Objective: This qualitative study was conducted to examine the effect of social media use on women's mothering roler and childcare attitudes.
Methods: The study group for this research was determined using the criterion sampling method, which is a purposeful sampling method. The sample consisted of 27 women who actively use social media and have children between the ages of 0-6. Data were collected using an “Introductory Information Form” and a “Semi-structured Interview Form”. Data analysis was conducted using Colaizzi's phenomenological interpretation method.
Results: The mean age of the women who participated in the study was 32.03+4.89 years. It was determined that 96.3% of the women used Instagram, 63% used Youtube, and 40.7% used Twitter, and they spent an average of 1-3 hours daily on these sites. It was determined that the mothers who participated in the study mostly sought help from their own mothers and close environment (70.4%), web browsers (22.2%), social media (14.8%) and health personnel (7.4%), respectively, as a solution approach when they encountered a situation or problem they did not know about child care. It was determined that the working mothers (59.3%) who participated in the study had a sense of guilt and inadequacy due to the perception of super motherhood created by the social media accounts they followed, and therefore, they were more lenient, soft and ignored the error in the care approach of their own children.
Conclusion: Guidance for parents on accessing reliable health information and proactive use of social media by health care providers to promote healthy decisions is an important requirement of our age.
Amaç: Nitel desendeki bu araştırma, sosyal medya kullanımının kadınların ebeveynlik davranışı ve çocuk bakım tutumlarına etkisinin incelenmesi amacıyla yürütülmüştür.
Yöntemler: Araştırmanın çalışma grubunun belirlemesinde, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmış olup bu bağlamda 0-6 yaş arasında çocuğa sahip olan ve aktif sosyal medya kullanan kadınlar bu araştırmanın örneklemini oluşturmuştur (n:27). Veriler, “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile elde edilmiştir. Veri analizi yapılırken Colaizzi’nin fenomenolojik yorumlama yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan kadınların yaş ortalaması 32,03+4,89 olarak saptandı. Kadınların; %96,3’ünün Instagram, %63’ünün Youtube ve %40,7’sinin Twitter kullandığı ve bu sitelerde günlük ortalama 1-3 saat vakit geçirdikleri belirlendi. Çalışmaya katılan annelerin, çocuk bakımı konusunda bilmedikleri bir durum veya sorun ile karşılaştıklarında çözüm yaklaşımı olarak çoğunlukla sırasıyla kendi anneleri-yakın çevre (%70,4), web tarayıcıları (%22,2), sosyal medya (%14,8) ve sağlık personelinden yardım arayışı içerisinde (%7,4) oldukları saptandı. Araştırmaya katılan çalışan annelerin (%59,3) takip ettikleri sosyal medya hesaplarının oluşturduğu süper annelik algısının kendilerinde suçluluk ve yetersizlik duygusu oluşturduğu ve bu nedenle kendi çocuklarının bakım yaklaşımında fazla müsamaha gösterme, yumuşak davranma ve hatayı görmezden gelme yaklaşımlarında olduğu belirlendi.
Sonuç: Ebeveynlere güvenilir sağlık bilgilerine erişim konusunda rehberlik sağlanması ve sağlık hizmeti sağlayıcılarının sağlıklı kararları teşvik etmek için sosyal medyadan yararlanma konusunda proaktif olmaları çağımızın önemli gerekliliklerinden biridir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Midwifery (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 9, 2024 |
Publication Date | October 10, 2024 |
Submission Date | March 11, 2024 |
Acceptance Date | September 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License