Amaç: Bu araştırmada, şizofrenili bireylerde Bireyselleştirilmiş İçgörü Eğitimi’nin (BİE), bireylerin içgörü düzeyi, aktivite performansı ve aktivitelerden duydukları memnuniyet düzeyine etkisinin incelenmesi amaçlandı.
Yöntemler: Çalışma, psikiyatri hekimi tarafından şizofreni tanısı almış 6 birey ile gerçekleştirildi. Tüm bireylere Bireyselleştirilmiş İçgörü Eğitimi (BİE) haftada 1 kez toplamda 16 seans boyunca uygulandı. Bireylere (3’ü kadın 3’ü erkek) eğitim öncesi ve sonrasında Sosyodemografik Bilgi Formu, Kanada Aktivite Performans Ölçeği (KAPÖ) ve İçgörünün Üç Bileşenini Değerlendirme Ölçeği (İÜBDÖ) uygulandı. Veriler gruplar arası değerlendirme yöntemlerinden Wilcoxon testi ile analiz edildi.
Bulgular: BİE sonucunda şizofrenili bireylerin içgörü düzeyinde (p=,027), aktivitelerdeki performans düzeyinde (p=,026; p=,027; p=,039) ve aktivitelerden duyulan memnuniyet düzeyinde (p=,026; p=,027; p=,042) istatistiksel olarak anlamlı bir değişikliğin olduğu görüldü. Ayrıca, BİE ile içgörü düzeyleri, aktivite performansları ve aktivitelerden duydukları memnuniyet düzeyleri önemli derecede iyileşti.
Sonuç: Bu araştırma, şizofrenili bireylerde içgörü gelişiminin, bireylerin günlük yaşam aktivitelerindeki performans ve bu performanstan duyulan memnuniyet seviyesinde artış oluşturabileceğine dair ön kanıtlar sunmaktadır. Ayrıca BİE’nin, klinik uygulamalarda profesyoneller için, uygulanabilir yöntemlerden biri olabileceğini düşünmekteyiz.
.
Objective: This study aimed to examine the effect of Individualized Insight Training (IIT) on individuals with schizophrenia, on their level of insight, activity performance and satisfaction with the activities.
Methods: The study was conducted with 6 individuals diagnosed with schizophrenia by a psychiatrist. IIT was applied to all individuals once a week for a total of 16 sessions. Sociodemographic Information Form, Canadian Activity Performance Measure (COPM) and Schedule for Assessing the Three Components of Insight (SAI) were applied to the individuals (3 women, 3 men) before and after the training. Data were analyzed using the Wilcoxon test, one of the intergroup evaluation methods
Results: As a result of IIT, there was no statistically significant difference in the insight level (p=.027), performance level in activities (p=.026; p=.027; p=.039) and satisfaction level with activities (p=.026; p=.027; p=.042) of individuals with schizophrenia. It was observed that there was a significant change. In addition, their insight levels, activity performance and satisfaction with the activities improved significantly with IIT.
Conclusion: This research provides preliminary evidence that the development of insight in individuals with schizophrenia may increase the performance of individuals in daily living activities and the level of satisfaction with this performance. We also think that IIT may be one of the methods applicable for professionals in clinical practice.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2024 |
Submission Date | January 17, 2024 |
Acceptance Date | September 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 4 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License