Research Article
BibTex RIS Cite

TOHUM FORMUNUN BİYOFİLİK TASARIM İLKELERİYLE SÜRDÜRÜLEBİLİR SERAMİK SANATINA YANSIMASI

Year 2024, Volume: 17 Issue: 2, 97 - 116, 31.12.2024
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.1442869

Abstract

Çalışma, doğal alanlara, eylemlere ve varlıklara olan ilgiyi ifade eden biyofili kavramına dayanmaktadır. Genel olarak mimarlık ve iç mimarlıkta bir konu olan Biyofili, bu çalışmada sanatsal tasarım için bir kaynak olarak değerlendirilmektedir. Bu nedenle canlı yaşam formlarının sanat formlarıyla bütünleşik gelişmesiyle oluşacak süreç olgusu sayesinde disiplinlerarası anlatımla bir dizi eser yaratmanın amacı, eseri farklı ve özgün kılan şeydir. Hegel'in diyalektik anlayışı, Anaxagoras'ın tohum arkhesi ve biyofilik tasarım ilkeleri, tohum formundan ilham alan sanatsal üretimlerle birleştirilmiştir. Böylece bitki ve tohumların yerleştirileceği seramik sanat formları üzerinde bir süreç sanatı oluşturulmuştur.
Sonuç olarak sürdürülebilirlik, süreç sanatı ve biyofilinin kesiştiği noktada biyofilik tasarım ilkeleriyle tasarlanan seramik formlar ortaya çıkmıştır. Doğanın unsurları sanat seramikleriyle bütünleşmiştir.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

1059B142200718

Thanks

Thanks to TÜBİTAK. This study was supported by Tübitak (Scientific and Technological Research Council of Turkey) 2214-A International Doctoral Students Research Fellowship Programme (1059B142200718). Ceramic applications were carried out in the ceramic workshops of Politecnico de Leiria Escola de Art and Design ESAD.CR under the supervision of Prof (PhD) Carla Lobo.

References

  • AMİROW, N. (2017, June). Faces of Biophilia in Contemporary Turkish Architecture. Master Thesis. İzmir, Türkiye: Izmir University of Economics Graduate School of Natural and Applied Sciences.
  • ARMAN, A. (2018).“Hayatın Mücevheri Tohum” Hürriyet.com.tr.
  • ASLAN, E. (2017). Görsel Yapılanmada 'Diyalektik İmge'. Sanatta Yeterlik Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı.
  • AWAİS, M. (2023, December 16). The Enchanting World of Biophilic Art. January 15, 2024 tarihinde Medium
  • BALLARD, A. (2016). Alice Ballard. Kasım 16, 2021 tarihinde Alice Ballard
  • BİSS, L. (2021). The Hidden Beauty of Seeds & Fruıts The Botanical Photography of Levon Biss. New York: Abrams.
  • BOZ, A. Ö., & Cengiz, C. (2019). Mekandaki İnsan-Doğa Etkileşimi: Biyofilik Tasarım. Internatıonal Black Sea Coastlıne Countrıes Symposıum - II (s. 33-41). Samsun: Iksad Publishing House.
  • BROWNİNG, W. D., & Ryan, C. O. (2020). Nature Inside A Biophilic Design Guide. London: Riba Publishing.
  • COCCİA, E. (2021). Bitkilerin Yaşamı Bir Karışım Metafiziği. (K. Kahveci, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • COON, C. (2023). Cheryl Coon . Ocak 7, 2024 tarihinde Cheryl Coon
