Research Article
BibTex RIS Cite

Beden eğitimi ve spor öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinin beden algısı ve beden kitle indeksi arasındaki ilişkinin incelenmesi

Year 2024, , 50 - 57, 25.10.2024
https://doi.org/10.70053/esas.1558855

Abstract

Bu çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinin beden algısı ve beden kitle indeksi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmanın evrenini Antalya İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise 2023-2024 eğitim öğretim yılında Muratpaşa ilçesinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örnekleme grubu basit seçkisiz yöntem yoluyla belirlenmiştir. Ölçme aracı olarak Secord ve Jourand tarafından 1953’te geliştirilen ve 1992 yılında Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması Hovardaoğlu tarafından yapılan Beden Algısı ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler normallik varsayımlarını sağladıktan sonra bağımsız örneklem testi (T-testi), tek yönlü varyans analizi (One-Way ANOVA), korelasyon (Pearson) ve Post Hoc testlerinden Tukey testi uygulanmıştır. Yapılan analiz sonucunda beden algısının medeni durum ve yaşadığınız bölgeye göre anlamlı bir farka rastlanmazken; düzenli spor yapma, öğretmenlik branşı ve cinsiyet değişkenlerinde anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda öğretmenlerin fiziksel benlik algılarını arttırılması için fiziksel aktivite ve egzersiz konusunda bilinçlendirmek spora katılımlarının arttırmak konusunda beden eğitimi öğretmenlerine büyük bir rol düştüğü düşünülmektedir.

Ethical Statement

Çalışmada, bireylerin haklarının korunması ve insan unsurunun kullanılması gerektiği için, çalışmanın her aşamasında bilimsel etik, ilke ve kurallara uygun hareket edilmiştir. Katılımcıların gönüllü olarak çalışmaya katılımı sağlanmış ve kişisel verilerin korunacağı, verilerin çalışma dışında kullanılmayacağı kendilerine bildirilmiştir. Araştırmamız öncesinde, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’ndan 08.03.2024 tarih ve 64 başvuru numaralı etik kurul onayı alınmıştır.

References

  • Abakay, U., Alıncak, F., & Ay, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin beden algısı ve atılganlık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 12-18.
  • Adams, J. F. (1980). Understanding Adolescence Fourth Edit.
  • Akdemir, A. B. & Kılıç, A. (2021). Nitel makalelerin yöntem analizi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 486-502.
  • Alagül, Ö. (2004). Farklı spor branşlarındaki sporcuların atılganlık ile beden algısı ilişkisi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gençer, G. (2002). İlköğretimle ve ortaöğretimdeki öğretmenlerin spora katılımcılık düzeylerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Grogan, S. (2021). Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women and children. Routledge.
  • Hacıoğlu, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin beden imgesi hoşnutluğu ve iletişim becerilerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2(2):1-16.
  • Hausenblas, HA., Downs, D.S. (2001). comparison of body ımage between athletes and nonathletes: A meta-analytic review Journal Of Applied Sport Psychology, 13(3):323–339.
  • Hausenblas, H. A., & Fallon, E. A. (2006). Exercise and body image: A meta-analysis. Psychology and health, 21(1), 33-47.
  • Hovardaoğlu, S. (1992). Vücut Algısı Ölçeği. Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarmakoloji Dergisi (3P). Testler Özel Eki. 1(1):26-27.
  • Karagöz, N. & Karagün, E. (2015). profesyonel sporcuların beden imajı üzerine betimsel bir çalışma. Sport Sciences, 10(4), 34-43.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler.(31. Basım). Ankara Nobel Akademik Yayıncılık
  • Kılıçarslan, E. (2006). Beden eğitimi öğretmenleri ile diğer branşların fiziksel benlik algılarının karşılaştırılması:(Kdz. Ereğli Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). osyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Kök, E. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Beden Algısı İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sağlık Bilimler Enstitüsü, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kuru, E., & Baştuğ, G. (2008). Futbolcularin kişilik özellikleri ve bedenlerini algilama düzeylerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 95-101.
  • Öngören, B. (2015). Sosyolojik açıdan sağlıklı beden imgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, (34): 25-45.
  • Puhl, R. M. & Heuer, C. A. (2009). The stigma of obesity: a review and update. Obesity, 17(5), 941.
  • Stathopoulou, G., Powers, M. B., Berry, A. C., Smits, J. A., & Otto, M. W. (2006). Exercise interventions for mental health: a quantitative and qualitative review. Clinical psychology: Science and practice, 13(2), 179.
  • Üstdal, M. K. (1998). Sporda Yüksek Performans Nasıl Kazanılır. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • World Health Organization [WHO]. (2000). Obesity: preventing and managing the global epidemic: report of a WHO consultation.
  • Zorba, Erdal ve Reşat Kartal (1996), Sağlığınız ve Egzersiz. Ankara: Gen Matbaası.

