Günümüzde oluşan trafik kazalarında hızlı bir şekilde hasar tespiti ve buna bağlı olarak hasar kayıtlarının tutulması gerekmektedir. Kazalarda oluşan trafik yoğunluğunu engellemek ve yolu hızlı bir şekilde trafiğe açmak için hasar tespit çalışmalarını hızlandırması önem arz etmektedir. Derin öğrenme teknolojileri hasarın büyüklüğünün hesaplanması, hasar durumunun gösterilmesi ve hasarın maddi boyutu hakkında çıkarımlar yapma konusunda çeşitli avantaj sağlamaktadır. Bu çalışmada sadece sigorta şirketlerinin ya da resmi kurumların sonuçları görmesi için değil, son kullanıcıya da hitap edecek ve oluşan kazaların hasar sınıfını ortaya çıkaracak bir karar destek sistemi amaçlanmıştır. Sunulan yazılım ile sadece kaza süreçlerinde değil, aynı zamanda araç alım-satımı yapılırken hızlı şekilde aracın maddi olarak değerinin belirlenmesinde objektif bir bakış açısı sunmayı amaçlar. Bu çalışmada, CNN alt modeli olan VGG16 tabanlı modelimizi kaggle platformu (5757 adet görüntü) üzerinden elde ettiğimiz veri seti üzerinde eğitim aşamasını geliştirilmiştir. VGG16 ile elde edilen araç nesne tespit oranımız %98, aracın hasarlı olup olmadığının doğruluk oranı %90, hasar oluşan bölgenin tespitini yaptığımız eğitimde elde edilen sonuçlar ise %70 ve son olarak hasarın seviyesini (düşük, orta ve yüksek) belirlediğimiz doğruluk oranı ise %66 olarak elde edilmiştir.
In today's traffic accidents, assessing the damage and keeping damage records quickly is necessary. It is crucial to accelerate damage assessment studies to prevent traffic congestion caused by accidents and open the road to traffic quickly. Deep learning technologies provide various advantages in calculating the magnitude of the damage, displaying the damage situation, and making inferences about the material extent of the damage. In this study, a decision support system is aimed not only for insurance companies or official institutions to see the results but also for the end user and to reveal the damage class of the accidents. The software offered aims to provide an objective perspective not only in accident processes but also in quickly determining the financial value of the vehicle when buying and selling the vehicle. In this study, the training phase of our VGG16-based model, a CNN sub-model, was developed on the data set we obtained from the Kaggle platform (5757 images). With VGG16, our vehicle object detection rate is 98%, the accuracy rate of whether the vehicle is damaged is 90%, the results obtained in the training in which we detect the damaged area is 70%, and finally, the accuracy rate in determining the level of damage (low, medium and high) is 66% has been obtained.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Computer Software |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 29, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | January 17, 2024 |
Acceptance Date | May 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
Journal of ESTUDAM Information is indexed by Index Copernicus, Google Scholar, ASOS Index and ROAD index.