Üniversite öğrencilerinin mevcut ruhsal bozukluk semptomlarının ve bunların sosyodemografik faktörler ile olası ilişkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Kesitsel tipteki araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında üniversitede öğrenim görmekte olan lisans öğrencileri oluşturmaktır. Sınıf seviyesine göre tabakalandırılarak her fakülteden öğrenci sayısıyla orantılı olacak şekilde tabakalı rastgele örneklem yöntemi ile 814 katılımcı ile çalışmamız yürütülmüştür. Veriler gözlem altında katılımcılar tarafından doldurulan sosyodemografik özelliklere yönelik soru formu ve Kısa Semptom Envanteri (KSE) ile toplanmıştır. Veri analizinde Ki kare, Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Çok değişkenli analizde çoklu lineer regresyon kullanılmıştır. İstatiksel olarak, p<0,05 anlamlılık düzeyi olarak kabul edilmiştir. Katılımcıların %70,5’i (n=574) kadın, yaş ortalaması 21,04±1,64’tür. Katılımcıların fakültelere göre dağılımına bakıldığında %38,5’i (n=312) Tıp Fakültesi, %39’u (n=316) Sağlık Bilimleri Fakültesi, %22,5’i (n=182) Diş Hekimliği Fakültesi’ndendir. Birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıfların dağılımları ise sırasıyla %37,0 (n=297), %33,7 (n=270), %28,4 (n=228) ve %0,9’dur (n=7). Öğrencilerin yaşadıkları yer ve öğrenim gördükleri sınıf anksiyete durumu ile; kadın cinsiyet, yetersiz gelir ve üniversiteye yeni başlamak depresyon puanı ile ilişkili bulunmuştur (p<0,05). Gelirini yetersiz bulanlar ile üniversiteye yeni başlayanların olumsuz benlik ve karşıtlık puanları daha yüksek iken (p<0,05); kadınların ve 1.sınıfların somatizayon puanları da anlamlı olarak daha yüksek saptanmıştır (p<0,05). Çok değişkenli analiz sonuçlarına göre 3.sınıfta öğrenim görme, sigara kullanmama ve daha önce psikiyatrik tanı almama anksiyete için; erkek cinsiyet, 3.sınıfta öğrenim görme , gelirin yeterli olması, sigara kullanmama ve daha önce psikiyatrik tanı almama depresyon için; 3.sınıfta öğrenim görme, gelirin yeterli olması, sigara kullanmama ve daha önce psikiyatrik tanı almama olumsuz benlik ve karşıtlık puanları için koruyucu bulunmuşken; erkek cinsiyet, 3.sınıfta öğrenim görme, sigara kullanmama ve daha önce psikiyatrik tanı almama bedenselleştirme için koruyucu bulunmuştur (p<0,05). Üniversite öğrencilerinde ruhsal bozukluklar sık görülmektedir. Çalışmamızda öğrencilerin ruhsal durumları değerlendirilmiş ve ruhsal durumun pek çok faktör ile ilişkili olabileceği bulunmuştur. Üniversitedeki ilk yıllarında olan katılımcılarda daha fazla psikiyatrik belirti gözlenmektedir. Gelirini yetersiz bulan öğrencilerin depresyon, olumsuz benlik ve karşıtlık alt ölçek puanları daha yüksek bulunmuştur. Literatürde çalışmamıza benzer şekilde finansal stabilitesi olmayan ailelerde yetişen öğrencilerde depresyon ve anksiyete semptomlarının görülme olasılığı daha yüksek bulunmuştur. Depresyon ve bedenselleştirme için kadın cinsiyet riskli bulunmuştur. Literatürde tıp fakültesi öğrencilerinde yapılan bir çalışmada da kadın öğrencilerde psikolojik morbidite riski erkeklere göre 3 kat daha riskli bulunmuştur. Öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıf, sigara kullanımları ve daha önce psikiyatrik tanı almış olmaları tüm alt faktörler ile ilişkili bulunmuştur. Depresyon ve bedenselleştirme için ise kadın cinsiyet riskli olarak görünmektedir. Ayrıca gelir durumunu yetersiz bulma ile depresyon, olumsuz benlik ve karşıtlık durumları ilişkili bulunmuştur. Üniversite öğrencileri için psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinin geliştirilmesi problemlerin üstesinden gelmelerine yardımcı olabilecektir.
It was aimed to determine the current mental symptoms of students at university and their possible relationships with sociodemographic factors. The universe of this cross-sectional study is the undergraduate students at university in the 2018-2019 academic year. Our study was carried out with 814 participants by using stratified random sampling method in proportion to the number of students from each faculty by stratifying according to the class level. Data were collected with a questionnaire about sociodemographic characteristics and Brief Symptom Inventory (BSI) filled by the participants. Chi-square, Mann-Whitney U, and Kruskal Wallis tests were used for data analysis. Multiple linear regression was used in multivariate analysis. p<0.05 was considered statistically significant. 70.5% (n = 574) of the participants were women and the average age was 21.04 ± 1.64. Of the participants 38.5% (n=312) were from the Faculty of Medicine, 39% (n = 316) from the Faculty of Health Sciences and 22.5% (n=182) from the Faculty of Dentistry. The distribution of the first, second, third, and fourth grades were 37.0% (n=297), 33.7% (n=270), 28.4% (n=228) and 0.9% (n=7), respectively. Students’ living place and their class were found to be related to anxiety status; female gender, inadequate income, and starting college were found to be related to depression score (p<0.05). The negative self-perception and hostility scores of those who find the income inadequate and those who are 1st-grade students were higher (p<0.05). Somatization scores of women and 1st-grade students were also significantly higher (p<0.05). According to the results of multivariate analysis, 3rd-grade education, not smoking, and not having a psychiatric diagnosis were protective for anxiety; male gender, 3rd-grade education, sufficient income, not smoking, and not having a psychiatric diagnosis were protective for depression. Besides, 3rd-grade education, to have sufficient income, not to smoke, and not to have a psychiatric diagnosis were protective for negative self-perception and hostility scores. Male gender, being 3rd grade, not smoking, and not to have psychiatric diagnosis were found protective for somatization. Mental disorders are
common among university students. In our study, the mental states of the students were evaluated and it was found that the mental state could be related to many factors. More psychiatric symptoms are observed in the participants in their first year at the university. Depression, negative self, and hostility subscale scores of the students who found the income insufficient were found to be significantly higher. Similar to our study, students who were raised in families without financial stability were more likely to experience symptoms of depression and anxiety. Female sex was found risky for depression and somatization. In a study conducted by medical school students, the risk of psychological morbidity in female students was found to be 3 times more than men. Being 1st-grade student, smoking, and previous psychiatric diagnosis were found to be related to all sub-factors. For depression and somatization, the female gender appears to be risky. Also, depression, negative self, and hostility situations were found to be related with income. Improving psychological counseling and guidance services for university
students can help them overcome problems.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health, Environmental Health |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2020 |
Submission Date | March 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 3 |
International Peer Reviewed Journal
The journal adopts Open Access Policy and does not request article proccessing charge (APC), article publishing charge or any other charges.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License