Research Article
BibTex RIS Cite

INTERNET -BASED PRONUNCIA TION TEACHING: BENEFITS, OBSTACLES AND RECOMMENDATIONS

Year 2010, Volume: 1 Issue: 1, 141 - 160, 01.04.2010

Abstract

Bu makale Bilgisayar Destekli Telaffuz Öğretiminin (BDTÖ) tarihini sunmakta,
telaffuz öğretimi ile ilgili mevcut BDTÖ araçlarının stnırlılıklarını açıklamakta, telaffuz
öğrenimi ve öğretiminde eğitsel bir araç olarak interneti betimlemekte, internet
kullanımı ile ilgili güçlükleri ve dil öğretmenleri için yapılan bazı tavsiyeleri
sıralamakta, ve sonuç olarak artan sayıda İngilizce öğretmeninin amaç dile ait telaffuzu
öğretmek için internet kullandığı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki yükseköğretim
bağlamını düşünerek ve tekerleme, ses aygıtı diyagramları, ünlü ve ünsüz ses tabloları,
video animasyonları, fonetik transkripsiyon egzersizleri ve doğal metinler gibi birçok
elektronik kaynağı dil öğretmenlerinin programlarına ve derslerine eklemenin önemini
vurgulayarak, internetin telaffuz öğretimindeki rolünü ôzetlemektedir. Ayrıca örnek bir
ihtiyaç ve art bilgi ölçme sormacası ve 15 haftalık bir telaffuz dersinin tanımı makalenin
sonundaki ekler bölümünde yer almaktadır.

INTERNET -BASED PRONUNCIA TION TEACHING: BENEFITS, OBSTACLES AND RECOMMENDATIONS

Year 2010, Volume: 1 Issue: 1, 141 - 160, 01.04.2010

Abstract

This paper presents an overview of Computer Assisted Pronunciation Teaching
(CAPT), expounds limitations of available CAPT tools for pronunciation teaching,
deseribes the internet as an instructional tool for pronunciation learning and teaching,
lists the obstacles to internet use as well as some recommendations made for language
teachers, and finally summarizes the role of the internet in pronunciation training by
considering the higher education context in North Cyprus in which an increasing
number of foreign language teachers have begun to use the internet for teaching L2
pronunciation by stressing the prominence of incorporating a wide variety of online
resources, such as tongue twisters, vocal tract diagrams, vowel and consonant charts,
video animations, phonetic transcription exercises, and authentic texts into their
programs and courses. In addition, a sample needs and background knowledge
assessment questionnaire and a week by week description of a 15 week pronunciation
course are included in the appendixes seetion at the end of the paper.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research
Authors

Sibel Hişmanoğlu This is me

Publication Date April 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Hişmanoğlu, S. . (2010). INTERNET -BASED PRONUNCIA TION TEACHING: BENEFITS, OBSTACLES AND RECOMMENDATIONS. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 141-160.

Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Sosyal Bilimler Dergisi haziran ve aralık aylarında olmak üzere yılda iki defa yayınlanan iki hakemli bir dergidir. Derginin yelpazesi toplum bilimlerinin tüm disiplinlerini ve dallarını kapsamaktadır. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi yalnızca Türkçe ve İngilizce makaleleri kabul etmektedir.  http://euljss.eul.edu.tr/euljss/