Objective: This study was carried out to determine the experiences and anxiety levels of the students during their first vaginal examination experience.
Methods: Between December 2021 and January 2022, 13 midwifery students of the second and third grades, who came to the delivery room of a state university, studying in the Department of Midwifery, participated in the study. Data were collected through a sociodemographic information form, state anxiety scale, and semistructured questionnaire. Statistical Package of Social Sciences 21 program was used to determine the anxiety levels and to reveal the difference before and after the application. A statistically significant value of P < .05 was accepted.
Results: The mean age of the students participating in the study was 20.46 ± 0.66 (19–21) and their academic average was 3.26 ± 0.42 (2.54–3.97). While the anxiety level of the students before the vaginal examination was 37.46 ± 10.03, the mean anxiety level after the examination was 32.30 ± 6.35. In the research, students’ experiences were gathered under three main themes (preexamination, examination process, and post-examination) and seven categories (privacy, aseptic conditions, information, necessity, frequency, emotions, and expectations).
Conclusion: Vaginal examination is very important in midwifery education. After the application, the students experienced a positive change in their emotions, their self-confidence increased, and they stated that they felt like a midwife. However, their expectations are that the existing support systems should be increased. In line with these results, it is recommended to increase the support systems of students and to conduct more studies on midwifery practice training of students.
Amaç: Bu çalışma, öğrencilerin ilk vajinal muayene deneyimi süresince yaşadıkları deneyimleri ve anksiyete düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntemler: Araştırmaya Aralık 2021- Ocak 2022 tarihleri arasında bir devlet üniversitesinin Ebelik Bölümünde okuyan, doğumhaneye uygulama için gelen 2.ve 3.sınıf 13 ebelik öğrencisi katıldı. Veriler sosyo-demografik bilgi formu, durumluk anksiyete ölçeği ve yarı yapılandırılmış soru formu aracılığıyla toplandı. Anksiyete düzeylerini belirlemek ve uygulama öncesi, sonrası farkı ortaya koyabilmek için SPSS 21 programından yararlanıldı. İstatistiksel olarak anlamlılık değeri P < ,05 kabul edildi.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,46±0,66 (19-21), akademik ortalamaları ise 3,26±0,42 (2,54-3,97)’dir. Vajinal muayene öncesi öğrencilerin kaygı düzeyi
37,46±10,03’ken, muayene yaptıktan sonraki kaygı düzey ortalamaları 32,30±6,35’dir. Araştırma da öğrencilerin deneyimleri 3 ana tema (muayene öncesi, muayene süreci, muayene sonrası) ve 7 kategori (mahremiyet, aseptik koşullar, bilgilendirme, gereklilik, sıklık, duygular, beklentiler) altında toplandı.
Sonuç: Vajinal muayene ebelik eğitiminde oldukça önemlidir. Öğrenciler uygulama sonrasında duygularında olumlu anlamda değişim yaşamış, özgüvenleri artmış ve kendilerini ebe gibi hissettiklerini ifade etmişlerdir. Ancak beklentileri mevcut destek sistemlerinin artırılması gerektiği yönündedir. Bu sonuçlar doğrultusunda, öğrencilerin destek sistemlerinin arttırılması ve öğrencilerin ebelik uygulama eğitimine yönelik daha fazla çalışma yapılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | April 7, 2022 |
Acceptance Date | October 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License