Purpose is to develop and validate a novel
patient satisfaction questionnaire for Turkish cancer patients. A questionnaire
has been constructed. The survey questions relate to patient satisfaction with
healthcare providers, medical care received and hospitals, in addition to
questions exploring the expectations of the patients about advanced care. 710
cancer patients participated in the survey from eight public hospitals in
Ankara. Both exploratory and confirmatory factor analysis have been employed to
verify the scale dimensions. A hypothetical model was evaluated by structural
equation modelling to determine the adequacy of goodness-of-fit to sample data.
The exploratory factor analysis identified three interpretable dimensions which
explained 92 per cent of the variance for the patient satisfaction. The
subscales derived from these factors were satisfaction from healthcare
providers; satisfaction from hospital and satisfaction from health service.
Each subscale had acceptable to excellent internal consistency (Cronbach’s
alpha ranged from 0.70–0.95). Structural equation modelling resulted in a
sufficient model fit of 19 items within three domains. This study developed and validated a reliable
patient satisfaction instrument for cancer patients in Turkey. The instrument showed excellent psychometric
properties, thus it can be incorporated into an existing hospital quality
monitoring system to monitor patient satisfaction.
Çalışmanın amacı, Türk kanser hastaları için
yeni bir memnuniyet anketi geliştirmektir. Anket soruları, hastaların ileri
düzey bakım konusundaki beklentilerini araştıran soruların yanı sıra sağlık
hizmeti sağlayıcıları, tıbbi bakım ve hastanelerdeki hasta memnuniyeti ile
ilgilidir. Ankara'daki sekiz devlet hastanesinden 710 kanser hastası
araştırmaya katıldı. Ölçek boyutlarını doğrulamak için açımlayıcı ve de
doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Bir hipotetik model, örnek verilere
uygunluğun yeterliliğini belirlemek için yapısal eşitlik modellemesi ile
değerlendirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi, hasta memnuniyeti için
varyansın yüzde 92'sini açıklayan üç yorumlanabilir boyut belirlemiştir. Bu
faktörlerden elde edilen alt ölçekler; sağlık hizmeti sağlayıcılarından
memnuniyet, hastane memnuniyeti ve sağlık hizmetlerinden memnuniyet. Her bir
alt ölçek mükemmel iç tutarlılık nedeniyle kabul edilebilirdi (Cronbach alfa
değeri 0.70-0.95 arasındaydı). Yapısal eşitlik modellemesi, üç alan dahilinde
19 maddeden oluşan uygun bir model oluşturmuştur. Bu çalışma, Türkiye'de kanser
hastaları için güvenilir bir hasta memnuniyeti aracını geliştirdi ve onayladı.
Ölçme aracı mükemmel psikometrik özellikler gösterdi, böylece hasta
memnuniyetini izlemek için mevcut bir hastane kalite izleme sistemine dahil edilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 18, 2019 |
Submission Date | November 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
International Peer Reviewed Journal
The journal adopts Open Access Policy and does not request article proccessing charge (APC), article publishing charge or any other charges.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License