The main purpose of this research was to examine the job satisfaction, motivation and organizational commitment levels of academicians at public and private universities in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Within the scope of the research, a working group was formed from academics working at universities in the Nicosia district of the Turkish Republic of Northern Cyprus in the 2022-2023 academic year. The research was carried out with the participation of 100 volunteer academics. "Personal Information Form", "Professional Motivation Survey for Academicians", "Organizational Commitment Scale" and "Job Satisfaction Scale" were applied to the academics participating in the research for the purpose of data collection. In the analysis of the data obtained; Descriptive, One-Sample Kolomogorov-Smirnov Test, Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis H Test and Bonferroni analyzes were used when there was a significant difference between the two groups. According to the data obtained, 83.8% of the academicians working at universities in the Nicosia district of the Turkish Republic of Northern Cyprus are male, 47.7% are between the ages of 20-29, 52.3% are lecturers, 88.3% are male working at a private university, 91.9% of them work at the faculty, organizational commitment scale general scores, academic motivation scale general and job satisfaction levels are at "medium level" and academicians are in the 20-29 age group and 40-49 age group. It was determined that there was a significant difference, and there was no statistically significant difference between title, length of employment in the profession, gender, type of university, unit, department and scale scores. It is suggested that research examining academicians' job satisfaction, motivation and organizational commitment levels should be conducted with comprehensive groups.
Bu araştırmanın temel amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde devlet ve özel üniversitelerindeki akademisyenlerin iş doyumu, motivasyonu ve örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesini sağlamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamında 2022-2023 eğitim-öğretim yılında
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Lefkoşa ilçesindeki üniversitelerde görev yapan akademisyenlerden bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Araştırma 100 gönüllü akademisyenin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan akademisyenlere veri toplama amacı ile “Kişisel Bilgi Formu”, “Akademisyenlere Yönelik Mesleki Motivasyon Anketi”, “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” ve “İş Tatmini Ölçeği” uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde; betimsel, One-Sample Kolomogorov-Smirnov Testi, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi ve İki grup arasında anlamlı farklılık çıktığında Bonferroni analizleri kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Lefkoşa ilçesindeki üniversitelerde görev yapan akademisyenlerin, %83,8’inin erkek, %47,7’sinin 20-29 yaş aralığında, %52,3’ünün öğretim görevlisi, %88,3’ünün özel üniversitede görevli olduğu, %91,9’u fakültede çalıştığı, örgütsel bağlılık ölçeği genel puanları, akademik motivasyon ölçeği genel ve iş tatmin düzeylerinin “orta düzeyde” olduğu ve akademisyenlerin 20-29 yaş grubunda bulunan akademisyenler ile 40-49 yaş grubundaki akademisyenler arasında anlamlı farkın olduğu, unvan, meslekte çalışma süresi, cinsiyet, üniversite türü, çalıştıkları birim, bölüm ve ölçek puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farkın olmadığı saptanmıştır. Akademisyenlerin iş doyumu, motivasyonu ve örgütsel bağlılık düzeylerini inceleyen araştırmaların kapsamlı gruplarla yapılması gerektiği önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Development Studies (Other) |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2024 |
Submission Date | December 11, 2023 |
Acceptance Date | January 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 2 |
Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Sosyal Bilimler Dergisi haziran ve aralık aylarında olmak üzere yılda iki defa yayınlanan iki hakemli bir dergidir. Derginin yelpazesi toplum bilimlerinin tüm disiplinlerini ve dallarını kapsamaktadır. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi yalnızca Türkçe ve İngilizce makaleleri kabul etmektedir. http://euljss.eul.edu.tr/euljss/