Research Article
BibTex RIS Cite

ANXIETY AND DEPRESSION LEVELS OF DOCTORS DURING STUDYING FOR EXAMINATION FOR SPECIALTY IN MEDICINE - TIPTA UZMANLIK SINAVINA HAZIRLANAN HEKİMLERİN ANKSİYETE VE DEPRESYON DÜZEYLERİ

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 35 - 44, 18.01.2019
https://doi.org/10.35232/estudamhsd.475125

Abstract

Bu araştırma,
Tıpta Uzmanlık Sınavı’na hazırlanan hekim ve hekim adayları arasında sınava
hazırlık sürecinde anksiyete ve depresyon görülme sıklıklarının belirlenmesi
amacıyla yapılmıştırBu araştırma
İstanbul’daki bir Tıpta Uzmanlık Sınavı Hazırlık Merkezi’nde eğitim alan 396
hekim ve hekim adayları katılmıştır. Katılımcılara Beck Depresyon Envanteri ve
Beck Anksiyete Ölçeği uygulanmıştırAraştırmaya katılan 396 kişinin
%69.7’si henüz mezun
değildir. Katılımcıların %30.8’i
en az 1 defa sınava girmiştir. Ölçek sonuçlarına göre, katılımcıların
%49.5’inde depresif belirti varlığı, % 58.8’inde ise anksiyete belirtisi
varlığı bulunmaktadır. Mezunlarda depresif belirti varlığı %40.8, mezun
olmayanlarda ise %53.3 olarak hesaplanmıştır (p=0.029). Anksiyete belirtisi
varlığı yönünden karşılaştırıldığında ise, mezunlarda oran %70.8 iken, mezun
olmayanlarda ise %53.6’dır (p=0.002). Hedeflenen branşa göre, hem depresif
belirti varlığı hem de anksiyete belirtisi varlığının en az olduğu grup
‘’Alacağım puana göre tercihim netleşecek’’ yanıtını verenler olmuştur. Bu
grupta depresif belirti varlığı %36.6, anksiyete belirtisi varlığı %46.2’dir
(sırasıyla p<0.001 ve p=0.002). Girilen sınav sayısına göre depresif belirti varlığı en yüksek olarak
%54.0 oranında ‘’hiç girmeyenlerde’’, en az ise %28.6 oranında ‘’1 defa’’
girenlerde tespit edilmiştir. Anksiyete belirtisi varlığı ise, en yüksek olarak
%78.8 oranında ‘’2 defa’’ girenlerde en az ise %54.0 oranında ‘’hiç
girmeyenlerde’’ tespit edilmiştir (sırasıyla p=0.025 ve p=0.031). 

Çalışmamıza katılanların
%49.5’inde depresif belirti, % 58.8’inde ise anksiyete belirtisi bulunmaktadır.
Cinsiyete göre karşılaştırıldığında, kadınlarda depresif belirti varlığı
erkeklere göre önemli düzeyde yüksek çıkmıştır. TUS, tıp fakültesi
öğrencilerinin önünde önemli bir hedef olarak bulunmaktadır.
Hekimlerin meslek hayatları için çok önemli olan bir sınavın, ruh
sağlığı üzerinde olumsuz etkilerinin olması kaçınılmazdır.

