchamp Sonrası Krizi, Literatür Yayıncılık
  • BERGER, J. (1999), “Picasso’nun Başarısı ve Başarısızlığı”, Metis yayınları, İstanbul
  • CANBAZOĞLU, N. (2022). Minimalizm Akımının Günümüzdeki ve Gelecekteki İç Mekan ve Mobilya Tasarımı Üzerindeki Etkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,
  • ECZACIBAŞI, (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yem Yayınları.
  • ERDEN, E. O. (2016). Modern Sanatın Kısa Tarihi, Hyaylperest Yayınevi, 2. Baskı.
  • GİRİTLİ, İ. (1989). Fransız İhtilali ve Etkileri, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt 5, Sayı 15.
  • HARRISON C. & WOOD P. (2011). “Sanat ve Kuram” 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi, İstanbul, Küre Yayınları.
  • LYNTON, N. (2015). Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi.
  • MCNEİLL, WİLLİAM H. (2002). Dünya Tarihi, İmge Kitabevi Yayınları.
  • OMAK, N. S. (2012). 1960 Sonrası Heykel Sanatı ve Yeni Gerçekçilik, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı, Yüksel Lisans Tezi, İzmir.
  • ÖNDİN, N. (2019). Modern Sanat, Hayalperest Yayınevi.
  • TALU, N. (2010). Modernlik Söylemi: Endişeli Bakışlarda Modern Birey. Metu.JFA.
  • TRASK, S. (2005). Fransız Devrimi'nin Gerçek Sebebi Neydi?, Çev. Bilal Canatan, Liberal Düşünce, Cilt 10, Sayı 37, Ankara. TURANİ, A. (2017). Çağdaş Sanat Felsefesi, Remzi Kitabevi. TURANİ, A. (1990). Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitabevi. YAYKIN, D. (2010). Sanat, Teknoloji, Bilim ve Fotoğraf, Kalkedon Yayınları
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Arts and Cultural Policy
Journal Section Derleme
Authors

Abdulkadir Öznülüer 0000-0002-3087-787X

Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 17, 2023
Acceptance Date October 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Öznülüer, A. (2024). SANATSAL İFADE BİÇİMLERİNDE MODERN’DEN POSTMODERN’E DÖNÜŞÜMÜN TEMEL TAŞLARI. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 166-185. https://doi.org/10.46790/erzisosbil.1391959