Bu araştırma,
Tıpta Uzmanlık Sınavı’na hazırlanan hekim ve hekim adayları arasında sınava
hazırlık sürecinde anksiyete ve depresyon görülme sıklıklarının belirlenmesi
amacıyla yapılmıştırBu araştırma
İstanbul’daki bir Tıpta Uzmanlık Sınavı Hazırlık Merkezi’nde eğitim alan 396
hekim ve hekim adayları katılmıştır. Katılımcılara Beck Depresyon Envanteri ve
Beck Anksiyete Ölçeği uygulanmıştırAraştırmaya katılan 396 kişinin %69.7’si henüz mezun
değildir. Katılımcıların %30.8’i
en az 1 defa sınava girmiştir. Ölçek sonuçlarına göre, katılımcıların
%49.5’inde depresif belirti varlığı, % 58.8’inde ise anksiyete belirtisi
varlığı bulunmaktadır. Mezunlarda depresif belirti varlığı %40.8, mezun
olmayanlarda ise %53.3 olarak hesaplanmıştır (p=0.029). Anksiyete belirtisi
varlığı yönünden karşılaştırıldığında ise, mezunlarda oran %70.8 iken, mezun
olmayanlarda ise %53.6’dır (p=0.002). Hedeflenen branşa göre, hem depresif
belirti varlığı hem de anksiyete belirtisi varlığının en az olduğu grup
‘’Alacağım puana göre tercihim netleşecek’’ yanıtını verenler olmuştur. Bu
grupta depresif belirti varlığı %36.6, anksiyete belirtisi varlığı %46.2’dir
(sırasıyla p<0.001 ve p=0.002). Girilen sınav sayısına göre depresif belirti varlığı en yüksek olarak
%54.0 oranında ‘’hiç girmeyenlerde’’, en az ise %28.6 oranında ‘’1 defa’’
girenlerde tespit edilmiştir. Anksiyete belirtisi varlığı ise, en yüksek olarak
%78.8 oranında ‘’2 defa’’ girenlerde en az ise %54.0 oranında ‘’hiç
girmeyenlerde’’ tespit edilmiştir (sırasıyla p=0.025 ve p=0.031).
Çalışmamıza katılanların
%49.5’inde depresif belirti, % 58.8’inde ise anksiyete belirtisi bulunmaktadır.
Cinsiyete göre karşılaştırıldığında, kadınlarda depresif belirti varlığı
erkeklere göre önemli düzeyde yüksek çıkmıştır. TUS, tıp fakültesi
öğrencilerinin önünde önemli bir hedef olarak bulunmaktadır. Hekimlerin meslek hayatları için çok önemli olan bir sınavın, ruh
sağlığı üzerinde olumsuz etkilerinin olması kaçınılmazdır.
The
aim of our study was to investigate the anxiety
and depression levels of doctors and interns during studying for examination
for speciality in medicine.
This research is a cross-sectional
study. 396 doctors and interns participated from one of the preparation course
for the exam in Istanbul. Beck Depression
Inventory and Beck Anxiety Scale were applied
to these participants.
Among 396
participants %69.7 of them have not graduated from their colleges yet. %30.8 of
all participants took the specialization
exam at least once. According to the scale results, %49.5 of all participants
carry depressive symptoms and this
percentage is %58.8 for those who have anxiety symptoms among all participants.
While %40.8 of participants who graduated from university have depression
symptoms, %53.3 of those who are still medical students carry depression
symptoms (p=0.0029). When it is compared according
to the existence of anxiety symptoms, the rates for former and latter ones are,
respectively, %70.8 and %53.6 (p=0.002). When it is based on aimed speciality,
those who gave respond as ‘’my exam score will shape my choice’’ have both the
least anxiety and depression levels among all group. In this group, the rates
for the existence of depression and anxiety symptoms are, respectively, %36.6
and %46.2 (respectively p<0.001 and p=0.002). When we consider the number of
taken exams, those who have not taken any specialization
exam before have the highest rate for the existence of depressive symptoms
(%54.0) and those who took this exam only once have the least ratio for the
existence of depressive symptoms (%28.6). In
terms of the existence of anxiety symptoms, those who took the specialization exam twice have the highest rate
(%78.8) and those who have not taken this
exam before have the least rate (%54.0) (respectively p=0.025 and p=0.031).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 18, 2019 |
Submission Date | October 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
International Peer Reviewed Journal
The journal adopts Open Access Policy and does not request article proccessing charge (APC), article publishing charge or any other charges.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License