Education systems must have the flexibility to maintain social stability and solidarity both in times of routine functioning and in times of crisis. In today's world where crises such as health, economy and migration are widespread, it is inevitable that education policies are redesigned to adapt to these uncertainties. In this context, the interaction of international policy recommendations and local practices is becoming increasingly critical. Therefore, this study aims to examine the potential transformations that the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) education system may undergo in line with these scenarios by taking the four possible educational scenarios presented in the OECD's ‘Back to the Future of Education’ report as a theoretical basis. Using document analysis, the study analyzed the TRNC National Education Law, the Teachers' Law, policy documents of education unions, and media coverage of crisis periods. The findings show that there are structural deficits in the TRNC education system in terms of resilience to crises in areas such as governance, digital infrastructure, teacher competencies and social inequalities. The role of trade unions, the multidimensional role of teachers, and the limits of existing legislation are particularly highly relevant to the ‘Schooling Extended’ and ‘Schools as Learning Hubs’ scenarios. The study recommends updating policy documents, redefining the roles of teachers, institutionalizing the contributions of trade unions and adapting OECD scenarios to the local context. In this way, the TRNC education system can be made more resilient to unforeseen crisis conditions.
Education in Times of Crises OECD Education Scenarios Education Policy Turkish Republic of Northern Cyprus
Eğitim sistemleri hem rutin işleyiş dönemlerinde hem de kriz anlarında toplumsal istikrarı ve dayanışmayı sürdürebilecek esnekliğe sahip olmalıdır. Sağlık, ekonomi, göç gibi krizlerin yaygınlaştığı günümüz dünyasında, eğitim politikalarının bu belirsizliklere uyum sağlayacak biçimde yeniden tasarlanması kaçınılmazdır. Bu bağlamda, uluslararası politika önerileri ve yerel uygulamaların etkileşimi giderek daha kritik hâle gelmektedir. Dolayısıyla bu çalışma, OECD’nin ‘Eğitimin Geleceğine Dönüş’ başlıklı raporunda sunulan dört olası eğitim senaryosunu kuramsal bir zemin olarak ele alarak, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) eğitim sisteminin bu senaryolar doğrultusunda geçirebileceği potansiyel dönüşümleri incelemeyi amaçlamaktadır. Doküman analizi yöntemiyle yürütülen araştırmada, KKTC Milli Eğitim Yasası, Öğretmenler Yasası, eğitim sendikalarının politika belgeleri ve kriz dönemlerine ilişkin medya içerikleri analiz edilmiştir. Bulgular, KKTC eğitim sisteminde krizlere karşı dayanıklılık açısından yönetişim, dijital altyapı, öğretmen yeterlikleri ve toplumsal eşitsizlikler gibi alanlarda yapısal açıklar olduğunu göstermektedir. Sendikaların rolü, öğretmenlerin çok boyutlu görevleri ve mevcut mevzuatın sınırları, özellikle ‘Genişleyen Okullaşma’ ve ‘Öğrenme Merkezleri Olarak Okullar’ senaryolarıyla yüksek düzeyde örtüşmektedir. Çalışma, politika belgelerinin güncellenmesini, öğretmenlerin rollerinin yeniden tanımlanmasını, sendikaların katkılarının kurumsallaştırılmasını ve OECD senaryolarının yerel bağlamda uyarlanmasını önermektedir. Bu sayede KKTC eğitim sistemi, öngörülemeyen kriz koşullarına karşı daha dirençli hale getirilebilir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Education Management |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | July 30, 2025 |
| Acceptance Date | October 31, 2025 |
| Publication Date | December 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 2 |