References

  • 1) World Health Organization, Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates, 2017 http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/254610/1/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf (Accessed Date: 15.02.2017)
  • 2) Bruntland GH. Mental health in the 21st century. Bull World Health Organ. 2000;78:411.
  • 3) Cihan FG, Kutlu R, Karademirci MM. Occupational Future Concerns and Stress Management Conditions of Intern Doctors. JAREM. 2017;7(3):122-7.
  • 4) World Federation for Medical Education. The Edinburgh Declaration, Lancet. 1988;311(8068):464-470.
  • 5) Binbayı T, Direk N, Aker T, ve ark. Psychiatric Epidemiology in Turkey: Main Advances in Recent Studies and Future Directions. Turk Psikiyatri Derg. 2014;25(4):264-81
  • 6) Mayda AS, Şen M, Tekeli AH, ve ark. The Frequency Of Depressıve Symptoms In Students Of The Medıcal School Of Düzce Unıversıty And Its Relatıonshıp Wıth The Domınant Hand Summary. Gazi Tıp Derg. 2010;21(1):23-27
  • 7) Kırkpınar İ, Özer H, Coşkun İ, ve ark. Erzurum’daki üniversite öğrencilerinde CIDI/DSM-III-R ruhsal bozukluklarının yaşam boyu ve 12 aylık yaygınlığı. 3P Derg.. 1997;5(1):253-266.
  • 8) Compton MT, Carrera J, Frank E. Stress and depressive symptoms/Dysphoria among US medical students. J Nerv Ment Dis. 2008;196(12):891-897.
  • 9) Kutanis R, Tunç T, Tunç M. Tıpta Uzmanlık Eğiticileri ve Uzmanlık Öğrencileri TıptaUzmanlık Sınavı’nı (TUS) Nasıl Algılıyor? KUYEB Derg. 2011;11(4):1991-2004.
  • 10) Turan S, Uner S. Preparation for a postgraduate specialty examination by medical students in Turkey: processes and sources of anxiety. Teach Learn Med. 2015;27(1):27-36.
  • 11) Canbaz S, Sünter T, Aker S. Pekşen Y., Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Derg. 2007;17(1):15-19.
  • 12) Arnetz BB. Psychosocial challenges facing physicians of today. Sol Sci Med. 2001;52(2):203-213.
  • 13) Tayşi BN, Azizoğlu F, Perçinel S, Hasan HS. 1992-1993 Öğretim yılı intern doktorlarında Beck depresyon envanterine göre depresyon prevalansı. Toplum ve Hekim. 1994;9(2): 68-74.
  • 14) Yarış F, Topbaş M, Çan G. Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp fakültesi öğrencilerinin tıp eğitimi hakkındaki düşünceleri. Ondokuz Mayıs Univ Tıp Derg. 2001;18(4):223-31.
  • 15) Beck AT, Ward CH, Mendelson M, ve ark. An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry. 1961;4(2):561-71.
  • 16) Hisli N. Beck Depresyon Envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Turk Psikol Derg. 1989;7(23):3-13.
  • 17) Beck AT, Epstein N, Brown G, Steer RA. An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. J Consult Clin Psychol. 1988;56(6):893-7.
  • 18) Ulusoy M, Sahin NH, Erkmen H. Turkish Version of the Beck Anxiety Inventory: Psychometric Properties. J Cogn Psychother Int Q. 1998;12(1):163-172.
  • 19) Oncu B, Şahin T, Özdemir S, ve ark. Tıp Fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ve ilişkili etmenler. Kriz Derg. 2013;21(1-2-3):1-10.
  • 20) Doğan O, Doğan S, Çorapçıoğlu A, ve ark. Üniversite öğrencilerinde depresyon yaygınlığı ve bazı değişkenlerle ilişkisi. Cumhuriyet Üniv. Tıp Fak. Derg. 1994;16(2):148-151
  • 21) Yeniçeri N, Mevsim V, Özçakar N, ve ark. Tıp Eğitimi Son Sınıf Öğrencilerinin Gelecek Meslek Yaşamları ile İlgili Yaşadıkları Anksiyete ile Sürekli Anksiyetelerinin Karşılaştırılması. DE Univ Tıp Fak Derg. 2007;21(2):19-24
  • 22) General Directorate for Health Research. Ministry of Health: Health Statistics Yearbook 2016 https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/13183,sy2016turkcepdf.pdf?0 (Accessed Date: 20.02.2018)

ANXIETY AND DEPRESSION LEVELS OF DOCTORS DURING STUDYING FOR EXAMINATION FOR SPECIALTY IN MEDICINE - TIPTA UZMANLIK SINAVINA HAZIRLANAN HEKİMLERİN ANKSİYETE VE DEPRESYON DÜZEYLERİ

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 35 - 44, 18.01.2019
https://doi.org/10.35232/estudamhsd.475125

Abstract

The
aim of our study was
to investigate the anxiety
and depression levels of doctors and interns during studying for examination
for speciality in medicine.



This research is a cross-sectional
study. 396 doctors and interns participated from one of the preparation course
for the exam in Istanbul. Beck Depression
Inventory and Beck Anxiety Scale were applied
to these participants.



Among 396
participants %69.7 of them have not graduated from their colleges yet. %30.8 of
all participants took the specialization
exam at least once. According to the scale results, %49.5 of all participants
carry depressive symptoms and this
percentage is %58.8 for those who have anxiety symptoms among all participants.
While %40.8 of participants who graduated from university have depression
symptoms, %53.3 of those who are still medical students carry depression
symptoms (p=0.0029). When it is compared according
to the existence of anxiety symptoms, the rates for former and latter ones are,
respectively, %70.8 and %53.6 (p=0.002). When it is based on aimed speciality,
those who gave respond as ‘’my exam score will shape my choice’’ have both the
least anxiety and depression levels among all group. In this group, the rates
for the existence of depression and anxiety symptoms are, respectively, %36.6
and %46.2 (respectively p<0.001 and p=0.002). When we consider the number of
taken exams, those who have not taken any specialization
exam before have the highest rate for the existence of depressive symptoms
(%54.0) and those who took this exam only once have the least ratio for the
existence of depressive symptoms (%28.6). In
terms of the existence of anxiety symptoms, those who took the specialization exam twice have the highest rate
(%78.8) and those who have not taken this
exam before have the least rate (%54.0) (respectively p=0.025 and p=0.031).



%49.5 of all participants carry depressive symptoms
and %58.8 of all participants have anxiety symptoms in our study. When it is
compared focusing on sexes, women tend to have a significantly higher rate in terms
of the existence of depression symptoms than men.  Examination for a speciality in medicine is an important aim for medical students and
doctors. Because of the fact that this
exam is very crucial to medical students for their professional careers, it is
inevitable that this exam has some negative effects on their mental health
status.

