Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye'de Cezaevlerinde Uygulanan Eğitim Politikaları

Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 42 - 53, 31.12.2020

Abstract

Bu çalışma ile Türkiye’de ki cezaevlerinde uygulanan eğitim politikaları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada genel tarama modellerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Bu konuda Türkiye’de ki cezaevlerinde eğitim ile ilgili mevzuat, MEB istatistikleri, TÜİK cezaevi istatistikleri ve alan yazın incelenmiştir. Çalışma sonuçlarına göre Türkiye’de ceza infaz kurumları olarak; açık ceza infaz kurumları, kapalı ceza infaz kurumları, yüksek güvenlikli kapalı ceza infaz kurumları, çocuk kapalı ceza infaz kurumları, gençlik kapalı ceza infaz kurumları, gözlem ve sınıflandırma merkezleri, çocuk eğitim evleri bulunmaktadır. Türkiye’de cezaevlerinde I ve II. kademe eğitimi başarı kursları, açık ilköğretim okulu, açık öğretim lisesi, açık öğretim fakültesi, mesleki eğitim çalışmaları, sosyal - kültürel faaliyetler, kütüphane ve kitaplık faaliyetleri, dinî ihtiyaçların karşılanması eğitim faaliyetleri yapılmaktadır. 2018 yılı itibariyle 35 bin tutuklu ve hükümlü eğitim hakkından yararlanmaktadır. Türkiye’de cezaevlerinde eğitim faaliyetleri için eğitim hukuku mevzuatının ulusal ve uluslararası düzeyde yeterli olduğu ancak sürekli geliştirilmeye ihtiyaç duyduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cezaevlerinde ki eğitim faaliyetlerinin etkililiğini arttırmak için MEB ile üniversiteler, sivil toplum örgütleri ve belediyeler arasında işbirliği protokolü düzenlenmeli ve var olanlar güçlendirilmelidir.

