Okul yöneticilerinin seçilmesi ve yetiştirilmesine yönelik olarak yapılan tartışmalar uzun süredir devam etmektedir. Ülkemizde etkili bir okul yöneticisi seçme ve yetiştirme yaklaşımı oluşturabilmek için uluslararası sınavlarda önemli başarılar gösteren ülkelerin yönetici yetiştirme sistemlerinin incelenerek alternatiflerin görülmesi yeni düzenlemelerin yapılması açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada, okul yöneticisi yetiştirme sistemlerinin Türkiye ile Singapur, Güney Kore, Finlandiya arasındaki benzerlik ve farklılıklar ortaya konmuştur. Bu çalışmada Singapur'un okul yöneticisi seçme sürecindeki kapsamlı uygulamaları, Güney Kore'nin yönetici adaylarından beklediği uzun süreli öğretmenlik deneyimi ve Finlandiya'da okul yöneticisi olarak görev yapmadan önce verilen zorunlu yüksek lisans eğitimi dikkat çeken uygulamalardır. Hizmet öncesindeki yönetici yetiştirme eğitimlerinin yanı sıra hizmet içinde de yönetici eğitimine ve okul yöneticilerinin sürekli gelişimine önem verildiği görülmüştür. Türkiye’de 2021 yılında yapılan yönetmelik değişikliğine kadar okul yöneticileri için hizmet öncesinde herhangi bir zorunlu yöneticilik eğitimi söz konusu değilken, son değişikliklerle birlikte adayların hizmet öncesinde eğitim yönetimi sertifikası alma zorunluluğu getirilmiştir. Son düzenleme yönetici yetiştirme sürecinde önemli bir adım olmakla birlikte, Türkiye'de okul yöneticilerinin seçimi ve eğitimi için yeni düzenlemelerin yapılması zorunlu bir ihtiyaç olarak görülmektedir.
Discussions on the selection and training of school administrators have been going on for a long time. In order to create an effective school administrator selection and training approach in our country, it is important to see alternatives by examining the school administrator training systems of countries that have achieved significant success in international exams in terms of making new arrangements. In this study, similarities and differences of the school administrator training systems between Turkey and Singapore, South Korea, Finland were revealed. In this study, Singapore's comprehensive practices in the school administrator selection process, the long-term teaching experience that South Korea expects from candidates and the mandatory master's degree education in Finland given before serving as a school administrator were implementations that attract attention. In addition to pre-service training of administrator, it was seen that importance is given to in-service training and the continuous development of school administrators. While there was no compulsory pre-service training for school administrators in Turkey until the regulation change made in 2021, with the recent changes, candidates were required to obtain an pre-service education management certificate. Although the latest regulation is an important step in the process of educating administrator, it is considered a mandatory need to make new regulations for choosing and training school administrator in Turkey.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2022 |
Acceptance Date | May 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 1 |