References

  • 1) World Health Organization, Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates, 2017 http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/254610/1/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf (Accessed Date: 15.02.2017)
  • 2) Bruntland GH. Mental health in the 21st century. Bull World Health Organ. 2000;78:411.
  • 3) Cihan FG, Kutlu R, Karademirci MM. Occupational Future Concerns and Stress Management Conditions of Intern Doctors. JAREM. 2017;7(3):122-7.
  • 4) World Federation for Medical Education. The Edinburgh Declaration, Lancet. 1988;311(8068):464-470.
  • 5) Binbayı T, Direk N, Aker T, ve ark. Psychiatric Epidemiology in Turkey: Main Advances in Recent Studies and Future Directions. Turk Psikiyatri Derg. 2014;25(4):264-81
  • 6) Mayda AS, Şen M, Tekeli AH, ve ark. The Frequency Of Depressıve Symptoms In Students Of The Medıcal School Of Düzce Unıversıty And Its Relatıonshıp Wıth The Domınant Hand Summary. Gazi Tıp Derg. 2010;21(1):23-27
  • 7) Kırkpınar İ, Özer H, Coşkun İ, ve ark. Erzurum’daki üniversite öğrencilerinde CIDI/DSM-III-R ruhsal bozukluklarının yaşam boyu ve 12 aylık yaygınlığı. 3P Derg.. 1997;5(1):253-266.
  • 8) Compton MT, Carrera J, Frank E. Stress and depressive symptoms/Dysphoria among US medical students. J Nerv Ment Dis. 2008;196(12):891-897.
  • 9) Kutanis R, Tunç T, Tunç M. Tıpta Uzmanlık Eğiticileri ve Uzmanlık Öğrencileri TıptaUzmanlık Sınavı’nı (TUS) Nasıl Algılıyor? KUYEB Derg. 2011;11(4):1991-2004.
  • 10) Turan S, Uner S. Preparation for a postgraduate specialty examination by medical students in Turkey: processes and sources of anxiety. Teach Learn Med. 2015;27(1):27-36.
  • 11) Canbaz S, Sünter T, Aker S. Pekşen Y., Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Derg. 2007;17(1):15-19.
  • 12) Arnetz BB. Psychosocial challenges facing physicians of today. Sol Sci Med. 2001;52(2):203-213.
  • 13) Tayşi BN, Azizoğlu F, Perçinel S, Hasan HS. 1992-1993 Öğretim yılı intern doktorlarında Beck depresyon envanterine göre depresyon prevalansı. Toplum ve Hekim. 1994;9(2): 68-74.
  • 14) Yarış F, Topbaş M, Çan G. Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp fakültesi öğrencilerinin tıp eğitimi hakkındaki düşünceleri. Ondokuz Mayıs Univ Tıp Derg. 2001;18(4):223-31.
  • 15) Beck AT, Ward CH, Mendelson M, ve ark. An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry. 1961;4(2):561-71.
  • 16) Hisli N. Beck Depresyon Envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Turk Psikol Derg. 1989;7(23):3-13.
  • 17) Beck AT, Epstein N, Brown G, Steer RA. An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. J Consult Clin Psychol. 1988;56(6):893-7.
  • 18) Ulusoy M, Sahin NH, Erkmen H. Turkish Version of the Beck Anxiety Inventory: Psychometric Properties. J Cogn Psychother Int Q. 1998;12(1):163-172.
  • 19) Oncu B, Şahin T, Özdemir S, ve ark. Tıp Fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ve ilişkili etmenler. Kriz Derg. 2013;21(1-2-3):1-10.
  • 20) Doğan O, Doğan S, Çorapçıoğlu A, ve ark. Üniversite öğrencilerinde depresyon yaygınlığı ve bazı değişkenlerle ilişkisi. Cumhuriyet Üniv. Tıp Fak. Derg. 1994;16(2):148-151
  • 21) Yeniçeri N, Mevsim V, Özçakar N, ve ark. Tıp Eğitimi Son Sınıf Öğrencilerinin Gelecek Meslek Yaşamları ile İlgili Yaşadıkları Anksiyete ile Sürekli Anksiyetelerinin Karşılaştırılması. DE Univ Tıp Fak Derg. 2007;21(2):19-24
  • 22) General Directorate for Health Research. Ministry of Health: Health Statistics Yearbook 2016 https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/13183,sy2016turkcepdf.pdf?0 (Accessed Date: 20.02.2018)
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Research Article
Authors

Ömer Ataç 0000-0001-8984-9673

Osman Erol Hayran 0000-0002-9994-5033

Alişan Emreciksin

Publication Date January 18, 2019
Submission Date October 26, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 1

Cite

Vancouver Ataç Ö, Hayran OE, Emreciksin A. ANXIETY AND DEPRESSION LEVELS OF DOCTORS DURING STUDYING FOR EXAMINATION FOR SPECIALTY IN MEDICINE - TIPTA UZMANLIK SINAVINA HAZIRLANAN HEKİMLERİN ANKSİYETE VE DEPRESYON DÜZEYLERİ. ESTUDAM Public Health Journal. 2019;4(1):35-44.

International Peer Reviewed Journal

Crossref Content Registration logo


The journal adopts Open Access Policy and does not request article proccessing charge (APC), article publishing charge or any other charges.

by-nc.eu.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License