References

  • Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği. (2012). 1 Mayıs 2020 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Adalet Bakanlığı. (2020). 11 Mayıs 2020 tarihinde https://www.adalet.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Akyüz, E. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Ş. Şule Erçetin-Necmettin Tozlu (Ed.), Eğitimin Hukuki Temelleri. (s. 65-112). Ankara: Hegem Yayınları.
  • Balaban, Ö., Özen, S. (2015). Ceza İnfaz Kurumlarındaki Tutuklu ve Hükümlülerin Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Algıları: T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu Örneği. Çalışma İlişkileri Dergisi, 6 (1), 37-52.
  • Burdurecik, (2020). Burdur E Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu, Eğitim Birimi, 11 Mayıs 2020 tarihinde http://www.burdurecik.adalet.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceza İnfaz Kurumları Kütüphane ve Kitaplık Yönergesi, (2005). 10 Mayıs 2020 tarihinde https://www.adalet.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi ile Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Tüzük, (2006). 15 Mayıs 2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun. (2004), 15 Mayıs 2020 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü Genç ve Yetişkin Hükümlü ve Tutukluların Eğitim ve İyileştirilme İşlemleri ve Diğer Hükümler
  • Hakkında Genelge, (27. 07. 2007). 10 Mayıs 2020 tarihinde https://www.adalet.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Davis, L. M., Bozick, R., Steele, J.L., Saunders, J., Miles, J.N.V. (2013), Evaluating the Effectiveness of Correctional Education: A Meta-Analysis of Programs That Provide Education to Incarcerated Adults. 1 Mayıs 2020 tarihinde https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR266.html adresinden alındı.
  • Demir, G. (2011). Ceza İnfaz Kurumu Kütüphaneleri ve Türkiye’de Durum. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekinci, B., Eren, M. (2015). Mahpus Hakları El Kitabı (1. Baskı). İstanbul: TCPS.
  • Gökduman, Ö. (2011). Ceza İnfaz Kurumlarında Eğitimin Önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kamer, V. K. (2012). Ceza İnfaz Kurumlarında Eğitim Çalışmaları. Adalet Dergisi, 44, 14-26.
  • Karaman Kepenekci, Y., Taşkın, P. (2017). Eğitim Hukuku. Ankara: Siyasal.
  • Kırklareli. (2020), Kırklareli E Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu, Eğitim Birimi,10 Mayıs 2020 tarihinde http://www.kirklareliecik.adalet.gov.tr/egtm.htm adresinden alındı.
  • Levent, A.F., Övür Dönmez, M. (2019). Eğitim Hukuku. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Mavi, S. (2019). Cezaevinde Annesiyle Kalan Çocukların Gelişim Sürecine Cezaevi Koşullarının Etkisi ve Sosyal Hizmet Yaklaşımları (Yüksek Lisans Tezi). Yalova Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yalova.
  • Önal, H. İ. (1984). Cezaevlerine Halk Kütüphanesi Hizmetleri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. 15 Mayıs 2020 tarihinde http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/Cezaevlerine%20halk%20k%C3%BCt%C3%BCphanesi%20hizmetleri.pdf adresinden alındı.
  • Özdemir, Ş. (1998). Cezaevlerinde Din Eğitimi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özgenç, İ., Üzülmez, İ. (Ed.) (2012). Ceza Hukukuna Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Saldırım, M. (2004). Uluslararası Hukuk Açısından Türkiye'deki Tutuklu ve Hükümlülerin Eğitim Hakkı. 8 Mayıs 2020 tarihinde http://saldirim.com/yeni/?p=199 adresinden alındı.
  • Selamet, K. (2015). Türkiye Hapishanelerinde Öğrenci Olmak ve Öğrenim Hakkı. 8 Mayıs 2020 tarihinde http://tcps.org.tr/?q=node/310 adresinden alındı.
  • Şen, Ş. (2016). Ceza İnfaz Kurumlarında Verilen Eğitim Faaliyetlerinin Yaşam Boyu Öğrenme Açısından Değerlendirilmesi (Zonguldak İli Örneği) ( Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi/Eğitim Bilimleri, Bartın.
  • Türk Dil Kurumu, (2019). 28 Aralık 2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Türk Dil Kurumu, (2020). 15 Nisan 2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2020). 15 Nisan 2020 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/Start.do adresinden alındı.
  • Yanar, A., Erdoğan, Z., Kayabaşı, N., Söylemezoğlu, F. (2013). Tutuklu ve Hükümlülere El Sanatları Eğitimi Verilmesi ve Sonuçlarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 57-66.
  • Yaylalı, Ç., Konuk, M. (2016). Kapalı Cezaevlerinde Mahkûmların El Sanatı Etkinlikleri ve Pozitif Değerlendirme Sonuçları. 5th International Vocational Schools Symposium – Prizren, 74-80.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Prison_education, 1 Mayıs 2020 tarihinde ulaşıldı.
  • https://www.memurlar.net/haber/792223/35-bin-tutuklu-ve-hukumlu-egitim-hakkina-kavustu.html, 1 Mayıs 2020 tarihinde ulaşıldı.
  • https://www.researchgate.net/profile/Evrim_Kabukcu/publication/318300188_Geleneksel_Turk_El_Sanatlarindan_Ebru_ile_Uretilen_Modernize_Edilmis_Ipek_Giysi_Formlari/links/59616160aca2728c11eae74a/Geleneksel-Tuerk-ElSanatlarindan Ebru ile Ueretilen Modernize Edilmis Ipek Giysi Formlari.pdf#page=82, 1 Mayıs 2020 tarihinde ulaşıldı.
  • https://www.researchgate.net/publication/47333120_Cezaevlerine_Halk_Kutuphanesi_Hizmetleri, 1 Mayıs 2020 tarihinde ulaşıldı. www.memurlar.net. 11 Mayıs 2020 tarihinde ulaşıldı.
Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 42 - 53, 31.12.2020

