BibTex RIS Cite

Mağaza Atmosferinin Satın Alma Davranışına Etkisi: Hazır Giyim Ve Gıda Perakendeciliği Üzerine Karşılaştırmalı Bir Uygulama

Year 2020, Issue: 1, 81 - 104, 30.09.2020
https://doi.org/10.47358/sentez.2020.5

Abstract

Son yıllarda değişen pazarlama dünyasıyla beraber perakende alanında pazarlama faaliyetlerinin tanımı da genişlemiş olup bu bağlamda perakende giyim ve gıda markalarında tüketicinin hizmet aldığı ve markayı tanıyabildiği, deneyimlediği alanlar olan mağazalar ve mağazaların atmosferik özelliklerinin öne çıkması satın alma davranışını büyük ölçüde etkilemiştir., çalışmanın teori bölümünde mağaza atmosferi ve satın alma davranışı konularıyla ilgili literatür taraması yapılmıştır. Araştırma bölümünde ise; mağaza atmosferinin tüketici satın alma davranışı üzerine etkisini belirlemek amacıyla hazırlanmış olan anket, tüketiciler tarafından cevaplandırılmıştır. 410 tüketicinin verdiği cevaplar sonucunda ortaya çıkan veriler SPSS paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Sonuç olarak, tüketicilerin satın alma sürecinde mağaza atmosferinden etkilendikleri ortaya koyulmuştur.

References

  • Absalan A. 2019 . Alışveriş Merkezinden Mağazalara İmaj Transferi: Urmia ve Erzurum’da Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi; Erzurum
  • Akturan U. 2007 . Tüketici Davranışlarına Yönelik Araştırmalarda Alternatif Bir Teknik: Etnografik Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 11 , 237- 252.
  • Altunışık R. Coşkun R. Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım, E. 2005 . Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı Sakarya Kitabevi.
  • Arslan M. ve Bayçu S. 2007 . Mağaza Atmosferi. Anadolu Üniversitesi Yayını. Eskişehir.
  • Babekoglu Y. 2000 . Tüketicilerin Demografik Özellikleri ve Bireysel Tutumların Sorumlu Tüketim Davranısları Üzerindeki Etkisi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi Anabilim Dalı Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara.
  • Bayar G. 2019 . Perakende Giyim Mağazalarında Mağaza Atmosferinin Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etkisi. Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Demirci F. 2000 . Perakendecilikte Mağaza Düzenlemesi. Beta Yayınları. Adana
  • Kalaycı Ş. 2008 . SPSS ile Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın Dağıtım 3. Baskı Ankara.
  • Kara K. 2011 . Mağaza Atmosferinin İçgüdüsel Satın Almaya Etkisi ve Hazır Giyim Sektöründe Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kaş İ. 2017 . Tüketicilerin Mağaza Atmosferi Algılarına Göre Anlık Satın Alma Davranışlarına İlişkin Farklılıkların Belirlenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İstanbul.
  • Kayri M. 2009 . Araştırmalarda Gruplar Arası Farkın Belirlenmesine Yönelik Çoklu Karşılaştırma Post-Hoc Teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 19 1 51-64.
  • Kocamaz T. ve Yalçın, M. 2003 . The Effect of Store Atmosphere Attributes on Store Loyalty Intentions of Hypermarket/Supermarket Customers. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi. XVIII 1 273-291.
  • Kotler P. 1974 . Atmospherics as a Marketing Tool. Journal of Retailing. 49 4 48-73.