  • ÇORAKÇI, R. E. (2016, Mayıs). İç Mimarlıkta Biyofilik Tasarım İlkelerinin Belirlenmesi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İç Mimarlık Ana Bilim Dalı Doktora Tezi. İstanbul.
  • D'HONDT, J. (1994). Hegel ve Hegelcilik. (B. Işık, Çev.) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • EBERHARDT, D. (2023, Haziran 11). Nature of Home . Aralık 25, 2023 tarihinde Nature of Home
  • EBERT, G. (2023, Mayıs 22). Colossal . Aralık 25, 2023 tarihinde Colossal
  • FRAZİER, S. (2020, Eylül 16). Wellness at Work Begins With Biophilic Art. Ocak 6, 2024 tarihinde
  • FROMM, E. (1973). İnsandaki Yıkıcılığın Kökenleri (2.Baskı b.). (Ş. Alpagut, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • FROMM, E. (1992). Yeni Bir İnsan Yeni Bir Toplum (4. Basım b.). (N. Arat, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • FRYE, M. H. (tarih yok). Melinda Hurst Frye. Ocak 5, 2024 tarihinde Melinda Hurst Frye
  • KARSLI, H. T. (2008, Ocak). Sürdürülebilir Mimarlık Çerçevesinde Ofis Yapılarının Değerlendirilmesinde ve Çevresel Performans Analizi İçin Bir Model Önerisi. Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul: T.C. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • KAYIHAN, K. S., Güney, S. Ö., & ÜnalL, F. C. (2018). Mimari Tasarım Stüdyosu Eğitiminde Ana Tasarım Sorusu Olarak Biyofili. Megaron, 13 (1), 1-12.
  • KELLERT, S. (2018). Nature by Design: The Practise of Biophilic Design. New Haven and London: Yale University Press.
  • KELLERT, S. R., Heerwagen, J. H., & Mador, M. L. (2008). Biophilic Design. New Jersey: John Wiley and Sons.
  • MANCUSO, S. (2018). The Revolutionary Genius of Plants: A New Understanding of Plant Intelligence and Behavior. New York: Atria Books.
  • MİLLAR, K. (2022). Karen Millar. 2022 tarihinde Karen Millar
  • NAYLOR, J. (2014, Temmuz 25). http://senticous.blogspot.com. Ocak 18, 2022 tarihinde
  • O’REİLLY, B. J. ( 2021, April 6). Robert Remer’s ‘Biophilia’ Exhibition In Quogue Breaks Down Barriers Between Man And Nature, Indoors And Out. January 17, 2024 tarihinde 27
  • O’REİLLY, B. J. (tarih yok). Quogue Gallery. January 10, 2024 tarihinde
  • ÖZTÜRK, S. (2014). Sürdürülebilirlik Bağlamında İç Mekan Tasarımının Geleceği. T.C.Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul.
  • RAYNER, S. (tarih yok). Sarah Rayner. Kasım 15, 2021 tarihinde
  • ROBERTSON, E. (2017, August 24). Biophilia and Beauty. Ocak 10, 2024 tarihinde Artists and Climate Change
  • VARON, S. B. (2014). The Weekly Polymer Arts Blog. 2022 tarihinde The Weekly Polymer Arts Blog
  • WARD, J. (2022). Jeni Ward Ceramic Sculpture. Aralık 2021 tarihinde Jeni Ward Ceramic Sculpture
  • WİLSON, E. O. (1984). Biophilia. USA: Harvard University Press.
  • WİLSON, E. O. (2002). The Future of Life. New York: Vintage Books.