Abstract

References

  • Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği. (2012). 1 Mayıs 2020 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Adalet Bakanlığı. (2020). 11 Mayıs 2020 tarihinde https://www.adalet.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Akyüz, E. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Ş. Şule Erçetin-Necmettin Tozlu (Ed.), Eğitimin Hukuki Temelleri. (s. 65-112). Ankara: Hegem Yayınları.
  • Balaban, Ö., Özen, S. (2015). Ceza İnfaz Kurumlarındaki Tutuklu ve Hükümlülerin Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Algıları: T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu Örneği. Çalışma İlişkileri Dergisi, 6 (1), 37-52.
  • Burdurecik, (2020). Burdur E Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu, Eğitim Birimi, 11 Mayıs 2020 tarihinde http://www.burdurecik.adalet.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceza İnfaz Kurumları Kütüphane ve Kitaplık Yönergesi, (2005). 10 Mayıs 2020 tarihinde https://www.adalet.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi ile Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Tüzük, (2006). 15 Mayıs 2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun. (2004), 15 Mayıs 2020 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü Genç ve Yetişkin Hükümlü ve Tutukluların Eğitim ve İyileştirilme İşlemleri ve Diğer Hükümler
  • Hakkında Genelge, (27. 07. 2007). 10 Mayıs 2020 tarihinde https://www.adalet.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Davis, L. M., Bozick, R., Steele, J.L., Saunders, J., Miles, J.N.V. (2013), Evaluating the Effectiveness of Correctional Education: A Meta-Analysis of Programs That Provide Education to Incarcerated Adults. 1 Mayıs 2020 tarihinde https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR266.html adresinden alındı.
  • Demir, G. (2011). Ceza İnfaz Kurumu Kütüphaneleri ve Türkiye’de Durum. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekinci, B., Eren, M. (2015). Mahpus Hakları El Kitabı (1. Baskı). İstanbul: TCPS.
  • Gökduman, Ö. (2011). Ceza İnfaz Kurumlarında Eğitimin Önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kamer, V. K. (2012). Ceza İnfaz Kurumlarında Eğitim Çalışmaları. Adalet Dergisi, 44, 14-26.
  • Karaman Kepenekci, Y., Taşkın, P. (2017). Eğitim Hukuku. Ankara: Siyasal.
  • Kırklareli. (2020), Kırklareli E Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu, Eğitim Birimi,10 Mayıs 2020 tarihinde http://www.kirklareliecik.adalet.gov.tr/egtm.htm adresinden alındı.
  • Levent, A.F., Övür Dönmez, M. (2019). Eğitim Hukuku. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Mavi, S. (2019). Cezaevinde Annesiyle Kalan Çocukların Gelişim Sürecine Cezaevi Koşullarının Etkisi ve Sosyal Hizmet Yaklaşımları (Yüksek Lisans Tezi). Yalova Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yalova.
  • Önal, H. İ. (1984). Cezaevlerine Halk Kütüphanesi Hizmetleri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. 15 Mayıs 2020 tarihinde http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/Cezaevlerine%20halk%20k%C3%BCt%C3%BCphanesi%20hizmetleri.pdf adresinden alındı.
  • Özdemir, Ş. (1998). Cezaevlerinde Din Eğitimi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özgenç, İ., Üzülmez, İ. (Ed.) (2012). Ceza Hukukuna Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Saldırım, M. (2004). Uluslararası Hukuk Açısından Türkiye'deki Tutuklu ve Hükümlülerin Eğitim Hakkı. 8 Mayıs 2020 tarihinde http://saldirim.com/yeni/?p=199 adresinden alındı.
  • Selamet, K. (2015). Türkiye Hapishanelerinde Öğrenci Olmak ve Öğrenim Hakkı. 8 Mayıs 2020 tarihinde http://tcps.org.tr/?q=node/310 adresinden alındı.
  • Şen, Ş. (2016). Ceza İnfaz Kurumlarında Verilen Eğitim Faaliyetlerinin Yaşam Boyu Öğrenme Açısından Değerlendirilmesi (Zonguldak İli Örneği) ( Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi/Eğitim Bilimleri, Bartın.
  • Türk Dil Kurumu, (2019). 28 Aralık 2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Türk Dil Kurumu, (2020). 15 Nisan 2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2020). 15 Nisan 2020 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/Start.do adresinden alındı.
  • Yanar, A., Erdoğan, Z., Kayabaşı, N., Söylemezoğlu, F. (2013). Tutuklu ve Hükümlülere El Sanatları Eğitimi Verilmesi ve Sonuçlarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 57-66.
  • Yaylalı, Ç., Konuk, M. (2016). Kapalı Cezaevlerinde Mahkûmların El Sanatı Etkinlikleri ve Pozitif Değerlendirme Sonuçları. 5th International Vocational Schools Symposium – Prizren, 74-80.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Prison_education, 1 Mayıs 2020 tarihinde ulaşıldı.
  • https://www.memurlar.net/haber/792223/35-bin-tutuklu-ve-hukumlu-egitim-hakkina-kavustu.html, 1 Mayıs 2020 tarihinde ulaşıldı.
  • https://www.researchgate.net/profile/Evrim_Kabukcu/publication/318300188_Geleneksel_Turk_El_Sanatlarindan_Ebru_ile_Uretilen_Modernize_Edilmis_Ipek_Giysi_Formlari/links/59616160aca2728c11eae74a/Geleneksel-Tuerk-ElSanatlarindan Ebru ile Ueretilen Modernize Edilmis Ipek Giysi Formlari.pdf#page=82, 1 Mayıs 2020 tarihinde ulaşıldı.
  • https://www.researchgate.net/publication/47333120_Cezaevlerine_Halk_Kutuphanesi_Hizmetleri, 1 Mayıs 2020 tarihinde ulaşıldı. www.memurlar.net. 11 Mayıs 2020 tarihinde ulaşıldı.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Manuscripts
Authors

Hazel Karafazlı

Cem Tuna

Publication Date December 31, 2020
Acceptance Date February 5, 2021
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Karafazlı, H., & Tuna, C. (2020). Türkiye’de Cezaevlerinde Uygulanan Eğitim Politikaları. Eğitim Yönetimi Ve Politikaları Dergisi, 1(2), 42-53.