  • Külter B. 2011 . Mağaza Özelliklerinin Perakendeci Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 7 14 163-182.
  • Mucuk İ. 2009 . Pazarlama İlkeleri. Türkmen Kitabevi. 17. Basım İstanbul.
  • Odabaşı Y. ve Barış. G. 2002 . Tüketici Davranışı. MediaCat Kitapları Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. İstanbul.
  • Papatya, N. 2005 . Tüketici Davranışları ile İlgili Motivasyon Modelleri: Bir Perakende İşletmesinde Temizlik ve Kişisel Bakım Ürünlerine Bağlı Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 10 1 221-240.
  • Penpece, D. 2006 . Tüketici Davranıslarını Belirleyen Etmenler: Kültürün Tüketici Davranısları Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Porter, S. S. ve Claycomb C. 1997 . The Influence of Brand Recognition on Retail Store Image. Journal of Product and Brand Management. 6 6 373-385.
  • Selçuk Tuzcuoğlu K. 1999 . Perakende Piyasalarında Dayanıksız Tüketim Ürünleri İle İlgili Gelişmeler- Bireysel Markalı Ürünlerde Satın Alma Davranışı. İstanbul Teknik Üniversitesi S.B.E. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Silverman, G. 2007 . Ağızdan Ağıza Pazarlama: Dünyanın En Güçlü Pazarlama Yönteminin 28 Sırrı. Çev. E. Orfanlı . Mediacat Yayınları. İstanbul.
  • Smith, P. C. ve Curnow R. 1966 . Arousal Hypothesis and the Effects of Music on Purchasing Behavior. Journal of Applied Psychology, 50 255-256.
  • Spies, K. Hesse, F. ve Loesch, K. 1997 . Store Atmosphere, Mood And Purchasing Behavior.International Journal of Research in Marketing 14 1 , 1-17.
  • Tabak B. İ., Özgen, Ö. ve Akyol B. 2005 . Süpermarket İmaj Kriterlerinin Değerlendirilmesi: İzmir İli Uygulaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 1 131-148.
  • Tacq, J. 1997 . Multivariate Analysis Techniques İn Social Science Research: From Problem To Analysis. USA Sage Publications Inc.
  • Turley,L. W. ve Chebat J. C. 2002 Linking Retail Strategy, Atmospheric Design and Shopping Behaviour. Journal of Marketing Management, 18 1-2 125-144.
  • Ural A. ve Kılıç, İ. 2011 . Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi, 3. Basım. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Wu C. S. 2015 . A Study on Consumers Attitude Towards Brand Image Athletes Endorsement, and Purchase Intention. International Journal of Organizational Innovation, 8, 2.
  • Yeniçeri T. 2005 . Tüketicilerin Mağaza İmajı Algılamaları ve Sosyodemografik Özelliklerinin Alışveriş Tutarları İtibariyle Karşılaştırılması. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 2 , 373- 393.
  • Yeniçeri T. ve Erten, E. 2008 . Mağaza Sadakat Programlarının Algılanması, Güven İlişkiyi Sürdürme İsteği ve Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 2 232-247.
  • Yıldırım Y. 2016 . Tüketicinin satın alma karar sürecinde bilgi kaynakları ve güvenirlikleri: Referans grubu olarak yakın çevrenin etkisinin incelenmesi. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7 1 214-231.
  • Yılmaz İ. 2007 . Otel İşletmelerinde Hizmet Kalitesinin Müşteriler ve Yöneticiler Açısından Ölçülmesi: İzmir Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi.

