Amaç: Bu çalışmada biri tıp diğeri mühendislik öğrencilerinden oluşan iki grubun hayvanların farklı nedenlerle öldürülmesi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlandı.Gereç ve Yöntem: Toplamda 274 Cumhuriyet Üniversitesi öğrencisinden elde edilen veriler değerlendirildi. Araştırmada kullanılan anket formu araştırıcılar tarafından geliştirildi. Hayvan öldürülmesinin yaygın olarak rastlanan 11 nedeni sıralandı ve katılımcılardan bunları uygun bulma derecelerini en az uygun buldukları için 1, en çok uygun buldukları için 10 puan olacak şekilde 1’den 10’a kadar puan belirtmeleri istendi. Her iki grubun tanımlayıcı değerlendirmeleri yapıldı. İfadelerin puan ortalamaları bazında tıp ve mühendislik öğrencileri arasındaki fark Ki-kare testi, T testi ve Mann Whitney-U testi ile değerlendirildi. Bulgular: Tüm katılımcılar bazında en yüksek puan alan seçenekler, hayvanı dini inanç gereği kurban etme (8.68), kasaplık hayvandan et üretme (8.35) ve sağlık sorunu nedeniyle acı çeken hayvana ötanazi uygulamadır (7.60). En düşük puan ortalaması ise kürkü ya da derisi giysi üretiminde kullanılmak üzere yetiştirilen hayvanların öldürülmesi seçeneğine aittir (2.84). Tıp ve benzeri alanlarda, laboratuar eğitimi çerçevesinde kullanılan deney hayvanlarının öldürülmesi tıp öğrencileri tarafından daha yüksek (7.93), mühendislik öğrencileri tarafından daha düşük (6.84) oranda benimsenmekte ve gruplar arasında istatistik açıdan anlamlı fark bulunmaktadır (p=0.009) Öneri: Katılımcıların bir hayvan öldürme uygulamasını benimsenebilir bulma derecesi ilgili uygulamanın sağladığı yarar ölçüsünde yükselmekte ve içerdiği acımasızlık ölçüsünde düştüğü ifade edilebilir.
Aim: The study aims to determine and compare the views of medicalschool and engineeringschool students about the killing of animals for various reasons and ways. Materials and Methods: The data evaluated were obtained from 274 students attending Cumhuriyet University. The questionnaire used in the study was developed by the researchers. The most common 11 reasons for killing animals are listed. The participants were asked to arrange them from the one they considered the least appropriate to the one they considered the most appropriate and to score them ranging from 1 to 10, respectively. Descriptive assessments of the two groups were performed. The difference between the mean scores of the students was assessed with the chi-square test, t-test and Mann-WhitneyU. Results: The highest mean scores are as follows: sacrificing an animal due to religious beliefs (8.68), slaughtering domestic livestock for food (8.35), and practicing euthanasia on an animal suffering due to health problems (7.60). The lowest mean score was obtained from the questionnaire was for the item that an animal is killed for its fur or hide (2.84). Medical students(7.93) agreed to the killing of experimental animals in a laboratory setting for the training of students in medicine or other areas more than did the engineering students (6.84, p=0.009). Conclusions: Acceptability of an animal killing practice among the participants increases with its utility and decreases with its cruelty.
Other ID | JA62AM53KG |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 30 Issue: 4 |