Investigation of the relationship between body perception and body mass ındex of physical education and sports teachers and other branch teachers

Year 2024, , 50 - 57, 25.10.2024
https://doi.org/10.70053/esas.1558855

Abstract

The aim of this study is to examine the relationship between body perception and body mass index of physical education and sports teachers and other branch teachers. The population of the study consists of teachers working in schools affiliated to Antalya Provincial Directorate of National Education. The sample group consists of teachers working in Muratpaşa district in the 2023-2024 academic year. The sampling group was determined by simple random sampling method. The Body Perception scale, which was developed by Secord and Jourand in 1953 and whose Turkish validity and reliability study was conducted by Hovardaoğlu in 1993, was used as the measurement tool. After the data obtained met the normality assumptions, independent sample test (T-test), one-way analysis of variance (One-Way ANOVA), correlation (Pearson) and Tukey test from Post Hoc tests were applied. As a result of the analyses, no significant difference was found according to marital status and region of residence; however, significant differences were found in the variables of doing regular sports, teaching branch and gender. In line with these results, it is thought that physical education teachers have a great role in raising awareness about physical activity and exercise and increasing their participation in sports in order to increase the physical self-perception of teachers.

References

  • Abakay, U., Alıncak, F., & Ay, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin beden algısı ve atılganlık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 12-18.
  • Adams, J. F. (1980). Understanding Adolescence Fourth Edit.
  • Akdemir, A. B. & Kılıç, A. (2021). Nitel makalelerin yöntem analizi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 486-502.
  • Alagül, Ö. (2004). Farklı spor branşlarındaki sporcuların atılganlık ile beden algısı ilişkisi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gençer, G. (2002). İlköğretimle ve ortaöğretimdeki öğretmenlerin spora katılımcılık düzeylerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Grogan, S. (2021). Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women and children. Routledge.
  • Hacıoğlu, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin beden imgesi hoşnutluğu ve iletişim becerilerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2(2):1-16.
  • Hausenblas, HA., Downs, D.S. (2001). comparison of body ımage between athletes and nonathletes: A meta-analytic review Journal Of Applied Sport Psychology, 13(3):323–339.
  • Hausenblas, H. A., & Fallon, E. A. (2006). Exercise and body image: A meta-analysis. Psychology and health, 21(1), 33-47.
  • Hovardaoğlu, S. (1992). Vücut Algısı Ölçeği. Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarmakoloji Dergisi (3P). Testler Özel Eki. 1(1):26-27.
  • Karagöz, N. & Karagün, E. (2015). profesyonel sporcuların beden imajı üzerine betimsel bir çalışma. Sport Sciences, 10(4), 34-43.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler.(31. Basım). Ankara Nobel Akademik Yayıncılık
  • Kılıçarslan, E. (2006). Beden eğitimi öğretmenleri ile diğer branşların fiziksel benlik algılarının karşılaştırılması:(Kdz. Ereğli Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). osyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Kök, E. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Beden Algısı İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sağlık Bilimler Enstitüsü, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kuru, E., & Baştuğ, G. (2008). Futbolcularin kişilik özellikleri ve bedenlerini algilama düzeylerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 95-101.
  • Öngören, B. (2015). Sosyolojik açıdan sağlıklı beden imgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, (34): 25-45.
  • Puhl, R. M. & Heuer, C. A. (2009). The stigma of obesity: a review and update. Obesity, 17(5), 941.
  • Stathopoulou, G., Powers, M. B., Berry, A. C., Smits, J. A., & Otto, M. W. (2006). Exercise interventions for mental health: a quantitative and qualitative review. Clinical psychology: Science and practice, 13(2), 179.
  • Üstdal, M. K. (1998). Sporda Yüksek Performans Nasıl Kazanılır. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • World Health Organization [WHO]. (2000). Obesity: preventing and managing the global epidemic: report of a WHO consultation.
  • Zorba, Erdal ve Reşat Kartal (1996), Sağlığınız ve Egzersiz. Ankara: Gen Matbaası.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Development of Physical Education and Education Programs
Journal Section Research Article
Authors

Zuhal Çelik 0009-0004-3561-1394

Alparslan Ünveren 0000-0001-5566-9965

Recep Tekin 0000-0001-6850-8634

Early Pub Date October 25, 2024
Publication Date October 25, 2024
Submission Date September 30, 2024
Acceptance Date October 9, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Çelik, Z., Ünveren, A., & Tekin, R. (2024). Beden eğitimi ve spor öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinin beden algısı ve beden kitle indeksi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Education Science and Sports, 6(2), 50-57. https://doi.org/10.70053/esas.1558855

31711     Education Science and Sports © 2024 by İlyas Görgüt is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International