The aim of this study is to investigate
whether students from 6 departments of the Faculty of Agriculture have adequate
information about pesticides and their environmental effects. This study was
carried out in the third and fourth grades belonging to Süleyman Demirel
University Agricultural Faculty, Plant Protection, Field Horticulture,
Agricultural Economics, Agricultural Biotechnology, Soil Science and Plant
Feeding Departments in 2017-2018 education period. Survey was conducted on a
total of 64 questions, 32 for diagnostic criteria for harmful organisms, 25 for
pesticides and 7 for environmental effects of these pesticides. 60 questions
that were not open ended were evaluated and the right answer was scored as
"1". When the average score was taken into consideration, the Plant
Protection Department (42,68 ± 7,20) was ranked first, followed by Agricultural
Biotechnology (32,44 ± 8,01), Field Crops (31,33 ± 4,27) Agricultural Economy
(29,25 ± 6,78), Soil Science and Plant Nutrition (27,10 ± 7,06) and Department
of Horticulture (21,19 ± 9,44). This study is the first study about the
pre-graduation knowledge levels of students about the harmful organisms,
diagnostic criteria, pesticides and the environmental effects of these
pesticides, and it is believed that it is necessary to repeat this research
periodically at all the departments that have been training in Agricultural
Engineering.
Pestisitlerin
bilinçsiz ve kontrolsüz kullanımı sonucu zararlı organizmalarda direnç
gelişmesi ve kalıntılar yoluyla insan sağlığına ve çevreye olumsuz etkileri
ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Ziraat Fakültesi bünyesinde yer alan 6
bölüme ait öğrencilerin pestisitler ve bunların çevre üzerindeki etkileri
hakkında yeterli bilgi birimine sahip olup olmadıklarını araştırmaktır. Bu
çalışma, 2017-2018 eğitim ve öğretim döneminde Süleyman Demirel Üniversitesi
Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri, Bitki Koruma, Tarla Bitkileri, Tarım
Ekonomisi, Tarımsal Biyoteknoloji, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme bölümlerine
ait 3. ve 4. Sınıfta bulunan toplam 146 öğrenci üzerinde, zararlı
organizmaların teşhis kriterleri için 32, pestisitler için 25 ve bu
pestisitlerin çevre üzerindeki etkileri için 7 adet soru olmak üzere toplamda
64 sorudan oluşan bir anket uygulanarak yürütülmüştür. Açık uçlu olmayan 60
soru değerlendirmeye alınmış, doğru yanıt “1” olarak puanlanarak değerlendirme
yapılmıştır. Puan ortalamaları ele alındığında ilk sırada Bitki Koruma Bölümü
(42,68±7,20) yer alırken, sırası ile Tarımsal Biyoteknoloji (32,44±8,01), Tarla
Bitkileri (31,33±4,27), Tarım Ekonomisi (29,25±6,78), Toprak Bilimi ve Bitki
Besleme (27,10±7,06) ve Bahçe Bitkileri Bölümü (21,19±9,44) gelmektedir. Tarım
alanında çalışan bireyler bitki koruma ürünlerinin çevre ve insan sağlığı
üzerindeki etkileri ile ilgili eğitilmelidirler. Bu çalışmada yer verilen
zararlı organizmalar, teşhis kriterleri, pestisitler ve bu pestisitlerin çevre
üzerindeki etkileri konuları hakkında öğrencilerin mezuniyet öncesi bilgi
seviyelerinin ölçümü ile ilgili ilk çalışma olup, Ziraat Mühendisliği eğitimi
verilen tüm fakültelerde belirli aralıklarda bu araştırmanın tekrarlanmasının
gerekli olduğuna inanılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 18, 2019 |
Submission Date | October 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
International Peer Reviewed Journal
The journal adopts Open Access Policy and does not request article proccessing charge (APC), article publishing charge or any other charges.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License