Aim: The defence of
women's rights is one of the most important contemporary roles of the midwife,
and the International Federation of Midwives has declared this role as the theme
of 2019. In this context, it is important to know the current views of the
newly graduated midwives about these roles. The aim of the study is to
determine the views of fourth grade midwifery students about how they can
defend women's rights.
Method: This study was
carried out in February 2019 in Aydın Adnan Menderes University, Faculty of
Health Sciences, and Midwifery Department. A total of 67 students were invited
to the study, and 31 students reported their views were included in the study.
Data were collected by a questionnaire prepared by the researchers. The data
was analysed with content analysis method.
Results: The opinions
of the students participated in the research about defending the rights of
women were gathered under six themes. Since some students presented views
collected in more than one sub-theme under a theme, the numbers in the themes
have not reported the number of participants. The students' views on how they
can protect women's rights were collected under of theme composed of “women's
education and support” (n = 47), “practices towards society, men and children”
(n = 32), “what could be done during service delivery” (n = 23), “supporting
the working status of women” (n = 16), and “training of midwives and nurses” (n
= 6), “non-governmental organizations” (n = 3). Conclusion: This study concluded that senior midwifery students
think that they can do many things during their service provision and / or
social lives in order to protect women's rights. Midwives and student midwives
can contribute to the development of women's, children's and community health
by raising awareness of women's rights and supporting their current studies.
Amaç: Kadın
haklarını savunma, ebenin önemli çağdaş rollerinden birisidir ve Uluslararası
Ebeler Federasyonu, bu rolü 2019 yılı teması olarak bildirmiştir. Bu bağlamda yeni
mezun ebelerin bu rollerine ilişkin mevcut görüşlerinin bilinmesi önemli ve
incelenmesi gereken bir konudur. Araştırmanın amacı dördüncü sınıf ebelik
öğrencilerinin kadın haklarını nasıl savunabilecekleri konusundaki görüşlerini
belirlemektir.
Yöntem: Araştırma
niteliksel olarak Şubat 2019 tarihinde Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü son sınıf öğrencileri ile yapılmıştır.
Araştırmaya zorunlu bir derse katılan 67 öğrenci davet edilmiş ve görüşlerini
bildiren 31 öğrencinin verileri değerlendirmeye alınmıştır. Veriler
araştırmacılar tarafından hazırlanan soru formu ile toplanmıştır. Verilerin
analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin kadın haklarını savunma
konusundaki görüşleri altı tema altında toplanmıştır. Bazı öğrenciler bir tema
altındaki birden fazla alt temaya ait görüş bildirdikleri için, temalarda
bildiren sayılar katılımcı sayısını bildirmemektedir. Öğrencilerin kadın
haklarını nasıl koruyabilecekleri konusundaki görüşleri “kadınların eğitimi ve
desteklenmesi” (n=47), “topluma, erkeklere ve çocuklara yönelik uygulamalar”
(n=32), “hizmet sunumu sırasındaki yapılabilecekler” (n=23), “kadının çalışma
durumunun desteklenmesi” (n=16), “ebe ve hemşirelerin eğitimi” (n=6), “sivil
toplum kuruluşlarında görev alma” (n=3) temaları altında toplanmıştır.
Sonuç: Bu çalışmada
son sınıf ebelik öğrencilerinin kadın haklarını savunma konusunda kadının
yanında eş ve çocuklara da yönelik, hizmet sunumu sırasında ve / veya sosyal
yaşamlarında birçok şey yapabilecekleri görüşünde oldukları belirlenmiştir. Ebe
ve öğrenci ebelerin kadın hakları konusundaki farkındalıklarının
geliştirilmesi, mevcut çalışmalarının desteklenmesi ile kadın, çocuk ve toplum
sağlığının gelişimine katkı sağlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 26, 2019 |
Submission Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | July 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License