Amaç: Bu çalışmada ebelik öğrencilerinde (n=473) özellikle pandemi döneminde gündüz uykululuk prevalansının ve ilişkili faktörlerin araştırılması amaçlanmıştır.
Yöntemler: Bu kesitsel çalışmanın verileri Bilgi Formu, Epworth Uykululuk Ölçeği (ESS) ve Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri (STAI) ile toplanmıştır.
Bulgular: Gündüz uykululuk (ESS ≥10) olan öğrencilerin yaygınlığı %22,2 olarak belirlendi. Pandemi sonrası uyku süresinin her iki grupta da anlamlı olarak arttığı saptandı. Çok değişkenli lojistik regresyon analizi sonuçları, ebelik öğrencilerinde Sürekli Kaygı puanı, derslerdeki uykululuk hali ve gece uyku düzenine sahip olma durumunun gündüz uykululuğunu etkileyen risk faktörleri olduğunu göstermiştir.
Sonuç: Öğrenciler uyku alışkanlığı kazanacakları eğitimlere yönlendirilmelidir.
Objective: The present study aimed to investigate the prevalence of daytime sleepiness and related factors, particularly during the pandemic period among midwifery students (n = 474).
Methods: This cross-sectional study data were collected from the Information Form, Epworth Sleepiness Scale, and State-Trait Anxiety Inventory.
Results: The prevalence of students with daytime sleepiness (Epworth Sleepiness Scale ≥10) was determined as 22.2%. It was found that the sleep duration after the pandemic increased significantly in both groups. The multivariate logistic regression analysis results demonstrated that the Trait Anxiety score, sleepiness in lessons, and the state of having a sleep routine at night were the
risk factors affecting daytime sleepiness among midwifery students.
Conclusion: Students should be directed to pieces of training where they will gain sleep habits.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 18, 2023 |
Submission Date | February 26, 2023 |
Acceptance Date | March 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License