Amaç: Dünya Sağlık Örgütü’nün verilerine göre son yıllarda parazitlerin sebep olduğu hastalıkların görülme sıklığı artış göstermektedir. Paraziter hastalıklar toplumun genelini ve özellikle de sağlık işkolunda çalışanların mesleki riskleri arasında önemli bir rol oynamaktadır. Bu çerçevede araştırmanın amacı, sağlık elamanı yetiştiren sağlık yüksekokullarında ve sağlık meslek yüksekokullarında okuyan öğrencilerin, yaygın olarak görülen paraziter hastalıklar ile ilgili tanılama, bulaş yolları, korunma yolları hakkında farkındalıklarının ve bilgi düzeylerinin değerlendirilmesidir.
Yöntem: Söz konusu amaca ulaşabilmek için elde edilen verilerin çözümlemesinde MAXQDA 2020 (20.4.0) programı ile içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda, hemşirelik ve tıbbi laboratuvar bölüm öğrencilerinin paraziter hastalıklar ve bulaş yollarına ilişkin ifade etmiş oldukları ortak noktalar; ekonomik etmenler, hijyen bilgisi, el yıkama sıklığı, alt yapı olanakları, çevresel etmenler ve ortak eşya kullanımı iken en yaygın karşılaştıkları paraziter hastalığın ise bit olduğunu ifade etmişlerdir. Tıbbi laboratuvar öğrencileri hemşirelik öğrencilerinden farklı olarak kıl kurdunun paraziter hastalık olduğunu, paraziter hastalıklardan korunmaya yönelik sebze ve meyvelerin yıkanması gerektiğini ayrıca paraziter hastalıkların fekal-oral ve solunum yoluyla da bulaştığını ifade etmişlerdir.
Sonuç: Genel olarak; gelecekte sağlık personeli olarak topluma hizmet sunmaya aday öğrencilerin yaklaşık üçte birinin paraziter hastalıklar hakkında yeterli bilgiye sahip oldukları gözlemlenmiştir. Bu konuda, ilerleyen sınıflarda meslek derslerine ek olarak temel derslere de yer verilmesi öğrencilerin temel bilgilerini canlı tutmak ve duyarlılıklarını artırmak açısından önemlidir.
Bu makale etik kurul izni “Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Rektörlüğü Sosyal Bilimler Bilimsel Araştırma Önerisi Etik Değerlendirme Kurulu’nun 17.03.2023 Tarihli; 2023/2 Toplantı numaralı 2023-1-39 sayılı kararı ile Etik Kurul Onayı almıştır.
Yok
Objective: As indicated by data from the World Health Organization, the prevalence of diseases attributable to parasitic infections has been on the rise in recent years. Parasitic diseases are a significant occupational risk for the general population, particularly those working in the healthcare sector. The purpose of this study was to assess the awareness and knowledge of students in health colleges and vocational schools of health regarding the diagnosis, transmission routes, and prevention methods of common parasitic diseases.
Method: In order to achieve this goal, content analysis method was used to analyze the data obtained.
Results: The study revealed that nursing and medical laboratory students commonly expressed economic factors, hygiene knowledge, hand washing frequency, infrastructure facilities, environmental factors, and the use of common items as important factors related to parasitic diseases and transmission routes. The most frequently encountered parasitic disease was lice. Medical laboratory students stated that pinworm is a parasitic disease, and that vegetables and fruits should be washed to protect against parasitic diseases. They also noted that parasitic diseases can be transmitted through the fekal and respiratory tracts. In contrast, nursing students did not mention pinworm as a parasitic disease or the importance of washing fruits and vegetables to prevent parasitic diseases.
Conclusion: Approximately one third of future health personnel candidates were observed to possess sufficient knowledge about parasitic diseases. To maintain their foundational knowledge and enhance their sensitivity, it is crucial to include basic courses alongside vocational courses in later grades.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2024 |
Submission Date | August 17, 2024 |
Acceptance Date | October 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 4 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License