The Effect Of Store Atmosphere On Purchasing Behavior: A Comparative Study On Ready-To-Wear And Food Retailing

Year 2020, Issue: 1, 81 - 104, 30.09.2020
https://doi.org/10.47358/sentez.2020.5

Abstract

The definition of marketing activities in the retail area has been expanded along with the change of the marketing world in recent years; in this sense, the prominence of stores where the consumers get service and identify, experience the brands at retail clothing and food, atmospheric features of stores have been greatlyeffected the purchasing behavior.In the theory section of the study, the literature review was conducted about the store atmosphere and purchasing behavior topics. In the research section, the survey, which was prepared to determine the effect of store atmosphere on consumer purchasing behavior, was answered by the consumers. The data resulting from the responses of 410 consumers were analyzed with the help of SPSS package program. As a result, it was revealed that consumers were affected by the atmosphere during the purchasing process.

References

  • Absalan A. 2019 . Alışveriş Merkezinden Mağazalara İmaj Transferi: Urmia ve Erzurum’da Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi; Erzurum
  • Akturan U. 2007 . Tüketici Davranışlarına Yönelik Araştırmalarda Alternatif Bir Teknik: Etnografik Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 11 , 237- 252.
  • Altunışık R. Coşkun R. Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım, E. 2005 . Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı Sakarya Kitabevi.
  • Arslan M. ve Bayçu S. 2007 . Mağaza Atmosferi. Anadolu Üniversitesi Yayını. Eskişehir.
  • Babekoglu Y. 2000 . Tüketicilerin Demografik Özellikleri ve Bireysel Tutumların Sorumlu Tüketim Davranısları Üzerindeki Etkisi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi Anabilim Dalı Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara.
  • Bayar G. 2019 . Perakende Giyim Mağazalarında Mağaza Atmosferinin Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etkisi. Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Demirci F. 2000 . Perakendecilikte Mağaza Düzenlemesi. Beta Yayınları. Adana
  • Kalaycı Ş. 2008 . SPSS ile Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın Dağıtım 3. Baskı Ankara.
  • Kara K. 2011 . Mağaza Atmosferinin İçgüdüsel Satın Almaya Etkisi ve Hazır Giyim Sektöründe Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kaş İ. 2017 . Tüketicilerin Mağaza Atmosferi Algılarına Göre Anlık Satın Alma Davranışlarına İlişkin Farklılıkların Belirlenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İstanbul.
  • Kayri M. 2009 . Araştırmalarda Gruplar Arası Farkın Belirlenmesine Yönelik Çoklu Karşılaştırma Post-Hoc Teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 19 1 51-64.
  • Kocamaz T. ve Yalçın, M. 2003 . The Effect of Store Atmosphere Attributes on Store Loyalty Intentions of Hypermarket/Supermarket Customers. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi. XVIII 1 273-291.
  • Kotler P. 1974 . Atmospherics as a Marketing Tool. Journal of Retailing. 49 4 48-73.
  • Külter B. 2011 . Mağaza Özelliklerinin Perakendeci Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 7 14 163-182.
  • Mucuk İ. 2009 . Pazarlama İlkeleri. Türkmen Kitabevi. 17. Basım İstanbul.
  • Odabaşı Y. ve Barış. G. 2002 . Tüketici Davranışı. MediaCat Kitapları Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. İstanbul.
  • Papatya, N. 2005 . Tüketici Davranışları ile İlgili Motivasyon Modelleri: Bir Perakende İşletmesinde Temizlik ve Kişisel Bakım Ürünlerine Bağlı Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 10 1 221-240.
  • Penpece, D. 2006 . Tüketici Davranıslarını Belirleyen Etmenler: Kültürün Tüketici Davranısları Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Porter, S. S. ve Claycomb C. 1997 . The Influence of Brand Recognition on Retail Store Image. Journal of Product and Brand Management. 6 6 373-385.
  • Selçuk Tuzcuoğlu K. 1999 . Perakende Piyasalarında Dayanıksız Tüketim Ürünleri İle İlgili Gelişmeler- Bireysel Markalı Ürünlerde Satın Alma Davranışı. İstanbul Teknik Üniversitesi S.B.E. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Silverman, G. 2007 . Ağızdan Ağıza Pazarlama: Dünyanın En Güçlü Pazarlama Yönteminin 28 Sırrı. Çev. E. Orfanlı . Mediacat Yayınları. İstanbul.
  • Smith, P. C. ve Curnow R. 1966 . Arousal Hypothesis and the Effects of Music on Purchasing Behavior. Journal of Applied Psychology, 50 255-256.
  • Spies, K. Hesse, F. ve Loesch, K. 1997 . Store Atmosphere, Mood And Purchasing Behavior.International Journal of Research in Marketing 14 1 , 1-17.
  • Tabak B. İ., Özgen, Ö. ve Akyol B. 2005 . Süpermarket İmaj Kriterlerinin Değerlendirilmesi: İzmir İli Uygulaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 1 131-148.
  • Tacq, J. 1997 . Multivariate Analysis Techniques İn Social Science Research: From Problem To Analysis. USA Sage Publications Inc.
  • Turley,L. W. ve Chebat J. C. 2002 Linking Retail Strategy, Atmospheric Design and Shopping Behaviour. Journal of Marketing Management, 18 1-2 125-144.
  • Ural A. ve Kılıç, İ. 2011 . Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi, 3. Basım. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Wu C. S. 2015 . A Study on Consumers Attitude Towards Brand Image Athletes Endorsement, and Purchase Intention. International Journal of Organizational Innovation, 8, 2.
  • Yeniçeri T. 2005 . Tüketicilerin Mağaza İmajı Algılamaları ve Sosyodemografik Özelliklerinin Alışveriş Tutarları İtibariyle Karşılaştırılması. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 2 , 373- 393.
  • Yeniçeri T. ve Erten, E. 2008 . Mağaza Sadakat Programlarının Algılanması, Güven İlişkiyi Sürdürme İsteği ve Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 2 232-247.
  • Yıldırım Y. 2016 . Tüketicinin satın alma karar sürecinde bilgi kaynakları ve güvenirlikleri: Referans grubu olarak yakın çevrenin etkisinin incelenmesi. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7 1 214-231.
  • Yılmaz İ. 2007 . Otel İşletmelerinde Hizmet Kalitesinin Müşteriler ve Yöneticiler Açısından Ölçülmesi: İzmir Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Tevfik Şükrü Yapraklı This is me

Meryem Orhan This is me

Publication Date September 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 1

Cite

APA Yapraklı, T. Ş., & Orhan, M. (2020). Mağaza Atmosferinin Satın Alma Davranışına Etkisi: Hazır Giyim Ve Gıda Perakendeciliği Üzerine Karşılaştırmalı Bir Uygulama. ETÜ Sentez İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi(1), 81-104. https://doi.org/10.47358/sentez.2020.5