REFLECTION of SEED FORM on SUSTAINABLE CERAMIC ART WITH BIOPHILIC DESIGN PRINCIPLES

Year 2024, Volume: 17 Issue: 2, 97 - 116, 31.12.2024
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.1442869

Abstract

The study is based on the concept of biophilia, which expresses an interest in natural areas, actions and entities. Biophilia, which is a theme in architecture and interior design in general, is considered in this study as a source of artistic design. For this reason, the aim of creating a series of works with interdisciplinary expression, thanks to the process phenomenon that will be created by the integrated development of living life forms with art forms, is what makes the work different and original. Hegel's dialectical understanding, Anaxagoras' seed arch and biophilic design principles are combined with artistic productions inspired by the seed form. A process art has been created on ceramic art forms into which plants and seeds are placed. The result is ceramic forms designed with biophilic design principles at the intersection of sustainability, process art and biophilia. The elements of nature are integrated into art ceramics.

Project Number

1059B142200718

References

  • AMİROW, N. (2017, June). Faces of Biophilia in Contemporary Turkish Architecture. Master Thesis. İzmir, Türkiye: Izmir University of Economics Graduate School of Natural and Applied Sciences.
  • ARMAN, A. (2018).“Hayatın Mücevheri Tohum” Hürriyet.com.tr.
  • ASLAN, E. (2017). Görsel Yapılanmada 'Diyalektik İmge'. Sanatta Yeterlik Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı.
  • AWAİS, M. (2023, December 16). The Enchanting World of Biophilic Art. January 15, 2024 tarihinde Medium
  • BALLARD, A. (2016). Alice Ballard. Kasım 16, 2021 tarihinde Alice Ballard
  • BİSS, L. (2021). The Hidden Beauty of Seeds & Fruıts The Botanical Photography of Levon Biss. New York: Abrams.
  • BOZ, A. Ö., & Cengiz, C. (2019). Mekandaki İnsan-Doğa Etkileşimi: Biyofilik Tasarım. Internatıonal Black Sea Coastlıne Countrıes Symposıum - II (s. 33-41). Samsun: Iksad Publishing House.
  • BROWNİNG, W. D., & Ryan, C. O. (2020). Nature Inside A Biophilic Design Guide. London: Riba Publishing.
  • COCCİA, E. (2021). Bitkilerin Yaşamı Bir Karışım Metafiziği. (K. Kahveci, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • COON, C. (2023). Cheryl Coon . Ocak 7, 2024 tarihinde Cheryl Coon
  • ÇORAKÇI, R. E. (2016, Mayıs). İç Mimarlıkta Biyofilik Tasarım İlkelerinin Belirlenmesi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İç Mimarlık Ana Bilim Dalı Doktora Tezi. İstanbul.
  • D'HONDT, J. (1994). Hegel ve Hegelcilik. (B. Işık, Çev.) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • EBERHARDT, D. (2023, Haziran 11). Nature of Home . Aralık 25, 2023 tarihinde Nature of Home
  • EBERT, G. (2023, Mayıs 22). Colossal . Aralık 25, 2023 tarihinde Colossal
  • FRAZİER, S. (2020, Eylül 16). Wellness at Work Begins With Biophilic Art. Ocak 6, 2024 tarihinde
  • FROMM, E. (1973). İnsandaki Yıkıcılığın Kökenleri (2.Baskı b.). (Ş. Alpagut, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • FROMM, E. (1992). Yeni Bir İnsan Yeni Bir Toplum (4. Basım b.). (N. Arat, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • FRYE, M. H. (tarih yok). Melinda Hurst Frye. Ocak 5, 2024 tarihinde Melinda Hurst Frye
  • KARSLI, H. T. (2008, Ocak). Sürdürülebilir Mimarlık Çerçevesinde Ofis Yapılarının Değerlendirilmesinde ve Çevresel Performans Analizi İçin Bir Model Önerisi. Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul: T.C. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • KAYIHAN, K. S., Güney, S. Ö., & ÜnalL, F. C. (2018). Mimari Tasarım Stüdyosu Eğitiminde Ana Tasarım Sorusu Olarak Biyofili. Megaron, 13 (1), 1-12.
  • KELLERT, S. (2018). Nature by Design: The Practise of Biophilic Design. New Haven and London: Yale University Press.
  • KELLERT, S. R., Heerwagen, J. H., & Mador, M. L. (2008). Biophilic Design. New Jersey: John Wiley and Sons.
  • MANCUSO, S. (2018). The Revolutionary Genius of Plants: A New Understanding of Plant Intelligence and Behavior. New York: Atria Books.
  • MİLLAR, K. (2022). Karen Millar. 2022 tarihinde Karen Millar
  • NAYLOR, J. (2014, Temmuz 25). http://senticous.blogspot.com. Ocak 18, 2022 tarihinde
  • O’REİLLY, B. J. ( 2021, April 6). Robert Remer’s ‘Biophilia’ Exhibition In Quogue Breaks Down Barriers Between Man And Nature, Indoors And Out. January 17, 2024 tarihinde 27
  • O’REİLLY, B. J. (tarih yok). Quogue Gallery. January 10, 2024 tarihinde
  • ÖZTÜRK, S. (2014). Sürdürülebilirlik Bağlamında İç Mekan Tasarımının Geleceği. T.C.Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul.
  • RAYNER, S. (tarih yok). Sarah Rayner. Kasım 15, 2021 tarihinde
  • ROBERTSON, E. (2017, August 24). Biophilia and Beauty. Ocak 10, 2024 tarihinde Artists and Climate Change
  • VARON, S. B. (2014). The Weekly Polymer Arts Blog. 2022 tarihinde The Weekly Polymer Arts Blog
  • WARD, J. (2022). Jeni Ward Ceramic Sculpture. Aralık 2021 tarihinde Jeni Ward Ceramic Sculpture
  • WİLSON, E. O. (1984). Biophilia. USA: Harvard University Press.
  • WİLSON, E. O. (2002). The Future of Life. New York: Vintage Books.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Arts and Cultural Policy, Art Sociology
Journal Section Araştırma
Authors

Canan Salman 0000-0002-5169-1302

F. Deniz Korkmaz 0000-0003-2201-5070

Project Number 1059B142200718
Publication Date December 31, 2024
Submission Date February 27, 2024
Acceptance Date October 7, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Salman, C., & Korkmaz, F. D. (2024). REFLECTION of SEED FORM on SUSTAINABLE CERAMIC ART WITH BIOPHILIC DESIGN PRINCIPLES. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 97-116. https://doi.org/10.46790/erzisosbil.1442869