Çalışma, doğal alanlara, eylemlere ve varlıklara olan ilgiyi ifade eden biyofili kavramına dayanmaktadır. Genel olarak mimarlık ve iç mimarlıkta bir konu olan Biyofili, bu çalışmada sanatsal tasarım için bir kaynak olarak değerlendirilmektedir. Bu nedenle canlı yaşam formlarının sanat formlarıyla bütünleşik gelişmesiyle oluşacak süreç olgusu sayesinde disiplinlerarası anlatımla bir dizi eser yaratmanın amacı, eseri farklı ve özgün kılan şeydir. Hegel'in diyalektik anlayışı, Anaxagoras'ın tohum arkhesi ve biyofilik tasarım ilkeleri, tohum formundan ilham alan sanatsal üretimlerle birleştirilmiştir. Böylece bitki ve tohumların yerleştirileceği seramik sanat formları üzerinde bir süreç sanatı oluşturulmuştur.
Sonuç olarak sürdürülebilirlik, süreç sanatı ve biyofilinin kesiştiği noktada biyofilik tasarım ilkeleriyle tasarlanan seramik formlar ortaya çıkmıştır. Doğanın unsurları sanat seramikleriyle bütünleşmiştir.
TÜBİTAK
1059B142200718
Thanks to TÜBİTAK. This study was supported by Tübitak (Scientific and Technological Research Council of Turkey) 2214-A International Doctoral Students Research Fellowship Programme (1059B142200718). Ceramic applications were carried out in the ceramic workshops of Politecnico de Leiria Escola de Art and Design ESAD.CR under the supervision of Prof (PhD) Carla Lobo.
The study is based on the concept of biophilia, which expresses an interest in natural areas, actions and entities. Biophilia, which is a theme in architecture and interior design in general, is considered in this study as a source of artistic design. For this reason, the aim of creating a series of works with interdisciplinary expression, thanks to the process phenomenon that will be created by the integrated development of living life forms with art forms, is what makes the work different and original. Hegel's dialectical understanding, Anaxagoras' seed arch and biophilic design principles are combined with artistic productions inspired by the seed form. A process art has been created on ceramic art forms into which plants and seeds are placed. The result is ceramic forms designed with biophilic design principles at the intersection of sustainability, process art and biophilia. The elements of nature are integrated into art ceramics.
1059B142200718
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Arts and Cultural Policy, Art Sociology |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Project Number | 1059B142200718 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | February 27, 2024 |
Acceptance Date | October 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 2 |