In this study, it was aimed to measure the level of
knowledge of rational drug use of vocational school of social sciences students
(VS) and to evaluate their attitudes about this subject. The universe of this
descriptive and cross-sectional study was composed of the students of Fırat
University Social Sciences (N = 1151). In the first part of the questionnaire
sociodemographic features and questions about the behavior of rational drugs
were used, in the second part of the questionnaire Rational Drug Use Scale was
used. Of the 790 students enrolled in the study, 63.5% were in normal education
and the rest were in evening education. 61.6% of the students were in first
grade. 53.8% of the participants were women. The mean age of the students was
21,62 ± 3,98 (min: 18, max: 55). 10,1% of the participants use drugs
continuously and 48,9% of them think that it may be necessary to buy medicine
without being ill and keep them at home. 76.6% reported that they consulted the
physician in case of illness. 48.5% of the students take their medication until
the sickness is over. 47.5% of them use antibiotics without examination in
upper respiratory tract diseases. The mean score obtained from the rational
drug use scale of the students was 32,53 ± 5,82 (min: 14, max: 42). The mean
score of the women was higher than men's mean score and the mean score of the students
in the second grade was higher than that of the first grade students (p
<0.001). In the same way, the mean score of the students who are in normal
education is higher than that of evening education (p <0.05). The mean score
of the students who used drug continuously was found to be higher than the
students who did not use (p <0.05). The mean score of participants who buy
drugs for future needs although they were not sick was found to be lower than
the ones who did not buy drugs (p <0.0001). Students have a lack of
knowledge about rational drug use. Similarly, there are errors in drug use
behaviors. The presence of health courses containing information about rational
drug use in the education process may contribute to the rational drug use
behaviors of the students.
Bu çalışmada Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (MYO)
öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı bilgi düzeylerinin ölçülmesi ve bu
konudaki tutumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel
tipte olan bu araştırmanın evrenini; Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO
öğrencileri (N=1151) oluşturmuştur. Kullanılan anket formunun ilk kısmında
sosyodemografik özellikler, akılcı ilaç ile ilgili öğrencilerin davranışlarını
sorgulayan sorular ve ikinci kısımda “Akılcı İlaç Kullanımı Ölçeği” kullanılmıştır.
Çalışmaya alınan 790 öğrencinin %63,5’i normal öğretim, kalanı ikinci öğretim
görmektedir. Öğrencilerin %61,6’sı birinci sınıfta okumaktadır. Katılımcıların
%53,8’i kadındır. Öğrencilerin yaş ortalaması 21,62±3,98 (min: 18, maks: 55)
idi. Katılımcıların %10,1’i sürekli ilaç kullanmakta olup, %48,9’u gerekli olabileceği düşüncesiyle
hasta olmadan ilaç satın alıp evde bulundurmaktadır. %76,6’sı hastalık
durumunda hekime danıştığını bildirmiştir. Öğrencilerin %48,5’i hekimin vermiş
olduğu ilacı şikayeti geçene kadar almaktadır. %47,5’i ise üst solunum yolu
şikayetlerinde, muayene olmadan antibiyotik kullanmaktadır. Öğrencilerin akılcı
ilaç kullanımı ölçeğinden aldıkları ortalama puan 32,53±5,82 (min: 14, maks:
42)’dir. Kadınların puan ortalaması erkeklerden, ikinci sınıfta okuyan
öğrencilerin puan ortalaması birinci sınıfta okuyanlardan yüksek bulunmuştur
(p<0,001). Aynı şekilde normal öğretim gören öğrencilerin ortalaması ikinci
öğretimde olanlardan yüksektir (p<0,05). Sürekli ilaç kullanan öğrencilerin
puan ortalaması kullanmayan öğrencilerden fazla bulunmuştur (p<0,05). Hasta
olmadığı halde gerekli olabileceği düşüncesi ile ilaç alanların puan ortalaması
almayanlardan düşüktür (p<0,001). Öğrencilerin akılcı ilaç kullanımı
konusunda bilgi anlamında eksiklikleri bulunmaktadır. Aynı şekilde ilaç
kullanımı davranışları konusunda da hatalar olduğu görülmektedir. Eğitim
sürecinde akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi içeren sağlık derslerinin
olması, öğrencilerin akılcı ilaç kullanımı davranışlarına katkıda bulunabilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health, Environmental Health |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2020 |
Submission Date | April 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |
International Peer Reviewed Journal
The journal adopts Open Access Policy and does not request article proccessing charge (APC), article publishing charge or any other charges.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License